29 دی 1393
شماره خبر: 135988

البرز محروم‌ترین استان کشور از نظر سرانه درمانی است

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

البرز محروم‌ترین استان کشور از نظر سرانه درمانی است


استان البرز با وجود دارا بودن جمعیتی حدود 3 میلیون نفر تنها 15 بیمارستان و مرکز درمانی دارد که به هیچ عنوان جوابگوی نیاز شهروندان نیست.
ارتقاء کیفی و کمی خدمات درمانی و بیمارستانی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت تدبیر و امید بود و رئیس جمهوری در دوران تبلیغات انتخاباتی، وعده‌های صریحی در این زمینه به مردم داده است. در همین راستا طرح تحول نظام سلامت در نخستین سال کاری دولت تدبیر و امید کلید خورد. یکی از اهداف این طرح افزایش خدمات کمی و کیفی در حوزه بهداشتی، درمانی، پزشکی و بیمارستانی است و مردم استان البرز امید بسیاری به اجرا و نتیجه دادن طرح فوق دارند. علت توجه ویژه مردم استان البرز به طرح تحول نظام سلامت، این است که البرز از نظر سرانه درمانی و بیمارستانی محروم‌ترین استان کشور به شمار می‌آید. این منطقه با جمعیت بیش از 3 میلیون ‌نفر و دارا بودن 6 شهرستان از جمله کرج، ساوجبلاغ، نظرآباد، فردیس، طالقان و اشتهارد، مشکلات درمانی و بیمارستانی بسیاری دارد. از جمله آنکه شهرستان فردیس با جمعیت بالغ 500 هزار نفر حتی یک تخت بیمارستانی نداشته و بیماران در این شهرستان برای طی کردن مراحل درمانی باید به کرج و یا تهران مسافرت کنند. همچنین شهرستان 175 هزار نفری نظرآباد نیز تنها یک مرکز درمانی و بیمارستانی به نام بیمارستان امام حسن مجتبی (ع) دارد که امکانات آن جوابگوی نیاز شهروندان نظرآبادی نیست. وضعیت شهرستان‌های اشتهارد و طالقان نیز به همین صورت است و اکثر بیماران در این مناطق مجبور به حضور در کرج هستند. جالب آنکه شهرستان کرج نیز خود کمبودهای بسیاری داشته و در این استان بسیاری از عمل‌های جراحی از جمله پیوند کلیه به دلیل کمبود امکانات انجام نمی‌شود. به طور قطع 15 مرکز بیمارستانی، نمی‌تواند جوابگوی نیاز 3 میلیون شهروند البرزی باشد. این شرایط مورد انتقاد و اعتراض آیت‌الله سید محمدمهدی حسینی‌همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و خطیب جمعه شهرستان کرج قرار گرفته است. وی در نخستین جلسه هیئت امنای امدادگران عاشورایی البرز به میزبانی جمعیت هلال احمر البرز گفته بود که "البرز در حوزه درمانی استانی فقیر است و شهرستان فردیس از داشتن یک تخت بیمارستانی محروم است."
حسینی‌همدانی در ادامه با اشاره به مشکلات حوزه سلامت در البرز از شهرستان فردیس نام برد و در خصوص کمبودهای درمانی این شهرستان تازه تاسیس، گفت: فردیس با دارا بودن بیش از 500 هزار نفر جمعیت از داشتن یک تخت بیمارستانی محروم است. در این رابطه سید حمید طهایی استاندار البرز نیز به مشکلات اعتراف داشته و می‌گوید: یکی از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های ما در استان البرز برای ارتقاء خدمات درمانی و پزشکی در استان البرز تشکیل تیم‌های نظارتی است. وی با بیان اینکه ارتقاء خدمات درمانی در این استان با توجه به رشد روز افزون جمعیت ضروری است، گفت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که مردم از میزان خدمات درمانی و بهداشتی در این استان رضایت کافی داشته باشند.
استاندار البرز در بخشی دیگر از سخنان خود با تأکید بر اینکه برخی از شهرستان‌های استان البرز نیازمند توجه بیشتر در حوزه درمان و بهداشت هستند،‌ افزود: متأسفانه برخی از شهرستان‌های این استان فاقد بیمارستان هستند که باید تدابیر اساسی برای ایجاد و راه‌اندازی مراکز درمانی اندیشیده شود. این مسئول از تشکیل تیم تخصصی بازرسی بیمارستانی در استان البرز خبر داد و گفت: این تیم با حضور کارشناسان بازرسی دانشگاه علوم پزشکی، معاونت‌های دارو، درمان و بهداشت تشکیل شده است. طهایی با اشاره به اینکه هدف از تشکیل این تیم تخصصی نظارتی و صیانت از حقوق شهروندی در این استان است ادامه داد: با تشکیل این تیم نظارتی نحوه ارائه خدمات به مردم در بیمارستان‌ها به صورت دقیق‌تری رصد و بررسی می‌شود. در این رابطه با حمید درفشی رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز تماس گرفت و درباره راهکارهای رفع محدودیت‌ها و کاستی‌ها با وی گفت‌وگو کرد. درفشی در این رابطه بیان داشت: دانشگاه علوم پزشکی و نهادهای مرتبط با موضوع سلامت و بهداشت در استان البرز و دستگاه‌های اجرایی تلاش زیادی را برای احداث مراکز درمانی و بیمارستانی جدید انجام داده‌اند. وی افزود: البته باید توجه داشت که توان دولتی برای رفع کاستی‌ها و محدودیت‌ها، کافی نیست و اگر می‌خواهیم خدمات بیمارستانی مناسبی به مردم ارائه شود، باید از توان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری این بخش استفاده کنیم. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اذعان داشت: مدیریت ارشد استان البرز از ورود و فعالیت بخش خصوصی در این حوزه حمایت می‌کند. درفشی در پایان متذکر شد: برای رسیدن به اهداف مد نظر، باید از توان خیرین نیز به صورتی که در ساخت مسجد و مدرسه استفاده شد، سود ببریم و به طور قطع ورود خیرین کمک بسیار بزرگی به رفع کمبودهای فعلی می‌کند.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود