21 تیر 1394
شماره خبر: 145406

حجاب مصونیت در مقابل آسیب های اجتماعی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

حجاب مصونیت در مقابل آسیب های اجتماعی


حجاب سد و مصونیتی محکم برای حفظ و ارتقا امنیت و سلامت اجتماعی برای جامعه محسوب می شود، به گونه ای که همواره قرآن کریم، ائمه معصومین (ع)، کارشناسان دینی و اجتماعی بر آن تاکید و توصیه می کنند.
با نوجه به اینکه ضرورت حفظ حجاب در ادیان الهی، کتاب های آسمانی و تعالیم الهی به اثبات رسیده نه تنها حجاب برای زنان محدودیت محسوب نمی شود، بلکه مصونیت است و همواره نشانه ای از شعور برای خود فرد در جامعه بوده و با تحکیم پیوند خانوادگی، زمینه توسعه و پیشرفت را در جامعه فراهم می سازد و از مصادیق مهم تحقق امنیت فردی و اجتماعی است. حجاب در فرهنگ معین به عنوان نقابی است که زنان چهره خود با آن می پوشانند و به معنای پوشش اسلامی بانوان که دارای دو بعد است، یک بعد آن پوشش بدن و دیگری حرام بودن خودنمایی به نامحرم است. حجاب اسلامی زمانی محقق می شود که این دو بعد در کنار یکدیگر باشند زیرا حجاب مانع ظاهری است که چون صدف گوهری گرانسنگ را در آغوش خود حفظ می کند. حجاب در عصری که ما زندگی می کنیم به پوشش زن معروف شده است که این پوشش نقش اساسی در پیشگیری از آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی داشته باشد. حیا و عفاف از ویژگیهای درونی و فطری انسان هاست که به صورت نمود خارجی حجاب ظهور می کند. زنان با رعایت حجاب ضمن کسب تهذیب و تزکیه نفس ، قرب الهی را برای خود فراهم ساخته و امنیت اجتماعی را در جامعه تضمین می کنند. حجاب یادگار اصلی حضرت زهرا (س ) است که لازم است بانوان ایرانی با حجاب و عفاف خود ادامه دهنده راه جضرت زهرا (س) در جامعه اسلامی ایران باشند و با حفظ آن با تهاجم فرهنگی دشمن مقابله کنند. یک محقق ، باستان شناس و استاد دانشگاه تهران گفت : پژوهش ها نشان می دهد که زنان ایران زمین از زمان مادها که نخستین ساکنان این دیار بودند، دارای حجاب کاملی شامل پیراهن بلند چین دار ، شلوار تا مچ پا و چادر و شنلی بلند بر روی لباس ها بوده اند. یوسف مجید زاده با اشاره به اینکه در زمان زرتشت و قبل و بعد از آن ، زنان ایرانی از حجاب کاملی برخوردار بوده اند افزود: برابر متون تاریخی در همه ان زمان ها پوشاندن موی سر ، داشتن لباس بلند ، شلوار و چادر رایج بوده و زنان هر چند با ازادی در محیط بیرون خانه رفت و آمد می کردند و همپای مردان به کار می پرداختند. وی اظهار کرد: جایگاه فرهنگی پوشش در میان زنان نجیب ایران زمین به گونه ای است که در دوران سلطه کامل شاهان، هنگامی که خشایار شاه به ملکه وشی دستور داد که بدون پوشش به بزم بیاید تا حاضران زیبایی اندام او را بنگرند، وی امتناع نموده و از انجام فرمان پادشاه سر باز زد و به خاطر این سر پیچی به حکم دادوران، عنوان ملکه ایران را از دست داد. این محقق و استاد دانشگاه در ادامه به زمان ساسانیان که پس از نبوت زرتشت است اشاره و یادآور شد: افزون بر چادر ، پوشش صورت نیز در میان زنان اشراف معمول شد . مجید زاده بیان کرد: تجلیات پوشش در میان زنان ایران چنان چشم گیر است که برخی از اندیشمندان و تمدن نکاران ، ایران را منبع اصلی حجاب و ترویج ان در جهان معرفی می کنند. یک پژوهشگر و استاد دانشگاه در استان البرز هم گفت: بدون تردید مبنای حجاب در شریعت یهود، آیات تورات بوده که بر حجاب تاکید می نموده طوری که کاربرد واژه چادر و برقع که به معنای روپوش صورت است در آن آیات کیفیت پوشش زنان یهودی را نشان می دهد که بی حجابی را سبب نزول عذاب معرفی شده است. سید غنی افتخاری افزود: در کتاب مقدس، وجود پوشاندن موی سر، ازوم پرهیز از زنان فریبکار و بیگانه، نهی از از لمس و تماس و واژه چادر ،نقاب و برقع آمده است. وی از برخورد حضرت موسی (ع ) با دختران شعیب که به آنان فرمود تا پشت سر او حرکت کرده و از پشت سر او را به منزل پدرشان هدایت کنند و نیز سیره عملی یهودیان مبنی بر استفاده از چادر ، برقع و روبند ، تفکیک و جدا بودن محل عبادت زنان از مردان در کنیسه ، ایراد خطابه توسط زنان از پشت پرده را بیانگر کیفیت شدید و سختگیرانه حجاب نزد یهودیان بیان کرد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در زمینه حجاب در آیین مسیحیت گفت: نه تنها احکام شریعت یهود در مورد حجاب در ایین مسیحیت تغییر نکرد، بلکه قوانین شدید، آن را استمرار بخشید و در برخی موارد قدم را فراتر گذاشته و با سخت گیری بیش تری وجوب حجاب را مطرح ساخت. حجت الاسلام مفید کیائی نژاد افزود: مسیحیت برای از بین بردن زمینه هر گونه تحریک و تهییج زنان ، زنان را به صورت شدید تری به رعایت کامل پوشش و دوری از هر گونه آرایش و تزئین فرا خواندند. وی اظهار کرد: برابر متون تاریخی ، چادر و روبند برای همگان در این آیین حتی برای خاتون های اشراف ضروری بود و در اعیاد نیز کسی آن را کنار نمی گذاشت و برای تفریح نیز با حجاب و حیای کامل در مجالس انس و یا گردش های دور از چشم نامحرمان شرکت می کردند. کیائی نژاد ضمن اشاره به اینکه موارد فراوانی در کتاب انجیل بر وجوب حجاب و پوشش ذکر شده و پیروان این آئین به تنزه از اعمال شهوت و عفاف، پوشاندن موی سر به ویژه در مراسم عبادی، لزوم سکوت به خصوص در کلیسا، با وقار و امین بودن زن و نهی از نگاه ناپاک به بیگانگان را خاطر نشان کرده است. وی یادآور شد: هنگامی که کشیشان چادر و روبند را یکی از ارکان اخلاقیات عیسوی دانستند، به دستور زن ها، چادرها از مشمش و حریر زربفت ساختند. امام جمعه و رییس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز پوشش زن در برابر مردان بیگانه را یکی از ضروریات دین اسلام دانست و گفت: قرآن کریم (سوره نور آیه 31) می فرماید: و به بانوان با ایمان بگو چشم های خود را فرو پوشند و خود را ازنگاه دیگران پوشیده و زینت های خود را، جز آن مقداری که ظاهر است، آشکار نسازند و روسری های خود را بر سینه خود افکنندو زینت های خود را آشکار نسازند، مگر برای شوهرانشان، پدرانشان، پسرانشان، پدر شوهرانشان ، پسر همسرانشان، برادرانشان، پسر برادرانشان،پسر خواهرانشان، زنان هم کیششان،کنیزانشان و مردان سفیهی که تمایلی به زنان ندارند و کودکانی که از امور جنسی بی اطلاعندو پاهای خود را بر زمین نکوبند تا زینت هایشان آشکار شودو همگی به سوی خداوند توبه کنید ای مومنان ،باشد که رستگار شوید. حجت الاسلام محمد تقی ناطقی اظهار کرد: در آیات دیگری از قرآن کریم بر پوشیدگی کامل اندام نیک و شایسته،باوقار و به دور از تحریک سخن گفتن و دوری از آرایش های جاهلیت نخستین توصیه شده است. وی بیان کرد: در روایات نیز پوشیدن جامه بدن نما و نازک نزد نامحرم، آرایش و استعمال عطر در خارج از خانه، اختلاط فساد برانگیز زن و مرد،دست دادن و مصافحه با نامحرم و تشبه به جنس مخالف منع شده و مردان با غیرت، به هدایت و کنترل همسر و دختران ، عفت نسبت به زنان مردم و دوری از چشم چرانی توصیه شده اند. وی تفاوت اساسی حجاب اسلامی با حجاب ادیان گذشته را اینگونه بیان کرد که اسلام وجوب پوشش زنان را متناسب با شئونات انسان،با تعدیل و نظم مناسب و به دور از افراط و تفریط ، سهل انگاری مضر یا سخت گیری بی مورد به جامعه ارزانی داشته است. امام جمعه ساوجبلاغ از حجاب در اسلام موضوعی اساسی برای دست یابی به تزکیه، طهارت، عفت و پاکدامنی یاد کرد که هدفش استحکام و گسنرش امنیت اجتماعی در جامعه است. ناطقی از امنیت در فرهتگ فارسی به معنای ایمن شدن و در امان بودن،مصونیت و اطمینان خاطر نام برد که قدمت آن به اغاز حیات بشری و زیست اجتماعی بر می گردد پس حجاب دارو و درمان امنیت و صفای روح جامعه است. وی گفت: به درستی اگز زنان جامعه پرهیزگار بتشند و این مسائل را درک و رعایت کنند می توانند ضامن امنیت اجتماعی شوند. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان البرز هم در این زمینه گفت: در تاریخ 500 ساله کشورهای استعمارگر غرب و امپریالیسم در کنار استعمار فیزیکی و جغرافیای هر کشور به افول کشاندن باورهای دینی ، اسلامی و کم رنگ کردن اعتقادات و معنویات مردم تحت استعمار خود می باشد. حجت الاسلام سید عباس مسعود ی افزود: در حال حاضر مسئله بی حجابی به شیوه های جدید تری در میان مردم ترویج می شود و برای تسلط بر کشورهای مستقلی همچون ایران اسلامی به ترویج بی حجابی در جامعه از طریق رسانه های مختلف می پردازند زیرا یکی از پرتگاهایی که شیطان مردان را به گمراهی و فساد می کشاند، وجود زنان بی حجاب در جامعه است. وی اظهار کرد: دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی به درستی بر حفظ حجاب در جامعه تاکید می کند تا موجب انحراف جوانان و مردان نشوند و جامعه را پاک و سالم نگه دارند و حال اگر زنان به ارزش و منزلتی که خداوند و دین اسلام به آن ها ارزانی داشته است توجه کامل داشته باشند و ارزش خود را به ارزانی از دست ندهند و اگر حجاب واقعی را با اراده و از روی ایمان بپذیرتد هرگز مرتکب بی حجابی نخواهند شد. علی اسدی روانشناس است که پیرامون فواید حجاب در تحقق امنیت اجتماعی گفت: حجاب باعث آرامش روحی و روانی برای خود و افراد جامعه می شود زیرا نفس انسان دارای خواسته ها و تمایلات فراوانی است و تنها راه آرام شدن انسان در مقابل ایت خواسته ها رعایت حجاب است. وی افزود: حجاب تحریکات جنسی افراد ضعیف النفس جامعه و افراد را سرکوب و خنثی می کند زیرا سلامت روح افراد جامعه با نوع کیفیت پوشش زنان رابطه مستقیم و غیر قابل انکار دارد. اسدی حجاب را موجب حفظ نیروی کار سالم در جامعه و اجتماع دانست چون زنان در حریم پوشش می توانند با خیالی آسوده به فعالیت در اجتماع به عنوان نیرو کار مفید و توانمند حضور یابند. وی از حجاب به عنوان یک عامل فعال و معنوی برای فعالیت زنان در محیط اجتماعی یاد کرد و بیان کرد: اسلام با طرح پوشش زن در حقیقت جواز حضور وی در اجتماع را رقم زده است و از سوی دیگر جلوی فساد گستری و ناهنجاری های ناشی از بدحجابی را گرفته است. این روانشناس البرزی ادامه داد: حجاب باعث حفظ ارزش های انسانی مانند عفت، حیا و متانت، استواری خانواده و اجتماع ، مصونیت زنان در همه مکان ها و زمان ها و مبارزه اساسی برای مقابله با تهاجم فرهنگ غربی است.وی تاکید کرد: جامعه امروز ما با توجه به جنگ نرم دشمن نیاز به ترویج فرهنگ حجاب و عفاف دارد که لازم است با گسترش فعالیت های آموزشی به ویژه از کانال خانواده ، مراکز آموزشی و فرهنگی زمینه اشنایی بیشتر افراد جامعه از جمله دختران و زنان جوان را با فلسفه حجاب و فواید حجاب در تحقق امنیت اجتماعی و پیشگیری از ناهنجاری های اجنماعی را فراهم آورد.


منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود