22 فروردین 1395
شماره خبر: 160905

الزامات اساسي تحقق اقتصاد مقاومتي

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

الزامات اساسي تحقق اقتصاد مقاومتي


عملياتي كردن اقتصاد مقاومتي مورد تاكيد مقام معظم رهبري كه راه نجات و شكوفايي اقتصادي كشور نيز محسوب مي شود، نياز به اين دارد كه همه بخش ها از مردم گرفته تا دولت و بخش خصوصي به الزامات آن آشنا شده و هر كدام وظايف خود در اين خصوص را انجام دهند.
آنچه كه براي قائق آمدن بر مشكلات اقتصادي كشور به عنوان ضرورتي انكار ناپذير درآمده اقدام و عمل براي اجرايي كردن هرچه سريعتر سياست هاي اقتصاد مقاومتي است و با تاكيد بر موضوعات اقتصادي در چند سال اخير ازسوي مقام معظم رهبري اهميت ويژه اين و ضرورت فائق آمدن بر مشكلات آن را دو چندان مي سازد. اين مهم دركنار بحث اقدام و عمل در سال جاري با تاكيد مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري انگيزه وافري را در مسئولان ايجاد كرده، به گونه اي كه پس از مطالعات مشكلات اقتصادي درسال هاي گذشته و رصد نيازها اكنون با همدلي و همزباني در تلاش براي عملياتي كردن نيازهاي اين بخش با هدف توسعه و پيشرفت كشور هستند. بر اين اساس نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي با حضور در دفتر خبرگزاري جمهوري اسلامي استان البرز عنوان مهم سال يعني اقتصاد مقاومتي (اقدام و عمل) را مورد توجه قرار داده و با تاكيد بر همراهي بيش از پيش مجلس با دولت براي تحقق اين امر در كشور، گفت: بحث اقتصاد مقاومتي از سال 89 توسط مقام معظم رهبري مطرح شد و سه سال قبل ازآن مطالعاتي دقيقي از سوي يك گروه مجرب اقتصادي با محوريت ايشان صورت گرفت.
**ضرورت توجه به الزامات اقتصاد مقاومتي
محمد جواد كوليوند اضافه كرد:اقتصاد مقاومتي الزامات مهمي دارد كه با توجه به اهميت موضوع مقام معظم رهبري طي 9سال درنامگذاري هاي سالهاي گذشته اين موضوع را مورد توجه قرار دادند. وي تاكيد كرد: دومقوله مهم اقتصاد و فرهنگ بايد در كشور نهادينه شود و براي هر امر مهمي ابتدا بايد فرهنگ سازي داشت چراكه درغير اين صورت با مشكل مواجه مي شويم. نماينده مردم كرج خاطرنشان كرد: از ابتداي انقلاب اقتصاد كشور دچار حوادث متعددي بود و با توجه به اينكه اقتصاد ما از اقتصاد بين المللي جدا نيست، بايد به اين بخش مهم و تاثيرگذار توجه وافري داشت، چنانچه شاهد بوديم اقتصاد كشور تحت تاثير جنگ، تحريم ها و فرار برخي از متخصصان در اوايل انقلاب بود. كوليوند گفت: فضاي كشور با دشمني غربي ها و لابي هاي صهيونيست در تنگنا قرار داشت و چرخه انتقال تكنولوژي به كشور محقق نشد اكنون پس از چندين سال همچنان ملت به همراه دولت در تلاش است تا اقتصاد را سر پا نگه دارد و بهترين مولفه دراين زمينه اقتصاد مقاومتي است.
** تعريف دقيق از اقتصاد مقاومتي
وي با اشاره به اينكه درابتداي امر بايد اقتصاد مقاومتي را تعريف كرد افزود: اقتصاد مقاومتي با يك تعريف ساده استفاده از فرصت هاي داخلي براي بنيه اقتصادي و معيشتي مردم ،مقابله با تهديد هايي كه اقتصاد ما را مورد حمله قرار مي دهد است . نماينده مردم كرج يادآورشد: براي مثال مي توان به تحريم ها اشاره داشت كه دراين زمينه لازم است در بحث اقتصاد برون گرايي داشت اما با زاويه توليد داخلي ،وقتي كه مي گويم توليد داخلي يعني توليداتي كه متريال آن در داخل تهيه مي شود يا از كشورهايي كه با ما مراوده دارند مي توان تهيه كرد.
**مردم سكاندار اقتصاد مقاومتي
وي سكان اقتصاد مقاومتي را مردم خواند و اضافه كرد: يعني دخالت مردم در اقتصاد مي تواناد قدرت اقتصادي را فراهم كند براي مثال مردم با مديريت انرژي آب و برق مي توانند در بحث اقتصاد مقاومتي سهيم شوند و دراين بين بنزين نيز نوعي اقتصاد مقاومتي است كه در مصرف آن مي توان اين مهم را تحقق بخشيد. نماينده مردم كرج در ادامه به بحث مهم توسعه هاي شهري اشاره كرد و گفت: توجه به ظرفيت هاي بخش خصوصي كه در اصل 44 قانون اساسي مورد توجه قرار گرفته با هدف استفاده بيشتر از درآمدهاي مردمي نكته مهم ديگري دراين زمينه است .كوليوند افزود: بنابراين در اين بحث مهم مقاومت نبايد داشت بطور مثال در بخش ورزش استان البرز شاهد 367 پروژه هستيم كه دردست اقدام است و اگر حاكميتي نباشد به مردم واگذار شده و با نظارت دقيق دستگاه اجرايي متولي هرچه سريعتر مي توان به نتيجه دست يافت.
**حمايت قاطع از توليد داخلي در اقتصاد مقاومتي
نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: شاكله اقتصاد مقاومتي توليد داخلي است كه بايد توليد داخل را به مردم واگذار كرد نه مردم عام بلكه دراين زمينه پس ازشناسايي قابليت هاي سرمايه گذاري دراختيار سرمايه گذاران داخل و خارج قرار گيرد. كوليوند گفت: درصورت توجه به اين مهم بحث هاي اشتغال و معيشت مردم حل خواهد شد . اين نماينده اقتصاد مقاومتي را مقابل اقتصاد رياضتي عنوان كرد و افزود: در كشور هاي اروپايي مثل آلمان ،ايتاليان و يونان اقتصاد رياضتي است در اين كشورها به واسطه اينكه دولت نمي تواند هزينه ها را مديريت كند هزينه هاي مختلف از جمله آموزشي و درمان را ارتقاء مي دهد و ازاين محل هزينه هاي خود را درمي آورد درحالي كه در ايران اسلامي ما به دنبال مشاركت دادن مردم در اقتصاد هستيم . كوليوند يكي از ستون هاي اقتصاد مقاومتي را توليد دانست كه دراين بخش بايد صنعت، حمل ونقل كشاورزي و ساير ظرفيت هاي توليدي را مورد توجه قرار داد. وي ستون ديگر اقتصاد مقاومتي را فرهنگ سازي براي مصرف كالاهاي داخلي عنوان كرد و گفت: با مصرف كالاهاي داخلي چرخه توليد حياتش ادامه مي يابد اما دراين بحث مهم نيز بايد امروز رفاه زدگي خانواده ها ، ثروت اندوزي و عدم استفاده از كالاهاي خارجي را مورد توجه قرار دهيم . نماينده مردم كرج تاكيد كرد: بنابراين در توليد داخل نيز بايد به اين مرحله رسيد كه تنوع ، طراحي زيبا داشت و با بهاء دادن به توليدات داخلي به سبك مهم زندگي ومصرف توجه كرده ايم كه زمينه برون گرايي اقتصاد كشور يعني تعريف كالا براي صادرات فراهم مي شود . وي گفت: اقتصاد بايد به گونه اي توزيع شود كه با هر تلنگري نلرزيم و با توجه به اينكه اقتصاد ما در دست دولت است وقتي دولت دچار مشكل شود براي كشور مشكل ساز مي شود كه بايد تدابير جدي دراين زمينه داشت . كوليوند با تاكيد بر استفاده از تكنولوژي هاي جديد ادامه داد: اين نوع تكنولوژي ها عرصه رقابت كالاهاي استراتژيك است از جمله صنايع دفاعي ، پتروشيمي ،تجهيزات پزشكي است و دراين زمينه نيز بايد توليد خام را در نفت و ميعانات تبديل به فرآورده كرد كه گام هايي دراين زمينه داريم اما سرعت كافي نيست.
**فرهنگ سازي اقتصاد مقاومتي
فرهنگ سازي اقتصاد مقاومتي از ديگر موضوعات مهمي بود كه نماينده مردم كرج به آن پرداخت و افزود: استفاده درست از منابع انرژي بايد فرهنگسازي شود كه خود گامي موثر در اقتصاد مقاومتي است چنانچه امروز شاهد آن هستيم بطور مثال در استفاده از حامل انرژي برق ساليان است كه دولت هزينه هنگفتي مي دهد درصورت كه با استفاده صحيح از اين حامل انرژي مي توان گام هاي سازنده اقتصادي برداشت . وي اساس فرهنگ را صداقت خواند و گفت: سيستم هيچگاه نبايد به مردم دروغ گويد و قانون بايد فصل الخطاب همگان باشد بطوريكه دستگاه هاي اجرايي متوليدي درا ين زمينه از جزيره اي عمل كردند خودداري كنند و مانند اعضاي بدن همگام و همسو پيش روند . وي خاطرنشان كرد: در رقابت پذيري كشوري هستيم كه طي ساليان گذشته به خصوص در تحريم ها ثابت كرديم حرف اول را مي زنيم و اگر اقتصاد مقاومتي مي خواهد موفق باشد بايد توليدات داخلي با كيفيت را افزايش دهيم . نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به رفع موانع سرمايه گذاري در بحث اقتصاد مقاومتي گفت: ثروت اندوزي ما را از هدف اصلي اقتصاد مقاومتي دور مي كند بنابراين با گشايش راه هاي سرمايه گذاري مي توان چرخه توليد كشور را هرچه بيشتر بهبود بخشيد . اما كوليوند در ادامه به استان البرز و ظرفيت هاي قابل توجه آن اشاره كرد و افزود: شهرك صنعتي بركت يكي از اين ظرفيت هاي قابل توجه توليدي دراين استان به شمارمي رود . وي خاطرنشان كرد: فرودگاه پيام ، شهرك هاي صنعتي و كشاورزي از ديگر ظرفيت ها درالبرز هستند كه اين ظرفيت ها را مي توان با الگوبرداري از كشورهاي مخلتف با تكيه بر صنايعي كه آلايندگي و آب بري ندارند درجهت توسعه اين استان بكار بست . كوليوند فرهنگسازي و الگوپذيري را براي مردم و مسئولان تواما دانست و تاكيد كرد: اگر فعاليت كارگزاران نظام برمبناي صداقت باشد بر روي مردم اثر مي گذارد بنابراين اين مهم را بايد مورد توجه قرار داد.
**همدلي و همزباني لازمه تحقق اقتصاد مقاومتي
كاهش حاشيه هاي سياسي و تاكيد بر همدلي و همزباني به دور از انديشه ها و افكار شخصي از ديگر مواردي بود كه نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي آنها را عاملي براي اعتلاي كشور و قرار دادن نظام در مسير توسعه و پيشرفت خواند .
**اقتصاد مقاومتي عملياتي ترين سياست اقتصادي
سرپرست معاونت هماهنگي اقتصادي و امور بين الملل استانداري البرز نيز گفت: اقتصاد مقاومتي مهمترين و عملياتي ترين سياست در بخش اقتصاد است. عبادالله كامكار افزود: بررسي سياست هاي اقتصاد مقاومتي نشان مي دهد كه اين سياست عمدتا براي برنامه ريزي و جهت گيريهاي بلندمدت اقتصاد كشور بوده و تنها يك برنامه كوتاه مدت براي شرايط خاص نيست . وي ادامه داد: مجموعه سياست هاي كلي سياست مقاومتي اشاره دارد كه اقتصاد به گونه اي مديريت شود كه با استفاده از نقاط قوت بتوان در مسير رشد و روند پيشرفت بلند مدت كشور حركت نمود و با پوشش نقاط ضعف خود در برابر تغييرات و تهديدهاي داخلي و خارجي كمترين آسيب را داشته باشيم . كامكار گفت:اقتصاد مقاومتي بيشترين نقش را در حوزه اقتصاد كاربردي دارد و تحقق آن عزم تمامي مسئولان ملي و منطقه اي را مي طلبد . وي خاطرنشان كرد: نتايج اقتصادي مقاومتي بايد اقتصاد انعطاف پذير ، فرصت ساز ، مولد، درون زا، پيشرو و برون فكر باشد . اين مسئول اظهار داشت: يكي از مولفه هاي اقتصاد مقاومتي ايجاد تحرك و پويايي در اقتصاد مي باشد كه در اين راستا با استفاده از ظرفيت هاي قانون و با تشكيل كارگروه هاي مختلف مخصوصا كار گروه تسهيل . رفع موانع توليد در سطح استان حركت بسيار چشمگيري انجام شده به طوريكه با رسيدگي به مشكلات و رفع موانع توليد حدود200واحد توليد از تعطيل شدن آنها جلوگيري و يا احياء مجدد آنها گام برداشت . وي ادامه داد: ايجاد زمينه حضور توليد كنندگان با داشتن مزيت نسبي و رقابت پذير بودن با برندهاي معروف در بازارهاي جهاني به منظور خروج از وابستگي به درآمد نفتي،تجاري سازي محصولات شركت هاي دانش بنيان تكيه بر توان بخش خصوصي با محور قراردادن مردم در زمينه هاي توليدكننده يا مصرف كننده به منظور همراهي در امر بهتر اجرا شدن برنامه اقتصاد مقاومتي است . كامكار با تاكيد بر تكيه بر ظرفيت ها و پتانسيل هاي موجود استان و فعال سازي آنها گفت: بطوريكه مجموعه فراسا(سيپوركس سابق) با داشتن مساحت بيش از 450 هكتار با بستر بسيار مستعد براي سرمايه گذاري و در نهايت اشتغالزايي تاثير گذار در استان بعنوان يكي از نمونه هاي داخل استان و با مدنظر قراردادن پذيرش سرمايه گذار خارجي بطوريكه رشد افزايش سرمايه گذار خارجي در سال 94 نسبت به سال 93 بيش از 34 برابر بوده است .
**توليد كالاي صادرات محور
وي ياد آورشد: توجه به توليد كالاهاي صادرات محور و افزايش كالاهاي صادراتي در استان به لحاظ وجود توليدات استراتژي در زمينه هاي داروئي و غذايي و استفاده از منطقه ويژه اقتصادي در اين زمينه نيز تاثير بسزايي دارد . وي حمايت از مصرف كالاهاي داخلي ،توليد محوري و حمايت همه جانبه از مديران توليدي به عنوان مبناي تمامي ،سياستگذاري ها و اقدامات پولي ، مالي ، ارزي، بانكي ، مالياتي ، تجاري ، در اولويت قراردادن سرمايه گذاري هاي توليدي نسبت به ساير سرمايه گذاري ها ،حمايت هدفمندي و واقع بينانه از توليد و توليد كننده ،ايجاد زمينه هاي لازم براي بهبود استانداردهاي كيفيت كالا ، رشد بهره وري، فناوري هاي جديد و رونق هاي كم انرژي براي توليد كالاها در بهبود فضاي كسب و كار ،افزايش قدرت رقابتي توليد كنندگان و رشد صادرات غيرنفتي از طريق ورود به بازارهاي جهاني و منطقه اي يا اتخاذ سياست هاي مناسب متصرفه اي ،هدايت فعاليت هاي اقتصادي به بخش هاي برخوردار از مزيت هاي نسبي و رقابتي ، رصد كردن وسايل و مشكلات بنگاه هاي اقتصادي و تدوين سياست هاي اجرايي براي تامين نقدينگي ، حفظ اشتغال موجود ، تامين منابع مالي و غيرمالي به منظور بهره گيري از ظرفيت هاي توليدي موجود بنگاه ها را از رئوس كلي برنامه هاي استاني در البرز براي تحقق اقتصاد مقاومتي عنوان كرد .

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود