24 تیر 1395
شماره خبر: 166368

قافیه‌ای برای رنج‌های علی‌آقا.....

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

قافیه‌ای برای رنج‌های علی‌آقا.....


عزیزترین‌های‌ زندگی علی آقا، زنش و دخترهایش، بین هیچ کدام ازهمراهان بیماران نیستند. آنها کیلومترها دورتر در روستایی دور افتاده و محروم چشم به راهند که او سالم و سلامت، بدون توموری که درروده‌هایش جا خوش کرده به خانه برگردد .
آنها خبر ندارند که سایه بالای سرشان چند صباح بیشتر مهمان این دنیا نیست و کم کم باید چمدانش را ببند تا عازم دنیایی شود که درآن از درد، انتظار طولانی درصف دارو،بوی الکل، نگرانی از حساب ته کشیده بانکی برای تامین هزینه‌های درمان و ... خبری نیست. درراهروی انستیتو بی‌هیچ ملاقات کننده‌ای، رفیقی یا آشنایی با کلاهی پشمی که آن را تا روی چشم‌ها پایین کشیده منتظر نشسته تا نوبت شیمی درمانی این هفته اش برسد. آنقدر زرد و استخوانی و نحیف است که هر لحظه خیال می‌کنم شاید زانوهایش تا شوند وبه زمین بیفتد. لبخند تلخی به لب دارد و گاه و بی‌گاه سربلند می‌کند تا ازپشت دیوار شیشه‌ای نگاهی به بیمارانی که در لباس آبی روی تخت‌ها دراز کشیده اند بیندازد. آهی می‌کشد و جوری که بشنوم می‌گوید خدا هیچ کس را با مریضی امتحان نکند.سوز صدایش چشمانم را گرم می‌کند. رو برمی‌گردانم تا صورتم را نبیند ولی انگار باهوش‌تر ازاین است که نفهمد تحمل یک ساعت نشستن در کنار کسانی را ندارم که سال‌هاست با درد خو گرفته‌اند. سکوت سنگین راهروی انتظار با صدای پرستار که ازعلی آقا می‌خواهد کم کم برای ورود به اتاق شیمی درمانی آماده شود شکسته می‌شود. پیرمرد با آه وناله بلند می‌شود،کیسه‌های دارویش را برمی دارد و آرام آرام درحالی که زمزمه می‌کند« حید ربابا دنیا یالان دنیادی» وارد اتاق می‌شود.
سرطان رشد بی رویه سلول‌ها بدن
اسداله سلیمی، مدیر انستیتو کانسر البرز با اشاره به علت ابتلا به سرطان گفت: علت سرطان رشد سلولی بی‌رویه درنقاط مشخصی از بدن است. وی افزود: هر چند طی چند سال اخیر شاهد افزایش سرطان در جمعیت جوان کشور بوده‌ایم ولی این بیماری غالبا افراد میانسال و مسن را درگیر می‌کند.
هرم جمعیتی سرطان درایران به هم ریخته است
وی به دلیل افزایش سرطان درمیان جمعیت جوان کشور اشاه کرد و گفت: برای سرطان یک هرم جمعیتی تعریف شده که در پایین‌ترین قسمت کودکان و دربالاترین بخش آن افراد مسن قرار دارند. وی ابراز کرد: متاسفانه طی چند سال گذشته این هرم جمعیتی در کشور به هم ریخته و همین باعث شده شاهد ابتلای گروه‌های سنی مختلف به سرطان باشیم.
عوامل سرطان زا را بشناسیم
این پزشک متخصص با اشاره به دلایل ابتلا به سرطان گفت: محققان عوامل مختلفی را در ابتلای افراد به سرطان تاثیر گذار می‌دانند که مهمترین آنها رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نادرست، نداشتن تحرک و افزایش آلاینده‌ها است. وی اظهار کرد: سوء مصرف درسیگار و برخی مشروبات، مصرف فست فود، غذاهای دارای مواد نگهدارنده، تنفس درهوای آلوده، استرس و مصرف آب به ظاهر سالم از عوامل عمده افزایش آمار سرطان درجامعه است. وی ادامه داد: در زندگی امروز گیاهخوار بودن و مصرف غذاهای سالم بسیار دشوار و حتی غیر ممکن است؛چراکه سبک زندگی مدرن افراد را از مصرف غذاهای سالم دور کرده است. مدیر انستیتو کانسر البرز توصیح داد: علاوه براین امروزه مصرف گوشتی غیر هورمونی، سبزیجات و میوه جات فاقد مواد شیمایی، آب بدون نیترات و ... برای افراد به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است. وی ادامه داد: دراین شرایط اگر افراد هم بخواهند نمی‌توانند از فاکتورهایی که اباعث ابتلا به سرطان می‌شود به طور کامل دوری کنند. وی توضیح داد: به هر حال همه اعضای خانواده برای زنده ماندن ناچار به تنفس درهوای آلوده شهرها، مصرف مواد غذایی که از ترکیبات واقعی آنها مشخص نیست و همزیستی با برخی عواملی که ریسک ابتلا به سرطان را زیاد می کند هستند و نمی توانند از این شرایط فرار کنند.
چگونه ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهیم ؟
این پزشک متخصص گفت: تنها کاری که از عهده مردم برمی‌آید این است که تا جایی که می‌توانند سبک زندگی خود را تغییر دهند و به سمت زندگی سالم حرکت کنند. وی ادامه داد: ورزش روزانه از مهمترین عواملی است که می‌تواند احتمال ابتلای افراد به سرطان را کاهش دهد به همین دلیل هیچ کس نباید از کنار این موضوع به سادگی بگذرد. سلیمی با تاکید بر اهمیت رعایت رژیم غذایی مناسب در جلوگیری از ابتلا به سرطان اضافه کرد: خودداری از مصرف سوسیس و کالباس، غذاهای پرادویه، شور و قندی واسیدی تاثیر به سزایی در کاهش ابتلا به سرطان دارد. وی ادامه داد: استفاده از خشکبار ،روغن زیتون و کنجد ،آب لیموی تازه، غذاهای پرروتئین دار ،مصرف انواع جوانه‌ها، میوه و سبزیجات قرمز زنگ، مصرف شش تا هشت لیوان آب درروز، خوردن انواع قاطی پلوها و مصرف غلات سبوس دار می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را درافراد کاهش دهد.
رشد سرطان درالبرز از الگوی خاص پیروی نمی‌کند
وی دربخش دیگری از صحبت‌های خود به وضیت شیوع سرطان درالبرز اشاره کرد و گفت: ابتلای افراد به سرطان به جز عوامل مطرح شده به مقتضیات جغرافیایی و محل سکوت آنان نیز بستگی دارد.
سلیمی خاطرنشان کرد: همین مقتضیات جغرافیایی باعث می‌شود در برخی از استان‌ها نوع خاصی از سرطان شیوع بیشتری داشته باشد به عنوان مثال شیوع سرطان مری در گرگان بیش از سایر شهرهای کشور است. متخصص بیماری های خون و سرطان (آنکولوژی ) توضیح داد: البرز به دلیل مهاجر پذیری تابع شرایط و مقتضیات جغرافیایی نیست چون این استان قومیت ‌مختلفی را درخود جای داده است.
وی یادآورشد: این مهاجر پذیری بالا باعث شده شیوع سرطان درالبرز از الگوی خاصی پیروی نکند.
سرطان معده و سینه سرطان‌های شایع درالبرز
سلیمی اضافه کرد:آمارها نشان می‌دهد که سرطان سینه و معده در البرز به نسبت سایر سرطان‌ها بیشتر است که ریشه‌یابی این امرنیاز مند بررسی و انجام تحقیقات علمی است. تعداد بیماران سرطانی البرز مشخص نیست این پزشک متخصص درادامه با اشاره به مشخص نبودن تعداد مبتلایان به سرطان دراستان گفت: متاسفانه آمار دقیقی درخصوص تعداد واقعی مبتلایان به سرطان درالبرز وجود ندارد که این امر مشکلاتی را به وجود آورده است. وی توضیح داد: برای دستیابی به آمار دقیق باید از تمامی مراکز پاتولوژی درخواست کردتا از هر بیمار سرطانی بخواهند که یک فرم آمار پرکند. وی در پایان گفت: این مراکز می توانند درپایان هر سال این فرم ها را دراختیار دانشگاه علوم پزشکی استان قرار دهند تا آمار دقیقی از تعداد سرطانی‌های استان به دست بیاید.
چگونه با بیماران سرطانی رفتار کنیم؟
محمد روانبخش، عضو انجمن جامعه شناسان ایران در خصوص وضعیت روانی اغلب بیماران سرطانی اظهار کرد: بیماران سرطانی در روند درمان خود خشم، افسردگی و نا امیدی را تجربه می‌کنند که همین امر باعث پایین آمدن آستانه تحمل آنان می‌شود. وی ادامه داد: برخی معتقدند برای این که بیماران سرطانی دچار ناامیدی نشوند و بتوانند فرایند درمان را به خوبی طی کنند، نباید ازواقعیت بیماریشان مطلع شوند. وی با اشاره به نادرست بودن این اعتقاد گفت: دانستن نوع بیماری نه تنها برای فرد بیمار ضروری است بلکه از اصول اخلاقی و انسانی تلقی می‌شود.وی اضافه کرد: بیمار سرطانی حق دارد از شرایط جسمی‌اش مطلع شد و باید این پیش آگاهی را داشته باشد که مراحل درمانش چقدر دشوار یا زمانبر است. این استاد دانشگاه ابراز کرد: پنهان کاری خانواده و پزشکان درباره بیماری فرد مشکلات روانی مضاعفی را برای بیمار به همراه دارد. وی اظهار کرد: بدون شک اگر شخص از وخامت بیماری‌اش آگاه نباشد امکان دارد به دنبال درمان نرود ونسبت به بیماریش بی‌تفاوت باشد. وی خاطرنشان کرد: به علاوه اگر بیمار از شرایط دشوار درمان آگاهی نداشته باشد و بدون آمادگی روانی وارد مراحل پیچیده درمان شود، از وضعیتی که به او تحمیل شده شوکه شده و امکان دارد ادامه درمان را رها کند. عضوانجمن جامعه شناسان ایران گفت: درکنار موارد مذکور اگر شخص فرصت کمی برای زندگی داشته باشد و از این واقعیت تلخ ناآگاه باشد نمی‌تواند کارهای مهم زندگی‌اش را به انجام برساند. وی تصریح کرد: بدون شک اگر فرد مبتلا به سرطان بفهمد خانواده و کادر درمانی حقیقتی را از او پنهان کرده‌اند توصیه هایشان را اجرا نخواهد کرد. به گفته این استاد دانشگاه پزشک باید با زبانی قابل فهم،ساده و صادقانه وضعیت بیماری‌اش را برایش توضیح دهد و با روند دقیق درمانی این امید را به او بدهد که بیماری‌اش با کمک او قابل درمان است.
بیماران سرطانی به ترحم و دلسوزی نیاز ندارند
وی گفت: روحیه بیماران سرطانی در مرحله مواجه شدن با بیماری بسیار حساس و شکننده است و با کمترین ناملایماتی آسیب می‌بیند، بنابراین خانواده و اطرافیان بیماردراین شرایط وظیفه حساسی بر عهده دارند. وی افزود: بیماران سرطانی نیاز به ترحم و دلسوزی ندارند و نباید فعالیت‌های روزمره شان البته به شرطی که منجر به عوارض جسمی نشود، محدود شود. وی افزود:برای حفظ روحیه این بیماران لازم است اطرافیان توانمندی‌های آنان را برجسته کرده و امید را دردلشان زنده کنند.
درانتخاب واژه ها دقت کنیم !
این دکترای جامعه شناسی ابراز کرد: واقعیت این است سرطان می‌تواند براحتی روحیه یک فرد را ضعیف و ناتوان کند بنابراین در رفتار و گفتار با این بیماران باید حساسیت زیادی به خرج داد. روانبخش گفت: بیماران سرطانی در وضعیتی برزخ گونه قرار دارند و برای حفظ زندگی خود تلاش می‌کنند بنابراین دیگران نباید با حرف‌های نسنجیده خود باعث آزردگی خاطرآنان شوند. این استاد دانشگاه درپایان گفت: افراد در زمان گفت‌و‌گو با یک بیمار سرطانی باید درانتخاب کلمات دقت کرده و بدون تعارفات روزمره برای برای خوشحال کردن آنها دست به اقدامات عملی بزنند.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود