29 اسفند 1391
شماره خبر: 22597

فرهنگ ‌های اصیل ایرانی در ایران کوچک

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

فرهنگ ‌های اصیل ایرانی در ایران کوچک


سپیدارآنلاین: شهرستان کرج از شمال به استان مازندران، از جنوب به شهرستان شهریار و استان مرکزی، از غرب به شهرستان ساوجبلاغ و استان قزوین و از شرق به تهران محدود است.
کرج از کلمه کراج به معنی بانگ و فریاد است، زیرا در تپه آتشگاه و کوه ‌های کلاک و قلعه دختر شهرستانک و بز قلعه اشتهارد در ایام تابستان برای خبر رسانی و دیده بانی آتش افروزی می شد و در موقع جنگ به این وسیله از هجوم دشمنان با خبر می شدند، در آن روزگار احتمالاً، نام کرج، کراج بوده است.
البرز از دوران پیش از تاریخ و باستان نیز سرزمینی پر جاذبه و مرکز آب و آبادانی بوده است. استعدادهای طبیعی و منابع آبی فراوان سلسله جبال البرز، همچنین خاک حاصلخیز دامنه های البرز و دشت منتهی به آن برای اجتماعات بشری مناسب بوده است و دلیل آن آثار باستانی ارزشمندی است که در گوشه و کنار این جلگه وسیع و در حاشیه راه‌های ارتباطی کهن قابل مشاهده است. تپه های آق تپه، مراد تپه و تپه مردآباد ، قلعه های تاریخی تنگ کسیل و شهرستانک و آثار دوران اسلامی همچون برج میدانک مغولی ، پل و کاروانسرای شاه عباسی کرج، کاخ‌های قاجاری و کاخ های پهلوی حکایت از استقرار پی در پی در طول تاریخ در این منطقه دارد. اطلاعات موجود حاکی از آن است که کرج مدتی جزء مازندران و زمانی قسمتی از ری بوده است و گاهی از روستاهای طالقان یا شهرستانک محسوب می شده است. تا پیش از حمله مغول رفت و آمد کاروان ها بیشتر از راهی بوده که از طریق سگزآباد و شهریار به ری می رفته است. از این دوره به بعد قزوین – کرج – ری به راه قبلی ترجیح داده شده است که از این تاریخ کرج مورد توجه قرار می گیرد. اما اهمیت کرج در دوره صفوی به دلیل قرار گرفتن بر سر راه قزوین به تهران و تبریز بیشتر شده و کاروانسراها، پل ها و قلعه های ایجاد شده در حاشیه این جاده به آن هویت بخشیده است. مقدسی از مورخین معتبری که از کرج یاد کرده است. وی در سده چهارم هجری قمری از کرج به عنوان یکی از روستاهای ری نام برده است. در آغاز سده هفتم هجری قمری یاقوت حموی نیز کرج را تابع ری دانسته است. حمدالله مستوفی در سده هشتم هجری قمری کن و کرج را از ولایات تابع طالقان بر شمرده و در ذکر رودخانه‌های عراق عجم از کوهرود نام می برد که ویژگی های آن به طور دقیق قابل تطبیق با رودخانه کرج است. در سده های میانه پس از اسلام به ویژه در عهد آخرین پادشاهان صفوی که تهران مقر حکومتی دربار می شود، مسیر قزوین – کرج – تهران مورد توجه قرار می گیرد و به احتمال فراوان کاروانسرای صفوی کرج قابل انتساب به همین دوره است. آبادانی و توسعه کرج در دوره قاجار و پس از آن صورت گرفت. کاخ سلیمانیه نیز در این دوره به دستور فتحعلی شاه ساخته شد. از مجموع 120 اثر تاریخی این شهرستان، 43 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
دانشکده کشاورزی کرج (پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران) به عنوان یکی از غنی ترین قطب های علمی کشاورزی و مجموعه آموزش عالی در این رشته به شمار می رود که به عنوان اثر تاریخی و طبیعی کرج در فهرست آثار ملی به شماره 14665 در تاریخ 1384/12/16 به ثبت رسیده است. پیشینه تاسیس دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، مدرسه عالی فلاحت و صنایع روستایی به سال 1302 در کرج می رسد. این مدرسه بعد از 17 سال فعالیت در زمینه علوم کشاورزی، در سال 1319 به دانشکده تبدیل شد و در سال 1328 به عنوان یکی از دانشکده های دانشگاه تهران به رسمیت شناخته شد.
بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری گو ناگون از جمله کاخ سلیمانیه، موزه جانور شناسی و آرامگاه مرحوم استاد کریم ساعی، مؤسس نخستین تشکیلات جنگل بانی کشور در این دانشکده واقع است.
کاروانسرای شاه عباسی

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود