2 دی 1400
شماره خبر: 261023

نگاهی به ظرفیت‌های پنهان فردیس

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش



ظرفیت‌هایی از تولید در بخش‌های مختلف در شهرستان فردیس وجود دارد که از آن بی‌خبریم که توسعه این ظرفیت‌ها می تواند زمینه ای برای پیشرفت شهرستان و اشتغال جوانان آن باشد.
امام جمعه شهرستان فردیس با همراهی نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان البرز و مسؤول این اداره در شهرستان از ظرفیت‌های تولید در بخش کشاورزی و دامپروری با هماهنگی این اداره در شهرستان بازدید کرد. هدف این بازدیدها به گفته علیرضا بدری مدیر جهاد کشاورزی، معرفی ظرفیت‌های تولید در حوزه جهاد کشاورزی، آشنایی با مشکلات افراد شاغل در این حوزه و رفع آنها در چارچوب قانون است.حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی در طول این بازدید ضمن بررسی روند فعالیت های مراکز تولیدی و صحبت با کارگران و مسوولان هر یک از این مراکز ، پیگیری مشکلات آنها از طریق مدیران دستگاه‌هایی مربوطه را در دستور کار قرار داد.
درخشش زمردین زیتون از طارم تا فردیس
در اولین گام، بازدید از یک طرح مشاغل خانگی تولید زیتون انجام شد که کل تصورات ما از طرح‌های مشاغل خانگی را به هم زد و نشان داد که دست همت اگر باشد می تواند کارگاهی کوچک را به کارخانه ای بزرگ تبدیل کند و دانه‌های سبز زیتون طارم را چراغ زمردین خانه و نان سفره بیش از ۱۰۰ نفر قرار دهد.حسن محمدی تولید کننده زیتون از کشاورزان طارم است که همتش کارگاهی ۳ نفره را پس از ۷ سال با دستگاه‌های مکانیزه و ۱۰۰ نفر پرسنل، در مسیر صنعتی شدن و تبدیل به کارخانه تولید زیتون در فردیس قرارداده است.
محمدی می‌گوید: زیتون طارم از بهترین و با کیفیت ترین زیتون‌های دنیاست که از تولید، بسته بندی و توزیع آن را خودمان انجام می دهیم. چندسالی است که در خصوص فروش محصولات زیتون فعالیت می‌کنیم. این کارگاه را در قالب طرح مشاغل خانگی با ۳ نفر نیرو و ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه راه اندازی کردیم و خوشبختانه حالا حدود ۱۰۰ نفر نیرو داریم.
گویا محمدی چندان اعتقادی به صادرات محصولش ندارد و می‌گوید: خوشبختانه بستر فروش در ایران خوب است و هنوز به صادرات محصولاتمان فکر نمی‌کنیم.این کارگاه در خصوص تولید دیگر ترشیجات و دیگر محصولات فرآوری شده از زیتون نیز فعالیت دارد و تنها تقاضای مدیر خوش آتیه آن، تسریع در روند صدور مجوز صنعتی شدن این کارگاه از ادارات مربوطه به ویژه محیط زیست است.
لواشکی ترش به شیرینی تولید در فردیس
بارها از کنار آن رد شدیم و ندیدیمش. کارخانه عظیم لواشک با مارک معروف گلین، زیرسایه درختان زیبای شهرک ناز فردیس بیش از ۳۰ سال است که فعالیت می‌کند.‌علیاری مدیر جوان َکارخانه لواشک گلین در فردیس گفت: بیش از ۱۰ نوع محصول تولید می‌کند و محصولات آن در بسته بندی شکیل و با واسطه به کشورهای عراق، کانادا آلمان و اتریش صادر می‌شود. در حال حاضر ۷۰ نفر با سابقه لی بین ۱۵ تا ۲۲ سال به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول کارند.تورم و گرانی تعداد کارگران و تولیدات این کارخانه را محدود کرده است. علیاری در این خصوص، گفت: تورم و گرانی هزینه‌های کارخانه را چند برابر کرده به طوریکه مثلا پوره سیب را که هر کیلو هزار و ۳۰۰ تومان میخریدیم حالا باید ۹ هزار تومان بخریم. از سوی دیگر با توجه به اینکه محصول ما جزو کالاهای اساسی نیست، نمی‌توانیم افزایش قیمت چشمگیری داشته باشیم و افزایش قیمت محصولات این کارخانه فقط به اندازه ای است که از ضرر تولید آن جلوگیری شود و چرخ تولید از حرکت نیفتد.
نگهداری کاکتوس‌هایی با عمر ۴۵ ساله
آفرینش در دستان خداوند است و به زیبایی و شگفت انگیزی آنچه او خلق می کند شکی نیست. گلخانه ای با کاکتوس های عظیم ۴۵ ساله و گونه هایی که شاید فقط در فیلم های خارجی دیده ایم و پیرمردی باصفا که نماز را مهمان خانه روستایی کنار گلخانه اش بودیم.گلخانه خسروی با وسعت ۲ هکتار در بخش مشکین دشت واقع شده که شگفت انگیز ترین گونه های کاکتوس از سراسر دنیا با دستان پینه خورده آقای خسروی در آن جمع آوری شده است. پیرمردی با چهره نورانی و موهایی به رنگ برف که بخشی از زیباترین آفریده های خدا را عاشقانه نگهداری می کند و بلندی سقف گلخانه اش را با بلندی کاکتوس هایش تنظیم می کند و می گوید: هرچه کاکتوس‌ها رشد کنتد سقف را بالاتر می بریم.خسروی می‌گوید: بیش از ۲۵۰۰ گونه مختلف کاکتوس از سراسر دنیا در این گلخانه جمع آوری شده که گونه‌های کمیاب را نگهداری می‌کنیم تا نسلشان حفظ شود و پس از هماهنگ شدن با شرایط آب و هوایی ایران، آنها را تکثیر می‌کنیم. گونه‌های معمولی را هم برای فروش تکثیر می‌کنیم. خسروی می‌گوید: این کاکتوس‌ها به چین، ترکیه تایلند و غیره به صورت فردی و تعداد اندک برده شده اما به صورت سیستماتیک صادر نشده اند.‌این گلخانه شاید بتواند در حوزه گردشگری و نمایشگاهی در استان البرز حرفی برای گفتن داشته باشد در حالیکه این گلخانه گازکشی ندارد و مسیر آن هم از جاده ای خاکی و پر فراز و نشیب می گذرد.
دست درازی شهر به دامداری با ۷۰۰ دام سنگین
قطار بازدید در آخرین ایستگاه خود به دامداری صنعتی محمدی در بخش مشکین دشت رسید. فرهاد محمدی ۵۲ سال است که این گاوداری را در حومه مشکین دشت راه اندازی کرده تا از رفتن پسرانش به خارج از کشور جلو گیری کند اما موفق نبوده و پسران راهی دیار غربت شدند اما خودش پاگیر دامداری شده و دل از آن نمی‌کند.دامداری محمدی که با پسران دیگرش آن را اداره می کند، جایگاه نگهداری گله ای با ۷۰۰ گاو و گوساله است که برخی از آنها نژاد دار هستند. با توسعه شهر این دامداری در نزدیکی خانه های مسکونی قرار گرفته و اگرچه شهر به محدوده دامداری دست درازی کرده، اما حالا آقای محمدی و پسرانش در معرض آزار و اذیت برخی همسایه ها و سنگ پرانی آنها قرار گرفتند و می خواهند که دامداری را جابجا کنند که به گفته خودش اگرچه قیمت زمینش چندبرابر شده و خواهان زیادی هم دارد اما دل کندن از جایی که جوانیت را به پایش گذاشتی سخت است. ضمن اینکه تا این دامداری فروخته نشود نمی توانیم زمین دیگری تهیه کنیم و این امر جابجایی رت مشکل می کند.محمدی در خصوص تامین نهاده دامی می گوید: اگرچه با کمک جهاد کشاورزی می توانیم نهاده دامی مورد نیاز را تامین کنیم اما گاهی کمبودها موجب می شود مجبور شویم دام ها را نگه نداریم و زودتر از موعد بفروشیم.بازدیدها به پایان می‌رسد امام جمعه و مسؤولان رایزنی ها را برای حل مشکلات این چند واحدی که بازدید شدند، آغاز می‌کنند. من به این فکر می‌کنم که چه پتانسیل‌هایی در زیر پوست شهرم وجود دارد که همه ما از آن بی خبریم.
چهره هرکدام از این تولید کنندگان را که از نظرم می‌گذرانم، حس غرور، و لبخند رضایت از خلق یک محصول و نان آوری برای عده ای را می‌بینم. اگرچه هر کدام شاید مشکلی داشتند و خواسته کوچکی از حمایت مسؤولان؛ اما دستشان بر زانوی خودشان استوار بود و حس نیازی برچهره شان نبود.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود