وعدهای که قطار زمان از رویش عبور کرد
سپیدارآنلاین: گروه گزارش
با گذشت نزدیک به یک دهه از آغاز ساخت پل راهآهن هشتگرد، پروژهای که میتوانست مسیر زندگی هزاران نفر را هموار کند، به یادبودی از وعدههای عملنشده تبدیل شده وعدههایی که نهتنها محقق نشدند، بلکه زیر بار زمان رنگ باختند.
پل راهآهن هشتگرد، پروژهای که قرار بود گرهگشای ارتباط چند روستای پرجمعیت با شهر هشتگرد باشد، حالا پس از گذشت قریب به یک دهه از آغاز عملیات اجرایی، همچنان در وضعیت نیمهتمام رها شده و به معضلی جدی برای مردم و مطالبهای بیپاسخ از مسؤولان تبدیل شده است.این پل سالهاست بهعنوان مسیر اصلی تردد میان چند روستای پاییندست و شهر هشتگرد شناخته میشود. اما با گذشت بیش از ۸ سال از آغاز ساخت آن، این پروژه به نماد ناکارآمدی و پاسکاریهای مدیریتی تبدیل شده است.این پل نهتنها روند توسعه و زندگی روزمره ساکنان منطقه را مختل کرده، بلکه به گفته اهالی، به یک بحران مستمر در عبور و مرور، بهویژه در ساعات پرتردد، مبدل شده است.یکی از اهالی معترض میگوید: ما از وعده خستهایم. ۴ شهردار و ۴ فرماندار آمدند و رفتند، اما پل همانطور نیمهکاره مانده. اگر قرار نبود کاری کنند، چرا پل قدیمی را خراب کردند؟شهروند دیگر با نگاهی به پل نیمهکاره میگوید: تقریباً ده ساله مردم از این پل معلق عذاب میکشن. ما حتی تو عزاداری و رفتوآمدهای عادیمون به مشکل خوردیم. پل قدیمی حداقل بود و کارمون راه میافتاد.یکی از اهالی میگوید: الان که میگن بودجه تأمین شده و از طرفی هم طرح مشخصه پس چرا کاری انجام نمیشه.دیگری با لحنی انتقادی میگوید: یه پل تو جاهای دیگه دو ساله تموم میشه، ولی این پل ۸ ساله داره خاک میخوره! همسایههامون همگی شاکیان. چرا هیچکس مسؤولیت قبول نمیکنه؟
وی افزود: حجم تردد در این مسیر بسیار بالاست چرا که این محور، اتصال حیاتی بین شهرهای هشتگرد، نظرآباد و چند روستا را تأمین میکند. توقفهای چند دقیقهای تا حتی ۲۰ دقیقهای برای عبور قطارها، مشکلات را دوچندان کرده است.با این وجود حجم بالای تردد میان هشتگرد، نظرآباد و روستاهای اطراف، بهویژه در مسیرهای اصلی، ضرورت تسریع در تکمیل این پل را دوچندان کرده است. اما مسؤولان تا همین اواخر، پاسخ شفافی برای بلاتکلیفی این پروژه نداشتند.
اختلاف مرزی، گره ای بر مسیر ساخت پل
برای پیگیری ابعاد مختلف ماجرا، سراغ جواد صادقلو، فرماندار شهرستان ساوجبلاغ رفتیم. وی در گفتوگو با خبرنگار فارس با بیان دلایل تأخیر چندساله این پروژه اظهار کرد: ساخت این پل در ابتدا با تصمیم شهرداری و شورای وقت همراه بود که پیشنهاد دادند پل به سمت غرب شیفت داده شود. متأسفانه بخشی از مسیر جدید در حوزه شهرستان نظرآباد قرار داشت و شهرداری هشتگرد به لحاظ قانونی نمیتوانست تملک زمین در آن محدوده را انجام دهد. همین موضوع باعث توقف پروژه شد.صادقلو افزود: خط ریلی، مرز میان دو شهرستان است. ضلع جنوبی پل در حوزه نظرآباد قرار گرفته و این اختلاف مرزی، یکی از مهمترین موانع اجرایی پروژه بود. خوشبختانه در ماههای اخیر با همکاری راهآهن و تصویب طرحی جدید، قرار شد بدون نیاز به تملک، ادامه پروژه ممکن شود.
فرماندار ساوجبلاغ در خصوص زمانبندی آغاز مجدد عملیات اجرایی گفت: ابلاغیه نهایی این طرح چند روز پیش صادر شده و طبق برنامهریزی، تجدید کارگاه پروژه تا پایان تیرماه انجام میشود. پس از آن، عملیات ساخت حدود ۴ تا ۵ ماه به طول خواهد انجامید و امیدواریم امسال، سال پایان این پروژه فرسایشی باشد.آری در شرایطی که بسیاری از پروژههای عمرانی در نقاط مختلف کشور با همت جهادی و در مدت زمان کوتاه به بهرهبرداری میرسند، پل راهآهن هشتگرد اکنون نمادی از فرسایش اعتماد عمومی در برابر وعدههای تکراری شده است.
منبع فارس