رشد روزافزون تعداد خودروهای شخصی معضل ترافیک را تشدید کرده است
سپیدارآنلاین: گروه شهری
رئیس مرکز پژوهش های پارلمان شهری کرج گفت: رشد روزافزون تعداد خودروهای شخصی معضل ترافیک را تشدید کرده است.
مجید کاویانی که در جلسه علنی شورای اسلامی شهر کرج سخن می گفت، ادامه داد: رشد روزافزون تعداد خودروهای شخصی و تنوع تقاضاهای سفر از یکسو و گسترش شهرها و تغییر الگوهای زندگی از سوی دیگر شهرها را با معضل سنگین ترافیک تردد خودرو در شهرها مواجه کرده است. وی افزود: در کشورمان به طور خاص ارزانی قیمت سوخت، عدم توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و برخی مسائل اجتماعی و اقتصادی سبب شده این مشکل روندی تصاعدی به خود بگیرد، به طوری که مدیریت شهری را وادار کرده به سرعت دست بکار شود و جهت رفع مشکل اقدام کند. عضو پارلمان شهری کرج با تاکید بر اینکه تهران به عنوان نماد وجود معضل ترافیک در سالهای اخیر اقدامات گسترده ای در حوزه های مختلف از جمله ساخت بزرگراه، تقاطعات غیر همسطح، توسعه حمل و نقل عمومی شامل مترو و BRT کرده و از طرف دیگر با اجرای بهتر مقررات سعی بر روان سازی ترافیک داشته است، عنوان کرد: بدیهی است هر یک از سناریو های ذکر شده اثرات مطلوبی در روانی ترافیک داشته و البته اثرات منفی هم بجای گذارده است که در این مقال فرصت پرداختن به آن نیست و صرفا مقایسه ایست برای تشریح نمایِ این مشکل در کلانشهر کرج. به گفته رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر کرج، کلانشهر کرج نیز به دلایل پیش گفته و عوامل خاص خود همچون رشد جمعیت بیش از متوسط کشور بواسطه مهاجرت و سایر مسائل فرهنگی، اجتماعی و البته کالبدی بیش از سایر کلانشهرها با مشکل ترافیک دست به گریبان است بطوریکه همان سناریوهای پیش گفته در کرج نیز مطرح و منجر به تهیه طرح جامع مطالعات حمل و نقل و ترافیک شده که هم اکنون بخشی از آن در حال اجراست که هر ساله شاهد افتتاح تقاطعات غیر هم سطح بر اساس همان مطالعات هستیم. کاویانی گفت: در اینجا جا دارد از مدیریت شهری به جهت تسریع در اتمام پروژه های نیمه تمام این حوزه تقدیر کنیم. اگرچه این تقاطعات اثراتی در روان سازی ترافیک در بعضی تقاطعات دارند اما سبب بروز مشکلاتی هم خواهند شد که مختصرا به آن اشاره می شود. وی بیان داشت: افزایش سرعت خودرو در معابر شهری و کاهش ایمنی عابرین پیاده رو از اثرات احداث تقاطعات است. هم اکنون چنین معابری روزانه حوادث ناگواری را در پی دارد که نمونه های آن بلوار 45 متری کاج، بلوار جمهوری اسلامی و... می باشد. وجود تجهیزات مختلف شهری در طرفین این معابر، تقاضای گذر از عرض آنها را افزایش داده و با افزایش سرعت خودروها در این معابر، ایمنی کاهش یافته است. حال مدیریت شهری جهت رفع این مشکل می بایست در فواصل مناسب پل های عابر پیاده مکانیزه احداث نماید که علاوه بر هزینه های احداث، هزینه های نگهداری آن در طول سالهای استفاده نیز به شهروندان تحمیل می شود.
چند پارچگی شهرها معضلات فرهنگی خاص خود را دارد
عضو شورای چهارم کلانشهر کرج تصریح کرد: علاوه بر آن از جهت سیما و منظر شهر هم پسندیده نیست. دیگر اینکه تجربه همین پل ها نشان می دهد که بسیاری از شهروندان در مکان هایی که این پل ها نصب شده هم از آن کمتر استفاده می کنند که ضرورت دارد برای رفع این مشکلات فکری کنیم. به گفته این نماینده مردم، بزرگراه های داخل شهرها، سبب چند پارچگی شهرها شده و معضلات فرهنگی اجتماعی خاص خود را به دنبال خواهند داشت که با اصول شهرسازی هم منافات دارد. لذا ضروریست شهرسازان بالاخص معاونت شهرسازی در این خصوص نظر دهند. کاویانی ادامه داد: از جهت اثرات اقتصادی هم ایجاد بزرگراه های داخل شهر و افزایش سرعت خودرو در معابری هم چون خیابان بهشتی رونق اقتصادی صنوف را کاهش داده و این معابر را به گذرگاه هایی تبدیل خواهد کرد. رئیس مرکز پژوهش های شورای شهر کرج در پایان آورد: از جهت زیست محیطی نیز آنچه تحقیقات نشان می دهد غلظت آلاینده ها در اطراف بزرگراه ها 50 تا 70 برابر نقاط دیگر آنست لذا بزرگراه تعاریف خاص خود را دارد و طراحی آن مقررات مربوطه را. از جمله مشکلات شهر تهران در اطراف بزرگراهها بالاخص نواب آلاینده شدید است بطوریکه ساکنین اطراف آن هوایی را تنفس می کنند که آلایندگی آن بسیار بالاتر از حد استاندارد است.