22 مهر 1391
شماره خبر: 13114

ایجاد تعهدات اجتماعی حقیقت آموزش شهروندی است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

ایجاد تعهدات اجتماعی حقیقت آموزش شهروندی است

سپیدار آنلاین: شهردار کرج با اشاره به مفاهیم متعددی که در قالب مفهوم شهروندی تعریف می شود، گفت: ایجاد تعهدات اجتماعی برای شهروندان در همه تعابری که در خصوص آموزش شهروندی وجود دارد گنجانده شده است.
سید علی آقازاده در حاشيه اجراي طرح آموزش شهروندي با بیان این مطلب افزود: از خروجی های مثبت " آموزش شهروندی " علاوه بر ایجاد تعهدات اجتماعی برای شهروندان، زمینه سازی برای قبول مسئولیت در عرصه های مختلف زندگی شهروندی است بطوریکه با تحقق این مهم، شهروندان برای قبول مسئولیت های اجتماعی و شهری آماده می شوند. وی، داشتن باورهاي مثبت از فعالیت های اجتماعی را مهم ارزیابی کرد و افزود: ارائه آموزش های شهروندی به صورت جامع و کارآ می تواند زمینه های مناسبی را برای مشارکت شهروندان در امور شهری و همکاري آنان با مسئولان شهری به منظور اداره هرچه بهتر زندگي فراهم کند. این مسئول با بیان اینکه، پرداختن به مفهوم زندگی شهروندی مورد تاکید جامعه شناسان شهری به ویژه اندیشمندان اجتماعی می باشد، عنوان کرد: زندگی شهروندی کلید و مبنای اصلی همه فعالیت ها و اقداماتی است که مسئولین نسبت به انجام آن در قبال مردم متعهد می شوند. آقازاده با بیان اینکه، تعبیر فوق نشان می دهد، قالب فعالیت ها و برنامه ریزی های مدیران و مسئولین شهری با محوریت ارتقاء سطح زندگی شهروندی در گستره شهر صورت می گیرد، به اهمیت رابطه بین شهروندان و مسئولین، آگاهی و اشراف آنها بر مسائل شهری به عنوان مسئله ای مهم در ساختارهای اجتماعی شهر اشاره کرد و گفت: در این میان آنچه می تواند موجب بارور شدن هرچه بهتر عملکرد دستگاه های خدمات رسان باشد، افزایش آگاهی و آشنایی شهروندان با مسائل اجتناب ناپذیر شهر است که این مهم نیز در ارائه آموزش های شهروندی نمود مناسب و مطلوبی دارد.
نقش آموزش شهروندی بر طرح های فرهنگی
شهردار کلانشهر کرج با اشاره به نقش و جایگاه آموزش شهروندی بر طرح های فرهنگی اظهارداشت: ارائه آموزش های شهروندی در سطح وسیع و گسترده و با لحاظ کردن ارائه کیفی آموزش ها نقش بسزایی در کارآمدی طرح آموزش شهروندی دارد ضمن آنکه این مهم می تواند طرح های فرهنگی را در مسیر مناسبی قرار دهد. آقازاده اساس و شاکله طرح آموزش شهروندی را بقاي جوامع شهری و ایجاد محيط اجتماعی طبيعي و کارآمد دانست و افزود: زندگی اجتماعی و شهروندی برای استحکام و بقا نیاز به پیش زمینه های متعددی دارد که فرهنگ شهروندی نمونه مهم و بارز آن است که مجریان ذیربط در خصوص رسیدن به این مهم نسبت به ارائه طرح های فرهنگی با هدف افزایش دانسته های مردم از مسائل فرهنگی اقدام می کنند. وی، فرآيند سهيم شدن در تصميم ها، چه در سطح فردي و چه در سطح جمعي را از دیگر مسائل مهم و اهداف شاخص اجرای طرح آموزش شهروندی ذکر و عنوان کرد: در واقع می توان گفت آموزش شهروندی حق بنيادي هر شهروند است. آقازاده اذعان داشت : در مقوله آموزش شهروندی طبق نظریه برخی صاحب نظران باید به شهروند به عنوان ايده اي قوي نگریست که در صورت کشف پتانسیل ها می تواند بر کارآمدی برنامه های شهری تاثیر ژرف و مطلوبی گذارد. وی اظهارداشت: در حال حاضر بيشتر مديران فرهنگي و اجتماعی بر بهبود ساختارها و الگوهاي رابطه اي، کسب مهارت هاي مناسب با محوریت مهارت هاي ترغيب سازي ارتباطي درون اجتماعات شهری تاکید دارند. آقازاده تصریح کرد: قرار گرفتن شهروندان در فضاهای آموزشی که قالب آن آشنایی با مسائل شهری و اجتناب ناپذیری است که همگان با آن مواجه هستند، نقش بسزایی در نیل به اهداف و ایده آل هایی که زندگی شهروندی را تضمین می کند، دارد. وی تاکید کرد: شهر و دستگاه های مسئول در بدنه و ساختار شهر به کارآيي افراد و حس مسووليت پذيري آنها نیازمند هستند و بر این اساس نیز ارائه آموزش ها و تلاش برای مشارکت افراد در مسائل شهري در اولویت دستگاه خدمات رسان مدیریت شهری است که برای انجام آن نیز برنامه ریزی هایی را به انجام رسانده است. آقازاده ، آموزش شهروندي را نحوه ايجاد انگيزش در ميان افراد براي پذيرش نقش شهروند و توجه به منافع جمعي ذکر و عنوان کرد: از اهداف این طرح این است که شهروندان نسبت به مسئوليت ها، حقوق و هويت هاي متفاوت خود آگاهي و شناخت داشته باشند. وی عنوان کرد: کسب اين شناخت مستلزم آموزش حقوق انساني و فراهم شدن محيطي براي يادگيري است که آموزش شهروندي نیز به عنوان وسيله اي براي پرورش احساس تعلق به جامعه و داشتن هدفي در زندگي براي اعضا مورد استفاده قرار می گیرد. این مسئول، تقويت شيوه هاي همکاري و کار گروهي ، تصميم گيري به شيوه شورايي را از ارکان و سرفصل های مهم آموزش های شهروندی ذکر و عنوان کرد: ارائه مباحث آموزش شهروندی با هدف توانايي بخشيدن به افراد براي استدلال و نقد کردن همچنین تقويت مهارت هاي موثر ارتباطي و تقويت گفتگو و مهارت هاي مشارکتي صورت می گیرد.
آقازاده در ادامه با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز " طرح آموزش شهروندی " در کرج، عنوان کرد: آموزش شهروندی با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج در مجتمع های بالای 40 واحد ارائه می شود. وی، فرهنگ آپارتمان نشینی، مدیریت ساختمان، پیشگیری و مقابله با بحران، کمک های اولیه آتش نشانی، سلامت و پیشگیری را از جمله مباحث قابل آموزش در این طرح ذکر و عنوان کرد: آموزش پرداخت الکترونیک، تفکیک زباله از مبداء و آموزش مرتبط با فضای سبز و گیاهان آپارتمانی از دیگر سر فصل های آموزشی این طرح است که در کلیه مجتمع های بالای 40 واحد در سطح مناطق 12گانه ارائه می شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود