15 آذر 1393
شماره خبر: 133108

نظامند شدن شهر در گرو نهادینه شدن مفهوم شهروندی است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

نظامند شدن شهر در گرو نهادینه شدن مفهوم شهروندی است


شهردار کرج، عمل به قانون را ملاک انجام همه اقدامات مدیریت شهری دانست و افزود: علاوه بر این آنچه برای نظامند شدن شهر، انتفاع و پایداری شهر نیاز است، توجه شهروندان به قوانین و نهادینه شدن مفهوم شهروندی می باشد.
علی ترکاشوند گفت: همه اموری که شهرداری متولی انجام آن است بر مبنای رسیدن به آبادانی و عمران شهری صورت می گیرد که انجام این مهم نیاز به طراحی، تدوین و اجرای برنامه های کاملا کارشناسی شده که قانون مبنای انجام آن است، دارد. وی با اشاره به ماده 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور مصوب 1375 با بیان اینکه شهردار از سوی شورای ‌شهر برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود، گفت: هدف از واگذاری امور به نهاد شهرداری آن است که مردم به خود آنان است؛ از این‌رو به نظر می‌رسد مرجعی که ‌باید رافع مسائل محل مردم باشد باید از طریق انتخابات مهمی تعیین شود، اعم از اینکه اعضای شورای شهر باشند یا شهردار. ترکاشوند، رویکرد شهرداری را ایجاد تغییرات اصولی و منطقی در ساختار شهری ذکر و عنوان کرد: به منظور تحقق این مهم همه امور شهری از جمله ساخت و ساز ها، اجرای طرحهای عمران شهری، خدمات دهی و ... باید پیوست قانونی داشته باشد، زیرا تنها در اینصورت است که با معضلاتی چون ساخت و سازهای غیر مجاز مواجه نمی شود. شهردار کرج با تاکید بر اینکه مباحث حقوق شهری بدون لحاظ حقوق شهروندی نمی‌تواند موجب شکل‌گیری شهری با معیارهای مطلوب شود، گفت: در واقع شهروند، معیار اصلی جامعه مدنی در اندیشه مدرن است و این‌ دو مفهوم همواره با یکدیگر ملازمه دارند. ترکاشوند، افزود: بر این اساس می توان گفت، اهداف و برنامه‌هایی که از سوی شهرداری مطرح می‌شود باید با شرایط، ظرفیت‌ها و خواست‌های موجود در جامعه همخوانی داشته باشد؛ در غیر این صورت، بی‌توجهی به خواست‌ها و انتظارات شهروندان تنها باعث انفعال عدم رسیدن به اهداف کلان در سطح جامعه خواهد بود.
مدیریت شهری در گرو نهادینه شدن مفهوم شهروندی است
شهردار کرج، موفقیت مدیریت شهری را در گرو نهادینه شدن مفهوم شهروندی، خواند و افزود: حقوق مدنی و اجتماعی شهروندی مطابق با مشارکت شهروندی و برابرسازی شهروندی است که باید در گفتمان حقوقی شهرداری‌ها و قانون شهرداری لحاظ شود. ترکاشنود افزود: عدم رعایت حقوق شهروندی و عدم توجه به مفهوم شهروندی در قوانین و مقررات شهرداری موجبات کاهش اعتبار مدیریت شهری را فراهم خواهد آورد. بنابراین ضرورت دارد که این مفاهیم در همه قوانین و مقررات وارد و به‌روزرسانی شود و در صورت لزوم، قوانین جدید با لحاظ این مفاهیم تدوین شود. وی با بیان اینکه قوانین و مقررات شهرداری‌ها به دلایل گوناگون عدم به روز رسانی قوانین متناسب با توسعه روزافزون شهرها، شکل گیری خواسته های جدید شهروندی و تفسیرهای متعددی که در خصوص مسائل مختلف وجود با چالش موتجه می شوند، گفت: مدیریت شهری برای عبور از این چالش های اجتناب ناپذیر باید اقدام به ارائه راهکارهای موثر با هدف ایجاد مدیریت شهری کارآمد با رویکرد یکپارچه‌سازی اداره شهر کند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود