تجهیز و تقویت ناوگان اتوبوسرانی نیاز جدی کلانشهر کرج
سپیدارآنلاین: گروه شهری
روز گذشته در خبرها به نقل از معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج آمده بود که تقویت ناوگان اتوبوسرانی بویژه خطوط BRT در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است؛ این تحلیل به واکاوی بیشتر ابعاد این مساله می پردازد.
ساعت ها نشستن در ایستگاه های اتوبوس، از جنس آسیب های دنیای مدرنی است که در آن ترافیک حرف اول و آخر را می زند و آنقدر خودرو در خیابان ها در ترددند، که یک خودروی سنگین شبیه اتوبوس، قادر به تردد سهل از میان دیگر وسائط نقلیه نیست. اگرچه دنیای مدرن می کوشد دغدغه های انسان ها را با اختراعات و ابتکارات نوین کاهش دهد اما با ایجاد هر سیستم و رویکرد تازه، مشکلاتی نیز در کنار آن ایجاد می شود که بخشی از بدنه این دنیا، مقید و مشغول به رفع دغدغه های تازه خواهد بود. زمانی که حمل و نقل عمومی با توجه به در نظر گرفتن اصل سرعت در جهان، به عنوان راهگشای مشکلات ترافیکی ارائه شد، دیگر مولفه های شهری با چنان سرعت و تحولی پیش رفت که روال کند سازمانی و تدابیر مرتبط، با همه امکانات و دستاوردهای خود نتوانست پاسخگوی این نیاز باشد؛ تولید خودرو با سرعت بسیار بالایی ادامه یافت و اندک اندک فرهنگ تک سرنشینی و چشم و هم چشمی، جایگزین دیدگاه صرفه جویی و رعایت حقوق متقابل افراد شد. در این ورطه، شهرداری مسئولیتی را به عهده گرفت که بخشی از آن تامین و به روز آوری امکانات حمل و نقل، متناسب با میزان توانایی و دارایی هایش بود. در کنار این امر تمهیداتی در خصوص ساخت و اصلاح معابر، پارکینگ و نظایر آن نیز به این دستگاه سپرده شد تا بتواند مدیریت جامع تری بر امر حمل و نقل در شهر داشته باشد. با این همه، انتظار برای نشستن در خطوط اتوبوسرانی شهر کرج و مشکلاتی چون کهنگی این ناوگان همچنان مشکلی است که در نقاط مختلف شهر و گاه به تناسب برخورداری یا عدم برخورداری منطقه به چشم می خورد؛ این نکته، ضرورت به کارگیری امکانات نوین و دستاوردهای روز را در این عرصه پررنگ تر می کند که از این دست تجهیزات می توان به راه اندازی قطار شهری و خطوط تندروی اتوبوسرانی در کنار تقویت ناوگان تاکسیرانی با ارتقای خودروهای این بخش دانست؛ هم اکنون بخشی از این امکانات در شهر کرج به عنوان دومین شهر مهاجرپذیر کشور به کارگیری شده یا در حال آماده سازی است که از جمله آنها به کارگیری خطوط تندروی اتوبوس با نام اختصاری BRT است. راه اندازی خطوط BRT در پایتخت به سال 86 باز می گردد چنان که استفاده از این خطوط تندرو در جهان سابقه ای طولانی تر داشته و امکانات پیشرفته تری امروز جای این اتوبوس ها را گرفته است. به رغم اینکه خبر مطالعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی کرج به خطوط BRT اتفاقی تازه و رویکردی مبارک است اما روال کند به کارگیری این امکانات در شهر سبب شده ترافیک همواره معضل شماره یک این شهر شناخته شده و نتواند پاسخگوی حجم عبور و مرور شهروندان باشد. این ضعف زمانی تشدید می شود که کیفیت نامناسب ناوگان اتوبوسرانی در پی مشکلات و محدودیت های سراسری موجود در خصوص خرید و واردات اتوبوس های جدید، بخصوص در مناطق کم برخوردار، آسیبی جدی به بدنه حمل و نقل عمومی وارد کرده و شهروندان را برای استفاده از خودروهای شخصی تشویق می کند. با توجه به اینکه خطوط اتوبوسرانی در جهان به عنوان بخشی از بدنه مدیریت شهری، فرصت و امکانی مناسب برای ارائه آموزش های شهروندی، تقویت فرهنگ انسان دوستی و رعایت حقوق شهروندی، ارتقای فرهنگ عمومی و حتی محلی برای عرضه و ارائه دستاوردهای هنری، فرهنگی و اجتماعی است، به نظر می رسد باید به این جریان سرعت بیشتری بخشیده و تجهیز و تقویت خطوط اتوبوسرانی در شهر با جدیت و همت از سوی مسئولان امر پیگیری شود؛ اگرچه این امر به شدت نیازمند همراهی و همکاری دستگاه ها و بخش های بالادستی نظیر سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور می باشد که امید است این ضعف به زودی با خرید و بهره برداری از خطوط جدید اتوبوسرانی اصلاح شود.