23 دی 1393
شماره خبر: 135501

مولفه های کیفی و کمی در طراحی تابلوهای شهری کرج لحاظ شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

مولفه های کیفی و کمی در طراحی تابلوهای شهری کرج لحاظ شود


قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری کرج بر ضرورت رعایت مولفه های کمی و کیفی در طراحی و نصب تابلوهای شهری تاکید کرد و افزود: شهرداری به عنوان متولی اصلی زیباسازی شهر باید به این مورد توجه ویژه ای داشته باشد.
اصغر نصیری در جلسه تخصصی کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی شهری بیان کرد: شهرداری متولی اصلی زیباسازی شهر است و به تبع آن امور تدوین دستورالعمل و اجرای طرح بهسازی و ساماندهی تابلوهای عمومی و اختصاصی را بر عهده دارد؛ بر این اساس این مجموعه مدیریتی باید علاوه بر سیاستگذاری رفع آلودگی ها و اغتشاشات بصری فضاهای شهری، خود رابه عنوان الگوی مناسب در سطح شهر و مدیریت شهری معرفی کند. وی با بیان اینکه تابلوهای معرفی اماکن شهرداری نیاز به ساماندهی و بازسازی دارند، عنوان کرد: در حال حاضر این تابلوها از وضعیت نامطلوب و ناهمگونی برخوردارند و اغلب طی سنوات گذشته با سلایق مختلف طراحی، تهیه و نصب شده اند که بعضا سیمای شهری را با آلودگی های بصری مواجه ساخته اند. نصیری، عنوان کرد: با توجه به اراده و اهتمام شهردار کرج در خصوص ساماندهی و ارتقاء مبلمان شهری و سازه های تبلیغاتی سطح شهر، نیاز به سیاست گذاری و برنامه ریزیهای کارآمد، ایده آل و خلاقانه در این حوزه وجود دارد؛ بی شک حرکت در مسیر رسیدن به ایده آلهای سیما و منظر شهری در کلانشهر کرج امری بسیار حائز اهمیت است و مدیریت شهری باید در این حوزه همانند سایر حوزه های شهری همچون تکمیل و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام به ویژه ساختمان های اداری و مراکز فرهنگی و خدماتی عملکری موفق و قابل دفاع ارائه دهد و در امر ارتقاء سطح مبلمان شهری روندی شتابان داشته باشد. وی، تاکید کرد: تحقق این مهم ضرورت ساماندهی و بهسازی کلیه تابلوهای معرفی ابنیه شهرداری اعم از مناطق دوازده گانه و سازمانهای تابعه را دو چندان می کند. نصیری بر ضرورت تشکیل کمیته تخصصی متشکل از حوزه های مرتبط از جمله معاونتهای خدمات شهری، اداری و مالی، هماهنگی و برنامه ریزی، فنی و عمرانی، مدیریت روابط عمومی و امور بین الملل و سازمان زیباسازی با هدف ساماندهی محیط بصری شهر با اولویت یکپارچه و سازماندهی تابلوهای اماکن مدیریت شهری تاکید کرد. وی، اظهارداشت: از دیگر مواردی که باید به جد مد نظر مسئولان و متولیان امر زیباسازی شهری قرار گیرد توجه به مولفه های کیفی و کمی همچنین ضوابط فنی طراحی و نصب تابلوها می باشد؛ تلاش برای تحقق این امر باید به جد مد نظر اعضای کمیته و طراحان باشد.
لزوم ایجاد نظم بصری و وحدت رویه و همگون سازی تابلوها
قائم مقام خدمات شهری شهرداری کرج در ادامه بر ضرورت ایجاد نظم بصری و وحدت رویه و همگون سازی تابلوهای شهری تاکید کرد و افزود: ایجاد فرمت مشخص و استاندارد و رعایت ضوابط اداری، مشخص شدن محل نصب و قرار گرفتن تابلو با محور قرار دادن میزان ارتفاع از سطح زمین، همچنین توجه به شکل عمومی تابلوها از نظر فرم، اندازه، عرض و طول از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. نصیری، اظهارداشت: توجه به جنس تابلو، استفاده از آرم شهرداری بصورت کامل، ایمنی تابلوها و نورپردازی آنها، رنگ بدنه، زمینه و نوشتار تابلوها نیز برای ساماندهی سیمای بصری شهری امری ضروری است؛ در این راستاخوانا و گویا بودن تابلوها بسیار حائز اهمیت می باشد. وی، استفاده از خطوط ساده با اندازه و سایز متناسب در تابلوها را مهم ارزیابی کرد و گفت: حذف تصویر و متون اضافی از روی تابلوها و رعایت کردن حداکثر پیش آمدگی آنها از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
بررسی و آسیب شناسی معضلات و مشکلات حوزه تبلیغات
قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری کرج با اشاره به مصوبات جلسه پیشین کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی شهری، عنوان کرد: بررسی و آسیب شناسی معضلات و مشکلات حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی در شهر امری بسیار مهم است و با توجه به تاثیر گسترده ای که در زمینه تخصصی شدن فراید اطلاع رسانی و تبلیغات دارد به عنوان مصوبه در صورت جلسه ثبت شد. نصیری با اشاره به اهمیت برنامه ریزی و سیاست گذاری با هدف ارتقاء کمی و کیفی تبلیغات و اطلاع رسانی شهری عنوان کرد: بهره مندی از رسانه ای نوین جهت انتقال پیام به مخاطب شامل وب سایت، پرتال شهرداری، پیامک و فضای مجازی، در میزان تاثیر گذاری تبلیغات نقش بسزایی دارد و اعضای این کمیته نیز بر تحقق آن به عنوان مولفه ای اثر گذار، تاکید دارند. وی اظهارداشت: از دیگر مصوبات جلسه پیشین کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی شهری، تهیه و تدوین محتوای مناسب فرهنگی و اجتماعی جهت یکسان سازی سیما و منظر شهری و ارائه طرح خای بدیع، خلاق با بکار گیری قوانین سازماندهی شده تبلیغات شهری و اصول حاکم بر آن است. گفتنی است، تهیه و طراحی آرم مناسب شهرداری، و پیشگیری از هرگونه تغییر در این آرم همچنین تشکیل ستاد تولید محتوای تخصصی به عنوان مصوبات این جلسه مطرح و ثبت شد.
لزوم سیاست گذاری برای تجمیع اطلاع رسانی و تبلیغات شهری
قائم مقام معاون خدمات شهری شهرداری کرج، بر ضرورت سیاست گذاری برای تجمیع اطلاع رسانی و تبلیغات شهری تاکید کرد و افزود: گنجاندن سیاست های کوتاه، میان و بلند مدت در برنامه ریزیها به ویژه در عرصه تبلیغات شهری و اطلاع رسانی بسیار حائز اهمیت است، زیرا در قالب این برنامه ریزیها می توان به سیاست گذاریهای کلان در عرصه های مختلف شهری دست یافت. نصیری، از دغدغه های حوزه تبلیغات را چگونگی و نحوه اطلاع رسانی ذکر و عنوان کرد: این موضوع باید به صورت فنی بررسی و آسیب شناسی شود؛ تنها در این صورت است که نقاط قوت و ضعف اطلاع رسانی اشکار و زمینه برای رفع آن مهیا می شود. از جمله مواردی که موجب موفقیت در این عرصه است، تجمیع و یکپارچه سازی اطلاع رسانی در سطح شهر است. محسن برجی، مدیر امور اجتماعی شهرداری کرج، نیز در این جلسه با بیان اینکه کار عملیاتی با نظارت متفاوت است، بر ضرورت تفکیک شرح وظایف در این دو حوزه تاکید کرد و افزود: از مهمترین رسالت های شهرداری آماده کردن شهر در مناسبتهای ملی است و با توجه به اینکه پرداختن به این موضوع نیاز به انجام اقدامات فرهنگی دارند، باید تلاش شود با یکپارچه سازی اهداف، اقدامات مناسبی در این زمینه از سوی مجموعه مدیریت شهری صورت گیرد. وی با اشاره به نزدیک شدن به دهه فجر، عنوان کرد: معاونت اجتماعی شهرداری کرج، طراحی و تدوین برنامه های مختلف برای این مناسبت مهم تاریخی کشور را در دستور کار دارد؛ آنچه می تواند موجب پوشش شایسته مناسبت پیش رو از طریق مجموعه مدیریت شهری شود، تشکیل کمیته دهه فجر است که طبق روال هر سال نیز تشکیل می شود. برجی، تداخل در امور اجرایی به ویژه در مناسبتها را عامل مهم ناکارآمدی برنامه های فرهنگی و اجتماعی در سط شهر ذکر و عنوان کرد: یکپارچگی و تجمیع برنامه ها می تواند مانع از بروز تداخل و موازی کار در امور اجرای مناسبتها شود. وی در خصوص موضوع طراحی آرم شهرداری، عنوان کرد: این اقدام را می توان از طریق مناطق به صورت پایلوت آغاز کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود