26 اسفند 1393
شماره خبر: 139481

طرح تفصیلی جدید منطبق بر واقعیات جامعه شهری تهیه می شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

طرح تفصیلی جدید منطبق بر واقعیات جامعه شهری تهیه می شود


معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج اظهار داشت: طرح تفصیلی جدید منطبق بر واقعیات جامعه شهری تهیه می شود.
احدالله احمدی پرگو به بیان یکی از مهمترین و محوری ترین اقدامات معاونت متبوع خود پرداخت و این اهم فعالیت شهرسازی را تهیه طرح تفصیلی شهر به عنوان الگوی عمل سازندگان عنوان کرد. این مسئول گفت: طرح های تفصیلی باید در فاصله ای پنج ساله مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد تا بتوان از این طریق سیاست های تعیین شده در طرح جامع را به مورد اجرا گذاشت. با توجه به اینکه طرح تفصیلی شهر کرج در سال 88 ابلاغ شده و اکنون پنج سال از ابلاغ این طرح گذشته، بازنگری در آن ضروری است. وی با بیان اینکه برای بازنگری و اصلاح طرح تفصیلی جدید از حضور چهار مشاور مجرب و توانمند بهره گرفته ایم، خاطر نشان کرد: هم اکنون مطالعات و بررسی های طرح آغاز شده و پیش بینی می شود ظرف دو سال تمامی ابعاد طرح تعیین شده و به مورد اجرا گذاشته شود. احمدی به روند تهیه و تصویب طرح تفصیلی نیز اشاره کرد و افزود: طرح ابتدا در شهرداری و توسط معاونت شهرسازی و معماری تهیه شده و با نظر شهردار برای تصویب در اختیار شورای شهر قرار می گیرد. با تصویب شورا، طرح در کمیسیون ماده 5 استان مورد بررسی قرار گرفته و در صورت وجود مغایرت با طرح جامع، به شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ارسال می شود تا با طی پروسه اصلاح و دریافت مصوبه شورای عالی، طرح به اجرا در آید.
تهیه طرح جدید بر مبنای واقعیات شهری
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان البرز، با تصریح بر اینکه یکی از ضعف های طرح های تفصیلی که سبب عدم اجرای کامل مفاد و برنامه های آن می شود، وجود تناقض میان طرح تهیه شده و پیش بینی های آن با واقعیت های موجود است. وی همچنین از علل مغایرت طرح های تفصیلی و اجرای آنها را تغییرات شهرها، شرایط اقتصادی و تزریق تدریجی اعتبارات دانست و ادامه داد: به همین علل، عدم اجرای بخشی از طرح های تفصیلی در همه شهرها مشاهده می شود که با توجه به نکات مذکور تا اندازه ای طبیعی است. احمدی اذعان داشت: البته می کوشیم در تهیه طرح جدید تفصیلی شهر کرج این ضعف را برطرف کرده و طرح را بر مبنای دارایی ها و امکانات موجود تدوین کنیم.
حذف آلاینده های محیط زیست و مصالح خطرآفرین از نماها
وی از دیگر اقدامات برجسته معاونت را تهیه طرح جامع سیما و منظر شهری با بهره گیری از مشاوران و کارشناسان برجسته و مجرب در این حوزه ذکر کرد و با بیان سابقه مختصری از قوانین مرتبط با سیما و منظر شهری، گفت: تعدادی از قوانین همچون قانون منع استفاده از مواد اضافی و مخل نظم ظاهری نمای ساختمان ها در قانون نوسازی شهرداری ها دیده شده بود اما به نظر می رسد این قوانین از کارایی لازم برخوردار نبوده و عدم اجرای کامل آن نیازمند تدوین راهکاری جامع از سوی شهرداری هاست؛ که طرح سیما و منظر جامع شهری کرج بر اساس همین مسئله، تهیه و تدوین شده است. معاون شهرسازی و معماری شهرداری کرج، استفاده از مصالح آلاینده های محیط زیست همچون کامپوزیت ها، مصالح خطرآفرین مانند نمای شیشه ای و به کارگیری برخی نمادهایی که مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی هستند را از جمله مواد و عناصری دانست که استفاده از آنها در نمای ساختمان ها غیرمجاز می باشد.
بومی بیاندیشیم
احمدی پرگو همچنین با یادآوری اینکه ترجیح ما بر بکارگیری از عناصر و مصالح بومی است، تصریح کرد: در حالیکه استان ما مأمن تولید یکی از با کیفیت ترین سنگ های کشور است و تولیدات گسترده ای در این خصوص داریم، چرا نباید از داشته های خود برای نمای ساختمان ها بهره ببریم و سرمایه های شهر را به دیگر استان ها یا شهرهای کشور انتقال دهیم؟ این مسئول بیان داشت: استفاده از برخی رنگ ها نیز در نمای ساختمان غیرمجاز است که تمامی این نکات در سند جامع نما و منظر شهری لحاظ شده است.
وی زمان اجرای این طرح جامع را از سال آینده عنوان کرد و افزود: در حال حاضر از سازندگان طرح سازه و معماری گرفته می شود؛ اما از سال آینده علاوه بر این نقشه ها، سازندگان باید نقشه نما را نیز ارائه دهند و مهندسان ناظر موظفند بر مطابقت این نقشه نیز نظارت داشته باشند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود