23 فروردین 1394
شماره خبر: 140130

شکوفایی اقتصاد شهری در گرو توسعه مشارکت بخش خصوصی است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

شکوفایی اقتصاد شهری در گرو توسعه مشارکت بخش خصوصی است


معاون اداری و مالی شهرداری کرج شکوفایی اقتصاد شهری را در گرو توسعه مشارکت بخش خصوصی دانست و کاهش وابستگی شهرداریها به منابع دولتی را همسو با مبانی «اقتصاد مقاومتی» ارزیابی کرد.
فرج الله ایلیات با بیان مطلب فوق گفت: از جمله موضوعاتی که باید در قالب یک برنامه تحلیل سیستمی مورد مطالعه و ارزیابی علمی و دقیق قرار گیرد و فراز و فرودهای عوامل موثر بر آن مورد بازشناسی قرار گیرد، شناخت ظرفیت های سرمایه گذاری در کلانشهر کرج است. این معاون، لازمه فعالیت های اقتصادی به ویژه فعالیت هایی که توسعه و انتفاع شهری را در پی دارد را برنامه ریزی و سیاست گذاری دقیق ذکر و عنوان کرد: سیاستگذاران باید در خصوص تسهیل گردش مالی و امنیت سرمایه گذاری در سطح شهر فعالیت و زمینه های مساعد را برای تحقق این مهم فراهم کنند. در این میان شهرداریها که مسئولیت اجرای طرح های کلان در عرصه های مختلف شهری بویژه عمرانی و ساختاری را عهده دارند به شدت نیازمند بهره مندی از خروجی های ناشی از سرمایه گذاری بخش خصوصی هستند. این مسئول اظهارداشت: ورود این بخش، پیشبرد اهداف عمرانی و انتفاعی در شهر را در پی دارد و موجب می شود مجموعه شهرداری قادر باشد، شهر و امور شهری را با دید کلان رصد کند؛ به تبع این مهم نیز شهر و ظرفیت های شهری به عنوان نقطه ایده آل برای ایجاد تغییرات عمده در ساختار شهری معرفی می شوند. ایلیات در ادامه اظهارداشت: با پرداختن به ابعاد مختلف این مبحث به این نتیجه می رسیم که برای برداشتن گام های اساسی جهت رسیدن به ایده آل های ساختار شهری نیاز است به مسائل و موضوعات شهر نگاهی عمیق و توام با تحقق اهداف کلان داشت.
راهکارهای عبور از رکود مشارکت و سرمایه گذاری داشتن دید کلان است
معاون اداری مالی شهرداری کرج با بیان اینکه پدیده های شهری به طور محسوسی با یکدیگر در ارتباط هستند، گفت: باید اذعان داشت یکی از راهکارهای عبور از رکود و سکوت مشارکت و سرمایه گذاری، بهره گیری از دید کلان و عمل به شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری است. ایلیات در بخش دیگری از سخنانش با عنوان اینکه شهر ساختار پیچیده ای دارد، بر ضرورت توجه به دامنه وسیع شهر و نیازهای شهری، عنوان کرد: می توان مولفه های موثر بیشماری را برای رشد، آبادانی و پویایی هر چه بیشتر شهری تعریف کرد که از مهم ترین آنها استفاده از بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذار می باشد. به گفته این مسئول شهری، جذب مشارکت های سرمایه ای و فکری امری مهم برای شناخت ظرفیت های سرمایه گذاری است. در این میان شهرداری ها به عنوان بزرگترین سیستم اجرایی شهر بیشترین سهم را در جذب سرمایه گذاری ها و جهت دهی حرکت شهری به سوی تحولات بنیادین و سازنده عهده دار هستند. ایلیات در پایان گفت: سیستم مالی شهرداریها به عنوان یک نظام مالی خودکفا که بر مبنای عوارض های وصولی از شهروندان، اصناف و صنایع اداره می شود و از نظر قانونی نیز تابع مقررات مندرج در آیین نامه مالی شهرداریها می باشند. در سیستم درآمدی شهرداری باید به گونه ای عمل کرد که بهره گیری از شیوه نامه های نوین کسب درآمدهای عمومی همچون سرمایه گذاری و مشارکت، به منظور تامین منابع درآمد پایدار با توفیق و بازده ای مطلوب روبرو شود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود