24 آبان 1393
شماره خبر: 131725

سرمایه گذاری بخش خصوصی راهکار برون رفت از معضل بیکاری است

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

سرمایه گذاری بخش خصوصی راهکار برون رفت از معضل بیکاری است


با توجه به آمار بالای جمعیت جوان در ایران، بهره گیری از سرمایه های بخش خصوصی می تواند به عنوان راهکاری برای برون رفت از معضل بیکاری در این کشور مطرح و عملیاتی شود.
کاهش نرخ بیکاری از دغدغه های جدی دولت است؛ اعتقاد این نهاد بر این است که بیکاری با "عزم ملی" و " اجرای برنامه های گسترده " کنترل می شود. هدف برنامه پنجم نیز کاهش نرخ بیکاری به 10.4 درصد است. این رقم در سال 90 به حدود 12.3 درصد و در سال 91 برابر با 12.2 درصد بوده و در سال 92 با اندکی افزایش به 12.6 درصد رسیده است. با وجود این و در حالی که برنامه دولت برای ایجاد شغل چندان به روشنی اعلام نشده، دولت پیش بینی می کند نرخ بیکاری در سال 93، ثابت مانده و حتی با 0.2 درصد کاهش به رقم 12.4 درصد برسد. رئیس شورای اسلامی شهر کرج در همین ارتباط، با مستعد خواندن ظرفیت ها و پتانسل های سرمایه گذاری در این کلانشهر، افزود: این کلانشهر از فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری در عرصه های صنعتی، کشاورزی، تولیدی، گردشگری و... برخوردار است که بالفعل شدن هر یک از این عرصه ها می تواند؛ ضمن توسعه اقتصادی، نرخ بیکاری در این کلانشهر را نیز کاهش دهد که این امر خود به کاهش نرخ بیکاری در کشور کمک می کند. محمود دادگو اظهارداشت: سرمایه گذاری از ویژگی ها و مزایای متعدد دیگری نیز برخوردار است که رسیدن به درآمدهای پایدار که تحقق آن از مهمترین اهداف مجموعه مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورا است، از جمله آن می باشد. وی، برنامه نامه ریزی شهری را به عنوان مبحثی که جزء اصلی ترین بخش مطالعات توسعه شهری قرار می گیرد، معرفی و عنوان کرد: به طور قطع بدون آشنایی با این مبحث و زیر مجموعه های مربوط به آن، امکان پیشبرد مطالعه کاربردی شهری میسر نمی شود. دادگو، توسعه «اقتصاد شهری» را از ملزومات عمران و آبادنی ذکر کرد و با بیان اینکه انجام صحیح و اصولی این مهم منتج به وضعیت مطلبوب شهری می شود، گفت: بر این اساس، تدوین برنامه‌ای جامع برای ساماندهی «اقتصاد شهری» که پتانسیل های ویژه ای برای رشد و گسترش شهری در آن نهفته است، امری ضروری به‌نظر می‌رسد.
لزوم کلان نگری به مبحث سرمایه گذاری های بخش خصوصی
رئیس شورای اسلامی شهر کرج در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت کلان نگری به مباحث سرمایه گذاری بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: برای برداشتن گام های اساسی جهت رسیدن به ایده آل ها، اصلاح و تقویت ساختارهای شهری نیاز است و همچنین باید به مسائل و موضوعات شهر نگاهی عمیق و توام با تحقق اهداف کلان وجود داشته باشد که از کارآمد ترین این موضوعات، جذب سرمایه های بخش خصوصی است. دادگو، یکی از راهکارهای عبور از رکود و سکوت مشارکت و سرمایه گذاری را عمل به شیوه نامه امور سرمایه گذاری و مشارکت های شهرداری دانست و گفت: در دنیای امروز همه پدیده های شهری به طور محسوسی با یکدیگر در ارتباط هستند و به تبع این تعامل به میزان های تعیین شده ای از پیشرفت می رسند؛ بر این اساس تفکیک امور و پرداختن تک بعدی به مسائل منطقی به نظر نمی رسد. وی ادامه داد: اعتقاد به اقدامات مشارکتی با عنوان جذب مشارکت های سرمایه ای و فکری افراد به ویژه در بخش خصوصی با توجه به دامنه وسیع آن، می تواند مولفه های موثر بیشماری را برای رشد، آبادانی و پویایی شهر تعریف و رسیدن به زمینه های تحقق آن را فراهم کند. دادگو، شناخت ظرفیتها و سرمایه گذاری بر روی این پتانسیل ها را کلید حرکت به سمت پیشرفت های مدرن در شهر دانست و گفت: شهرداریها به عنوان بزرگترین سیستم اجرایی شهر بیشترین سهم را در جذب سرمایه گذاری ها و جهت دهی حرکت شهری به سوی تحولات بنیادین و سازنده را عهده دار هستند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود