10 خرداد 1394
شماره خبر: 143012

رشد بی رویه شهرنشینی آسیب پذیری جامعه شهری را افزایش می دهد

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

رشد بی رویه شهرنشینی آسیب پذیری جامعه شهری را افزایش می دهد


شهردار کرج با بیان اینکه رشد بی رویه شهرنشینی، آسیب پذیری جامعه شهری را افزایش می دهد، اظهار داشت: در صورت فقدان برنامه جامع برای ممانعت از گسترش مهاجرت به کلانشهرها شاهد تشدید پدیده حاشیه نشینی خواهیم بود.
علی ترکاشوند با بیان این مطلب افزود: آنچه باید مسئولان به عنوان یک موضوع اولویت دار و با اهمیت پیگیری و دنبال کنند، ارائه طرح هایی است که با انجام آن خدمات شهری به نحو مطلوبی در دسترس عموم شهروندان قرار گیرد. وی با تاکید بر اینکه این طرح ها باید تمام شمول و همه جانبه تدوین شوند، عنوان کرد: آسایش و رفاه شهروندی منوط به دریافت خدمات شهری در حوزه های مختلف اعم از اجتماعی، اقتصادی، حمل و نقل و ترافیک شهری، فرهنگی، بهداشتی و... می باشد. ترکاشوند، اذعان داشت: با اجرای طرحها و پروژه های شهری است که مسئولان می توانند ضمن کاهش بروز آسیب پذیری در شهرها به سطحی از رشد منطقی دست یابند. وی از شهرها به عنوان مراکز جمعیتی یاد کرد و با بیان اینکه كاهش آسيب پذيري مخصوصا در شهرها بسيار اهميت دارد، عنوان کرد: رشد سريع و بدون برنامه شهرنشيني باعث مختل شدن توسعه اجتماعي و اقتصادي و افزايش آسيب پذيري می شود؛ بر این اساس معطوف شدن به این موضوع از سوی دستگاههای خدمت رسان به ویژه شهرداری بسیار اهمیت دارد.
ادبیات توسعه پایدار شهری تبیین شود
شهردار کرج در بخش دیگری از گفته های خود با تاکید بر ضرورت تعریف زیرساختهای فعال شهری، تحقق این مهم را از عوامل تاثیر گذار در توسعه منطقی شهر خواند و افزود: زيرساخت هاي شهری مطلوب باید در شكل گيري توسعه ایده آل شهر تاثیر گذار باشند. ترکاشوند با بیان اینکه ادبیات توسعه تبیین و ابعاد آن مشخص شود، افزود: شهرداریها به عنوان بزرگترین دستگاه های خدمت رسان که خدمات رسانی از روز تولد تا مرگ شهروندان را عهده دار هستند، باید نسبت به تحقق این مهم به جد اقدام کنند. در این راستا تدوین چارچوب مناسب ادبیات موضوع توسعه با محور توسعه پایدار در زمینه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ساختاری ضروری است. وی، اظهار داشت: علاوه بر آنچه گفته شد، ارائه الگوی مناسب با هدف ارزیابی ابعاد اجتماعی و فرهنگی توسعه پایدار شهری بسیار حائز اهمیت است، در این راستا شهرداری کرج اقدام به برنامه ریزی جهت شناسایی عوامل پایداری توسعه همچنین شناخت موانع این مهم کرده است. ترکاشوند در پایان گفت: تقویت شاخص‌ های ابعاد توسعه پایدار شهری با تحلیل وضعیت موجود ممکن می شود؛ باید اذعان داشت، پرداختن به این موضوع و ارائه راهکار و پیشنهاد در راستای توسعه شهری، آینده کلانشهر کرج را تضمین می کند و موجب می شود شهر به سمت پایداری شهری حرکت کند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود