17 شهریور 1394
شماره خبر: 148676

نقش فناوری در اداره کلانشهرها نباید نادیده گرفته شود

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

نقش فناوری در اداره کلانشهرها نباید نادیده گرفته شود


عضو و رئیس مرکز پژوهشها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج در بازدید از سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد، ضمن دیدن از فعالیت های اصلی و اهم پروژه های این مجموعه، در جلسه ای که با حضور مدیرعامل و معاونین برگزار شد، شرکت کرد و به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خویش پرداخت.
سیستم های نرم افزاری مدیریت منابع انسانی، سیستم تصمیم یار و داشبورد گزارش های مدیریتی شهرداری، سیستم یکپارچه عوارض خودرو، موضوع پرداخت الکترونیک، سامانه مدیریت یکپارچه ناوگان خدمات شهری، سیستم یکپارچه و جامع شهرسازی و زیرسیستم مانیتورینگ شهرسازی، سامانه پاسخگویی سمپا، زیرساخت قدرتمند نرم افزاری سامانه اطلاعات مکانی SDI و پرتال شهر مشهد و گزارشی از تجمیع زیرپرتال ها و نظارت بر روند صحیح طراحی و پیاده سازی زیرپرتال ها و سرویس های خدمات الکترونیک شهروندی، سامانه مدیریت فرآیندهای کسب و کار BPMSو نقش این سامانه در بهبود فرآیندها، ارتباط با سایر سیستم ها از طریق سامانه BPMS در شناسایی درگاه های کلیدی ارتباطی با سایر سیستم های اطلاعاتی و مدیریت بهینه پایگاه داده از مهمترین فعالیت هایی بود که محمدرضا مومنی معاون ارتباطات و زیر ساخت، مهدی اردکانی معاون شهر هوشمند و علیرضا بادبزنچی معاون نرم افزار سازمان فاوای شهرداری مشهد در این دیدار تشریح کردند.
محمدجواد رجائیان مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد ضمن تشریح فعالیت های فناوری اطلاعات در مدیریت شهری مشهد خاطر نشان ساخت: اگر از زیرساخت های فناوری درست استفاده کنیم شهرداری بهتر انجام وظیفه خواهد کرد در این صورت شهروند از منزل هم می تواند وارد سامانه شد و درخواست قانونی خود را به راحتی پیگیری نموده و به نتیجه برساند. اگر مردم دسترسی به رویه ها و فرآیندهای انجام کار را در شهرداری داشته باشند و نیز رابطه مردم به صورت الکترونیک تعریف شود زمینه سوء رفتار و فسادهای اداری از بین می رود. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد نیز گفت: امروزه با استفاده از فناوری اطلاعات دگرگونی زیادی در اجرای امور در زمینه های مختلف ایجاد شده است. فناوری اطلاعات عنصری کلیدی در حذف محدودیت زمانی و مکانی، دسترسی بهتر و سریعتر به اطلاعات به روز بودن است که این مهم در تمام سامانه های نرم افزاری طراحی شده از سوی سازمان برای مجموعه شهرداری مشهد وجود دارد. وی اضافه کرد: به طور نمونه سامانه «سناپ» یا سامانه نظارت و ارزیابی پروژه ها که با هدف کاهش هزینه ها و دقت در عملکرد، سرعت گیری در گزارش گیری و شناسایی ریسک ها و انجام گزارش مدیریتی که سهم زیادی در زمینه مدیریت پروژه ها دارد در حال بهره برداری است یا سامانه داشبورد مدیریتی که در حال حاضر مدیران ارشد شهرداری از آن برای اطلاع از بسیاری شاخص های مدیریتی و ارزیابی عملکردی سازمان تحت امر خود استفاده می کنند. این مسئول خاطر نشان کرد: برای ارتقای سلامت اداری و استفاده از فناوری اطلاعات به دو اهرم فرهنگی و اجرایی نیاز داریم که با مشخص شدن جایگاه واقعی فناوری اطلاعات، فاوا می تواند به عنوان بازوی قدرتمند مدیریت شهری عمل نماید. رجائیان با اشاره به تمرکز در بودجه حوزه IT، همگرایی در حوزه های نرم افزاری را ضرورتی انکار ناپذیر دانست و اظهار کرد: با ایجاد 220 دفتر ارائه دهنده خدمات شهرداری و حدود 100 دفتر کارگزاری پروژه «شهروند سپاری» به طور جدی در دستور کار شهرداری مشهد قرار گرفته است. وی با اشاره به موضوع بهینه سازی درگاه الکترونیکی شهرداری مشهد از وجود 133 صفحه در ذیل پرتال شهرداری مشهد خبرداد و افزود: این پرتال به طور میانگین با استقبال روزانه بیش از 100 هزارنفر مواجه است. این مسئول با اشاره به عضویت بیش از 7 هزار نفر در باشگاه شهروندی اختصاص بالغ بر 80 هزار ایمیل به شهروندان را گامی مهم در خصوص برقرای ارتباط دوسویه در فضای مجازی برشمرد و تاکید کرد؛ هوشمند سازی شهر مشهد در اولویت های مدیریت شهری قرار دارد. مجید کاویانی رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج نیز در این بازدید به طرح دیدگاه های مدیریت شهری کرج پرداخت و خاطر نشان کرد: زمینه انتقال تجربیات با سایر کلانشهرها از طریق مرکز فراهم شده است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود