9 آبان 1394
شماره خبر: 151847

تجهیزات شهرداری کرج برای مقابله با بحران کافی نیست

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

تجهیزات شهرداری کرج برای مقابله با بحران کافی نیست


معاون خدمات شهری شهرداری کرج گفت: در مواقع بحران، تجهیزات موجود برای شهر یک و نیم میلیونی کرج کافی نیست و در صورت بروز بحران این امکانات پاسخگوی شهر ۳۰۰ هزارنفری خواهد بود.
امروز آخرین روز از هفته پدافند غیرعامل است هفته‌ای که در آن کلمه بحران را زیاد می‌شنویم در تعریف پدافند غيرعامل باید گفت؛ مجموعه اقداماتی است که با اجرای آن می‌توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس کشور و تلفات انسانی جلوگیری کرد و یا میزان خسارات و تلفات را به حداقل رساند. ازآنجایی‌که خطرات طبیعی و حوادث غیرمترقبه زیادی جوامع شهری را تهدید می‌کند اهمیت مسئله مدیریت بحران دوچندان می‌شود. بسیاری از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی در مواقع بحران مسئولیت مستقیم دارند یکی از این نهادهای غیردولتی که در مواقع بحران باید اقدامات مختلفی را انجام دهد شهرداری‌ است. برای بررسی وضعیت تجهیزات و امکانات شهرداری کرج در مواقع بحران به سراغ حسن مدیر روستا معاون خدمات شهری شهرداری کرج رفتیم و با وی در این خصوص گفتگو کردیم. مدیرروستا در ابتدا در خصوص تعریف بحران، گفت: به هر پیش آمدی که وضعیت شهر را تغییر دهد و باعث شود شرایط از حالت طبیعی خارج شود بحران گفته می‌شود و شهرداری به‌تناسب وظایفی که بر عهده دارد با شهروندان در ارتباط بیشتری است.
جمع آوری روزانه یکهزار تن زباله در کلانشهر کرج
وی در خصوص بحران‌های مختلف که هرلحظه می‌تواند در شهر به وجود آید، گفت: جمع‌آوری زباله اقدامی است که هرروز در حال انجام است ولی اگر روزی این اقدام با مشکل مواجه شود بحران به وجود خواهد آمد چراکه در کلان‌شهر کرج روزانه یک هزار تن زباله جمع‌آوری می‌شود و این حجمی زیاد است. معاون خدمات شهر شهرداری کرج به ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز اشاره کرد و گفت: اگر یک روز در روند ناوگان حمل‌ونقل عمومی خللی وارد شود بحران ایجاد می‌شود به همین منظور شهرداری و شورای شهر کرج موضوع بحران را با حساسیت پیگیری می‌کنند. مدیر روستا در پاسخ به این پرسش که آیا تجهیزات شهرداری کرج در مواقع بحران کافی است یا خیر، گفت: تجهیزات موجود برای شهر یک و نیم میلیونی کرج کافی نیست و اگر بحران حادث شود این امکانات پاسخگوی شهر ۳۰۰ هزارنفری خواهد بود. وی در ادامه با تأکید بر اینکه در چند سال اخیر در شهرداری کرج برای بحران بودجه‌ای مجزا اختصاص داده‌شده است، گفت: اختصاص بودجه برای بحران به‌صورت جدی در شهرداری کرج در حال پیگیری است. برای احداث و راه‌اندازی سوله‌های بحران در مناطق دوازده‌گانه شهری تدابیری اندیشیده شده است. معاون خدمات شهری شهرداری کرج خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته برای احداث سوله‌های بحران و سالن های چندمنظوره اقدامات خوبی انجام‌شده است.
بررسی وضعیت احداث سوله های بحران در مناطق دوازده گانه شهرداری کرج
مدیر روستا در پاسخ به این پرسش که وضعیت احداث سالن‌های چندمنظوره در مناطق دوازده‌گانه شهرداری چگونه است، گفت: در شهرداری منطقه یک زمین جانمایی نشده و اعتباری اختصاص داده نشده است در شهرداری منطقه دو بااعتباری بالغ‌بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سالن در حال احداث است و ۹۰ درصد پیشرفت دارد. وی در ادامه افزود: در شهرداری منطقه سه، ۹۰ درصد کار انجام‌شده است و همچنین در شهرداری منطقه چهار، زمین جانمایی نشده است در شهرداری منطقه پنج، زمین در حال واگذاری است. معاون خدمات شهری شهرداری کرج اضافه کرد: شهرداری منطقه شش، فاقد زمین برای احداث سوله بحران بود که با اقداماتی که انجام شد امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن زمین مورد مناسب جانمایی شود. وی افزود: در شهرداری منطقه هفت سالنی در جاده محمودآباد مقابل ساختمان انرژی اتمی در حال واگذاری است. در شهرداری منطقه هشت ضلع شمال پارک نبوت مقابل مجتمع تجاری پارسیان کار در حال انجام است. معاون خدمات شهری شهرداری کرج گفت: در شهرداری منطقه نُه، برای احداث سالن‌های چندمنظوره و سوله بحران زمین جانمایی نشده است. در شهرداری منطقه ده این امر در حال انجام و بهره برادری است.
اختصاص یک میلیارد تومان برای احداث پَد فرود بالگرد در شهر کرج
وی افزود: در شهرداری منطقه یازده زمین جانمایی نشده است و در شهرداری منطقه دوازده ۶۰ درصد کار انجام‌شده است. مدیر روستا در پاسخ به این پرسش که چرا در بسیاری از مناطق هنوز زمین جانمایی نشده است، گفت: زمین موردنظر برای احداث سالن‌های چندمنظوره و سوله‌های بحران باید استانداردهای لازم را داشته باشند و همین موضوع کار را برای شهرداری کرج سخت کرده است.
وی در ادامه تأکید کرد: از شورای بحران استان تقاضا داریم هماهنگی‌های لازم برای واگذاری زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی انجام شود چراکه در صوت واگذاری زمین، شهرداری آماده تخصیص اعتبار و ساخت سوله‌های بحران است. وی در پاسخ به این پرسش که آیا پَد فرود بالگرد در شهر جانمایی و اقدامات عمرانی انجام‌شده است یا خیر، گفت: ۱۰ مورد زمین برای جانمایی پَد فرود بالگرد در شهر از سوی شهرداری پیشنهاد شد که کارشناسان مربوطه با دو مورود موافقت کردند. شهرداری برای احداث پَد فرود بالگرد یک میلیارد تومان اختصاص داده است. وی در ادامه به اقلام تهیه‌شده برای استقرار در سوله‌های بحران اشاره کرد و گفت: تجهیزاتی مثل بیل مکانیکی، دریل، پمپ آب تهیه و در انبارهای شهرداری نگهداری می‌شود تا در مواقع بحران با کمبود این اقلام مواجه نباشیم. مدیرروستا ادامه داد: تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در مناطق دوازده‌گانه شهرداری در مواقع بحران آماده کمک‌رسانی و امداد هستند.معاون خدمات شهری شهرداری کرج گفت: در حال حاضر ۱۲ دستگاه لودر، ۲۶ دستگاه کامیون، ۱۲ دستگاه ۱۳ بیل مکانیکی و لجن‌کش وجود دارد که در مواقع بحران مورداستفاده قرار گیرد.
ررسی وضعیت تجهیزات آتش نشانی در مواقع بحران در کرج
وی در ادامه به آمار تجهیزات آتش‌نشانی شهرداری کرج، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۲ دستگاه خودروی سنگین وجود دارد که به‌صورت ۲۴ ساعته آماده عملیات هستند. سه دستگاه ست نجات سنگین، ۳ دستگاه پشتیبانی، ۳ دستگاه موتورسیکلت، ۱۰ دستگاه بالابر یک دستگاه نردبان ۳۲ متری نیز جزو تجهیزات سازمان آتش‌نشانی شهرداری کرج است. وی با تأکید بر وجود ساختمان‌های بلند در شهر، به خرید یک دستگاه نردبان ۵۲ متری توسط شهرداری اشاره کرد و گفت: وقتی شهرداری تصمیم گرفت نردبان ۵۲ متری را خریداری کند قیمت این نردبان سه میلیارد تومان بود و در هنگام خرید قیمت به هشت میلیارد تومان رسید. معاون خدمات شهری شهرداری کرج به نیروهای عملیاتی در سازمان آتش‌نشانی شهر کرج اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۷۵ نفر در سه شیفت کاری عملیات‌های مختلف را انجام می‌دهند. وی به استقرار ۲۶ ایستگاه آتش‌نشانی در شهر کرج اشاره کرد و گفت: سال گذشته طرح استقرار ایستگاه‌های موقت آتش‌نشانی را در سطح شهر اجرا کردیم که برای اولین بار در کشور به‌صورت پایلوت در کرج اجرا شد. مدیرروستا ادامه داد: وجود ترافیک باعث شده است برای به‌موقع رسیدن نیروهای آتش‌نشانی ایستگاه‌های موقت در سطح شهر ایجاد کنیم تا نیروها به‌موقع و بدون فوت وقت به محل حادثه اعزام شوند. وی در پایان به جانمایی محل‌هایی در پارک‌های سطح شهر اشاره کرد و گفت: در این محل‌ها امکانات اولیه‌ای مثل آب شرب و سرویس‌های بهداشتی وجود دارد.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود