3 بهمن 1390
شماره خبر: 4337

فیروزبخت عنوان کرد: طرح تفصیلی کرج در بازنگری مجدد از نو متولد شد/رصد بیش از 17 هزار هکتار از محدوده قانونی شهر

سپیدار‌آنلاین: گروه شهری

 فیروزبخت عنوان کرد:  طرح تفصیلی کرج در بازنگری مجدد از نو متولد شد/رصد بیش از 17 هزار هکتار از محدوده قانونی شهر

سپیدارآنلاین: مدیر طرح های راهبردی و کاربردی شهرداری کرج با اشاره به بازنگری مجدد طرح تفصیلی کرج عنوان کرد: در واقع طرح تفصیلی کرج برای رفع مغایرت ها بازنگری مجدد نشد بلکه با اقدامات کارشناسی صورت گرفته بر روی طرح انقلاب بزرگی در آن به وجود آمد.
مهرداد فیروزبخت در گفتگو با پایگاه خبری مدیریت شهری کرج با بیان این مطلب افزود: بر این اساس طرح تفصیلی جدید با شرایط خاص تدوین شد که متاسفانه این طرح در ابتدای امر آنطور که باید کارآمد و موثر واقع نشد. وی در تعریفی از طرح تفصیلی عنوان کرد: طرح تفصیلی طرحی است که به تفصیل و با دیتیل های ریز و ساختاری شرایط کالبدی محدوده قانونی شهر را بررسی می کند ضمن آنکه سرانه های خدماتی نیز در این طرح تعیین می شود. این مسئول افزود: طرح تفصیلی پس از تعیین سرانه های خدماتی، جانمایی سرانه های مسکونی، مشخص کردن میزان تراکم و پهنه بندی به منظور اجرا در اختیار شهرداری به عنوان مجری طرح قرار می گیرد. فیروزبخت با اشاره به سابقه طولانی طرح تفصیلی و تدوین آن طی دو الی سه دوره بیان کرد: آخرین طرح تفصیلی در سال 72 با افق دید 10 سال مصوب شد که با توجه به مدت زمان دیده شده، تاریخ اجرای طرح در سال 82 به پایان می رسید. وی با بیان اینکه در پایان سال 79 با مشاور قراردادی مبنی بر مطالعه طرح تفصیلی جدید منعقد شد، افزود: بر اساس این قرارداد مقرر شد، مطالعه طرح تفصیلی طی دو الی سه سال بعد از عقد قرار داد به اتمام برسد که متاسفانه با طولانی شدن مدت زمان تعیین شده طرح تفصیلی با گذشت هشت سال در تیرماه سال 1388 به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید و دو ماه بعد نیز به منظور اجرا به مناطق شهرداری ابلاغ شد.
سه هزار نفر ساعت کار کارشناسی برای بازنگری طرح تفصیلی
مدیر طرح های راهبردی و کاربردی شهرداری کرج با اشاره اینکه طرح قبلی به مدت 16 سال ملاک عمل شهرداری بود و مردم نیز با این طرح خو گرفته بودند، بیان کرد: ساخت و سازها نیز بر اساس عمل به طرح تفصیلی قدیمی در شهر انجام می شد. فیروزبخت افزود: در طرح تفصیلی جدید تراکم ها به نحو قابل ملاحظه ای کاهش و سرانه های خدماتی افزایش یافت که این تغییر شرایط خاصی را در شهر ایجاد کرد. وی عنوان کرد: این تغییرات باعث شد طرح به درخواست شهردار کرج بازنگری شود. این مسئول خاطرنشان کرد: سه هزار نفر ساعت کارشناس حوزه طرح های راهبردی و کاربردی شهرداری کرج بر روی طرح بازنگری کار کارشناسی انجام دادند که به تبع آن تراکم ها که از جمله منابع پایدار فعلی شهرداری می باشد به حد ایده آل رسید.
رصد 17 هزار و 500 هکتار از محدوده قانونی شهر در طرح بازنگری نهایی
فیروزبخت اذعان داشت: از سال 89 مغایرت هایی از جمله دیده نشدن حقوق مالکانه شهروندان در طرح تفصیلی از سوی مناطق 12 گانه شهرداری اعلام شد که بر این اساس مصمم شدیم در طرح بازنگری مجددی داشته باشیم. وی تاکید کرد: برای رفع این مغایرت 17 هزار و 500 هکتار از محدوده قانونی شهر توسط کارشناسان حوزه طرح های راهبردی و کاربردی شهرداری کرج با هدف رفع آخرین مغایرت ها بررسی شد. فیروزبخت با یادآوری اینکه، انجام این مهم نیاز به هشت تا 9 ماه زمان داشت، گفت: رفع این مغایرت ها با بهره گیری از دو هزار و 500 نفر ساعت کارشناس این حوزه انجام شد. وی تاکید کرد: با انجام این اقدام همه مغایرت ها مشخص شد و در نهایت نیز با اخذ مصوبه کمیسیون ماده 5 و ارجاع به وزارت راه و شهرسازی، طرح تفصیلی بازنگری شده مجددا بازنگری و تصویب شد. این مسئول با اشاره به حمایت های " غراوی" معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی همچنین "وطن خواه"، مدیر کل طرح های کالبدی وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: اگر حمایت ها و کمک های ارزنده و کارساز این مدیران نبود قطعا طرح تفصیلی کرج در بازنگری نهایی موفق نبود. فیروزبخت پشتیبانی شهردار کرج از مراحل بازنگری مجدد طرح بازنگری طرح تفصیلی را یادآور شد و گفت: حمایت شهردار و بیداخویدی معاون معماری و شهرسازی نیز در این خصوص نقش بسزایی در تهیه و تدوین طرح تفصیلی ایفا کرد. وی با قدردانی از کارشناسان و پرسنل حوزه طرح های راهبردی و کاربردی شهرداری کرج از رضا بیات، کارشناس ارشد این حوزه ، بهزاد عراقی، جانشین مدیر طرح های راهبردی و کاربردی شهرداری و مجید نورمحمدی، مسئول کمیسیون ماده 5 شهرداری کرج به عنوان کارشناسان فعال در این طرح تشکر کرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود