20 آذر 1393
شماره خبر: 133488

حق نداریم بهترین سالهای دانشجویان را صرف مقالات بدون خروجی کنیم

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

حق نداریم بهترین سالهای دانشجویان را صرف مقالات بدون خروجی کنیم


معاون علمی و پژوهشی رئیس جمهور در البرز با تأکید بر اینکه پژوهش باید مشتری داشته باشد؛ تصریح کرد: تجاری سازی در پژوهش کار بخش خصوصی است و نباید آن را به بخش دولتی سپرد.
دکتر سورنا ستاری در آیین اختتامیه نمایشگاه پژوهش و فناوری استان البرز که عصر امروز در دانشگاه خوارزمی برگزار شد با تحلیلی از وضعیت پژوهش در کشور طی سالهای گذشته با طرح این سوال که آیا روش های قبل در حوزه های امروز کارآمد بوده با نبوده است؟ اظهار داشت: طی سالهای قبل در حوزه تجاری سازی خیلی موفق نبوده ایم در واقع اینکه بودجه پژوهشی به چه بخش هایی باید اختصاص پیدا می کرد یکی از همین خلاء ها بوده است. وی با طرح سوال دوم که آیا به واقع انتظار ما از صنعت، بخش اقتصادی و بانک ها محقق شده است؟ و دانشگاه ها چقدر توانسته اند با دانشگاه ها ارتباط داشته باشند؟حرکت در مسیر تحقیق و پژوهش را در کشور نیازمند بازنگری اساسی دانست و افزود: دانشگاه جزیی از جامعه است و باید مشکلات استانها را حل کند.
پژوهش باید مشتری داشته باشد
دکتر ستاری تصریح کرد: ما حق نداریم به واسطه تهیه و تدوین یک مقاله بهترین سالهای دانشجو را هدر دهیم و حق نداریم پژوهشی داشته باشیم که مشتری نداشته باشد.
تجاری سازی کار بخش خصوصی است
وی در ادامه با بیان اینکه تجاری سازی کار بخش خصوصی است و نباید آن را به بخش دولتی سپرد افزود: نمونه های شکست خورده در این رابطه کم نیست ما در این رابطه باید روش ها را عوض کنیم و انتظار می رود بخش خصوصی تکنولوژی را خریده و تجاری سازی کند. وی تصریح کرد: دانشگاه ها باید جهت فعالیت های خود را تغییر دهند؛ واساتیدی که صاحب نظر در این حوزه اند شرکت های خود را تأسیس نمایند. ستاری ادامه داد: مراکز نوآوری در دانشگاه ها باید تقویت شود و باید عادت کنیم دانشجوی سال ترم دو وسه می تواند در دوران تحصیل نیز شرکت خود را داشته باشد. معاون علمی و پژوهشی رئیس جمهور گفت:چیزی که ما امروز در دنیا نیاز داریم مغز و نوآوری است که میتوان در جوانان زیر سی سال دانشگاهی آن را جستجو کرد؛امروز بسیاری از شرکت های نفتی دنیا که صاحب برندهای جهانی هستند؛ بنیانگدارانشان را زیر سی سال بوده اند. وی افزود: مشکل امروز ما ایده و فکر است مشکل ما ساختمان نیست، این فکرها هستند که میتوانند جامعه را تکان دهند و صندوق نوآوری و شکوفایی به دنبال آن است که چنین فرهنگی را وارد عرصه تحقیق و پژوهش نماید چرا که اقتصاد 110 ساله نفتی، ارزشی ندارد آنچه ارزش دارد مغز است که می تواند تولید ثروت کند. ستاری با بیان اینکه از گذشته های دور همواره این سوال مطرح بوده که علم بهتر است یا ثروت؟ امروز به این نتیجه می رسیم که ثروت دنیای امروز را درست می کند. وی افزود: امروز پژوهش منبع هزینه نیست، منبع درآمد و پول است و دولت نیز باید در حوزه پژوهش هزینه کند. معاون علمی و پژوهشی رئیس جمهور گفت: امروز مردم انتظار دارند مشکل آلودگی هوا، آب و... حل شود و تجاری سازی تحقیقات یکی از این مجراها به شمار می رود و امروز بسیاری از شرکت های بزرگ مراکز خود را از همین مکان ها شروع کرده و درآمد کسب می کنند. وی افزود: امروز نوآوری از شرکت های کوچک شکل می گیرد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود