8 بهمن 1393
شماره خبر: 136509

بحران کم آبی در البرز به خط قرمز رسید

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

بحران کم آبی در البرز به خط قرمز رسید


نخستین جلسه شورای عالی آب استان، با هدف بررسی راهکارهای برون رفت از وضعیت بحران کم آبی در استان البرز تشکیل شد.
به دنبال کاهش سطح بارندگی در استان،نزول حجم مخازن آب در سدها و تشدید روند خشکسالی با تغییرات اقلیمی فرا رو، این روزها آژیر خطر بحران کم آبی صدا آمده است؛ به دنبال این رویداد زیست محیطی، «نخستین جلسه شورای عالی آب استان البرز» به ریاست سیدحمیدطهایی استاندار و جمعی از مدیران در محل استانداری البرز تشکیل شد.
تشریح روند سرانه های مصرف آب در کشور بر اساس شاخص های un ، مرور مصوبات شورای عالی آب کشور، اعلام آخرین وضعیت سرانه مصرف آب در استان البرز با هدف اخذ راهکارها و تدابیری برای برون رفت از وضعیت بحرانی آب، محور نخست این شورا را به خود اختصاص داد. بر اساس آمارها میانگین مصرف آب در استان البرز طی 30 سال اخیر از سال 62 تا 92، با میانگین 94 درصد مواجه بوده است. این درحالی است که البرز دومین استان با نرخ رشد بالای جمعیت در کشور است، هر چند جمعیت کنونی استان البرز طبق آخرین سرشماری به 2 میلیون و 400 هزار نفر می رسد، اما براساس پیش بینی ها تا افق 1420 با استقرار جمعیت مسکن مهر در این استان شاهد اسکان جمعیتی بالای 7 میلیون نفر در این استان هستیم،که برای تداوم حیات نیاز به آب دارد. طبق اعلام مدیرعامل آب منطقه ای استان البرز، میزان بارندگی های استان در سال 93، 123 میلی متر مکعب می باشد که با منفی 6 درصد نسبت به سال گذشته مواجه گردیده است. همچنین حجم آب سد امیرکبیر به 63 میلیون متر مکعب و سد طالقان به 144 متر مکعب رسیده است و بر اساس پیش بینی های هواشناسی میزان بارندگی ها طی چند ماه آتی نرمال خواهد بود. اما میزان حجم مصرف آب این استان تنها در بخش کشاورزی 11 متر مکعب آب است که بدون احتساب بخش صنعت و سایر مصارف عمومی تا افق 1420 با 70 میلیون متر مکعب کسری آب مواجه خواهد بود. راهکارهای پیشنهادی در نخستین شورای عالی آب در بخش کشاورزی افزایش راندمان با استفاده از شیوه های نوین، بهره گیری از آب سبز،(باران و ...)، بازگشت فرایند آب به چرخه، توسعه سطح زیرکشت،ساماندهی و جمع آوری پساب های شهری بوده است. اولویت های مدیریت بخش آب استان با تکیه بر نتایج حاصله، حفاظت کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی با توجه به کمبود 550 میلیون متر مکعب کسری آب،کنترل و نظارت بر چاه های غیرمجاز فاقد پروانه بهره برداری،جلوگیری از برداشت غیرمجاز و استفاده از کنتورهای هوشمند،مدیریت منابع آب کشاورزی،تشکیل تشکل های آب بران، توسعه صنعتی با تکیه بر مزیت های نسبی استان و تدوین برنامه جامع مدیریت شهری بشمار می رفت. بندهایی از مصوبات شورای عالی آب کشور مصادیقی مشترک و لازم الاجرا در استانها دارد که مشخص ساختن حداقل 75 درصد منابع تجدید پذیر به تفکیک آب شرب و تقویت منابع آب و آبخیزداری، ساماندهی چاه های غیرمجاز و تفکیک چاه های فاقد پروانه ظرف دو سال، تشکیل شورای حفاظت از منابع آب در شهرستانها و اعلام گزارش عملکرد به دبیرخانه جهت طرح در کاگروه استانی،تشکیل کمیته های تخصصی در شهرستانها،پیگیری مصوبات شورای عالی آب،تعیین سطح عملکردمدیران در به ثمر رساندن برنامه های ابلاغی بعنوان بندهایی از این مصوبه در نشست شورای عالی آب استان مرور شد. همچنین ساماندهی چاه های مجاز، نظم دهی در برداشت،اجرای عملیات آبخیردار و آبخوان داری، اصلاح الگوی کشت،اجرای برنامه های کویر زدایی،پیش بینی افق فرا رو در شرایط محدودیت آب، ارائه راهکارها، اولویت های مدیریت بخشی آب استان نیز مورد اشاره قرار گرفت.
*مصوبات شورای عالی آب استان بدین شرح اعلام شد:
ارائه پیشنهاداتی جهت مقابله با چاه های غیرمجاز در کارگروه های شورای تأمین با حضور نماینده آب منطقه ای. تشکیل جلسات ماهیانه و کارشناسی به منظور تحلیل و واکاوی مسئله کم آبی در استان و گزارش آن به شورای عالی آب استان. فعال سازی سمن های آب در استان البرز. حضور نمایندگان صنعت، شرکت شهرک های صنعتی در شورای عالی آب استان. اعلام گزارشی از وضعیت آب استان در شورای اداری با هدف آگاه سازی از وضعیت موجود. شایان ذکر است؛ در این نشست علاوه بر معاونان استاندار، هر یک از اعضای شورای عالی آب استان،مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست، آب منطقه و...به بیان برنامه ها و اولویت های مهم در مدیریت آب استان و حفظ منابع طبیعی پرداختند.
دعای نزول باران پایان بخش نخستین شورای عالی آب استان البرز بشمار می رفت. این شورا از این پس هرماه تشکیل خواهد شد و مصوبات آن جهت اجرا به شورای عالی آب کشور راه می یابد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود