23 تیر 1394
شماره خبر: 145597

اطلس پیشگیری از خودکشی در استان البرز هنوز تدوین نشده است

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

اطلس پیشگیری از خودکشی در استان البرز هنوز تدوین نشده است


مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز با بیان اینکه هنوز اطلاعات پژوهشی جامعی از فرایند خودکشی در این استان وجود ندارد گفت: آمار و اطلاعات این حوزه می تواند یاری گر مسئولان در برنامه ریزی های پیشگیرانه باشد.
حمیدرضا عسگری مورودی صبح امروز در جلسه « کارگروه پیشگیری از خودکشی» در استان ضمن تحلیل آسیب شناسی شده از آمار خودکشی اظهار داشت: شاید در نگاه نخست مسائل اقتصادی فاکتور اصلی در این اقدام باشد اما در این خصوص نباید افکار منفی و روانشناختی را نیز نادیده انگاشت. وی افزود: در این زمینه دستگاه هایی که در حوزه مدیریت آسیب های اجتماعی به نوعی دخیل هستند باید دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را به منظور تحلیل و واکاوی علل و چرایی مسائل، همچنین پیدا کردن راهکارهای مورد نظر ارائه دهند تا نسبت به رفع آن اقدام شود. عسگری مورودی با بیان اینکه تحلیل های وقوع خودکشی بسیار پیچیده و در هم تنیده است، تصریح کرد: وجود پژوهشی جامع در کمیته مشترکی با مشارکت اداره کل بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی، می تواند نقشه راه را به ما نشان دهد. مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری نقش باورهای دینی و اعتقادی را تأثیرگذار بر کاهش آمار وقوع خودکشی دانست و افزود: نقش باورهای دینی و تأثیر آن بر سلامت بهداشت و درمان به عنوان عوامل بازدارنده می تواند تا حد قابل توجهی این آمار را کاهش دهد. در ادامه این کارگروه گزارشی از اقدامات پیشگیرانه دانشگاه علوم پزشکی پیرامون مسئله خودکشی ارائه شد.
خودکشی خاتمه زندگی به دست خود فرد است و اگر کسی دست به خودکشی بزند ولی زنده بماند این رفتار خودکشی نامیده می شود. خودکشی جز 3 علت اصلی مرگ در جهان است. در هر 40 ثانیه یک نفر اقدام به خودکشی می کند و این اقدام در سنین 15-35 سال اتفاق می افتد.خودکشی از جمله 10 علت اصلی مرگ در کشورهای مختلف است. زندگی در مکان های صنعتی آمار خودکشی را افزایش و فشارهای کمتر در روستاهایی که شبکه اجتماعی آن بیشتر است این آمار را کاهش می دهد. سن، جنس، نژاد، مذهب، تأهل، اشتغال و ... نیز در بروز این اتفاق تأثیرگذار است.
تقویت خدمات حیاتی و درمانی به اقدام کنندگان، محدود سازی دسترسی به وسایل کشنده، ایجاد خطوط تلفن بحران در جامعه، ایجاد مراکز تفریحی و ورزشی جوانان و.. از جمله اقدامات اجتماعی در حال انجام در این خصوص است. استفاده از ظرفیت رسانه ها با برگزاری کارگاه های آموزشی، تشکیل نشست های ویژه با لیدرهای اجتماعی به منظور روشن سازی افکار عمومی، شناسایی افراد و عوامل در معرض خطر، افزایش تخت در بیمارستان های استان از جمله موضوعاتی بود که در دستور کار قرار گرفت.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود