15 مرداد 1394
شماره خبر: 146868

آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها و اجرای طرح های آبخیزداری برای جلوگیری از سیل

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

 آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها و اجرای طرح های آبخیزداری برای جلوگیری از سیل


مدیرکل بحران استانداری البرز با توجه به سیل اخیر سیجان و خسارات برجای مانده از آن، گفت: اجرای طرح های آبخیزداری و آزادسازی حریم و بستر رودخانه در پیشگیری از سیل تاثیر بسزایی دارد.
ابوالقاسم باقری خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد تا طرح آبخیزداری را به اجرا درآورد و پوشش گیاهی که در منطقه بسیار کاهش یافته را به گونه ای ترمیم کرد و با انجام این اقدامات سیل را از بالادست کنترل کرد. وی در ادامه آزاد بودن حریم و بستر رودخانه ها را بسیار موثر دانست و گفت: لایروبی نکردن رودخانه ها خسارت را بالا می برد، این به این معنا نیست که آب منطقه ای کاری انجام نداده اما بقایای بهمن سال قبل و همچنین سنگ و چوبی در داخل دره، موجب شد که سیل خودروها و درختان را با خود برده و در زیر پل ها که عمدتا غیراستاندارد هستند، مانع ایجاد کنند.
وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر از مهندسی رودخانه در برخی جاها خبری نیست، در صورتی که این اقدامات صورت نگیرد، بستر آزاد نباشد، لایروی نشده باشد خسارات سیل تشدید می شود.
وی افزود: در روستای کندر با وجود دیواره سد آبی و با فعالیت های آبخیزداری که درآن صورت گرفت، خسارات سیل کنترل شد. باقری با اشاره به ضرورت حفظ و حراست از منابع طبیعی یادآورشد: منابع طبیعی در فرهنگ ما مغفول مانده است. اگر ما در زمینه حفظ منابع طبیعی خوب عمل کنیم، نه تنها برای سیل بلکه برای جلوگیری از آلودگی نیز اقدام کرده ایم. وی وظیفه مدیریت بحران را ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها در زمان وقوع بحران دانست و گفت: زمانی که بحران پیش اید همه دستگاه ها باید شعبه هایی از مدیریت بحران شوند که امسال این موضوع در دستور کار قرار گرفته و به صورت جدی تر پیگیری اجرایی شدن این موضوع هستیم. وی خاطرنشان کرد: این طرح درسال 90 درشورای هماهنگی بحران مصوب شد، اما به دلیل عدم ثبات مدیریتی دراستان البرز، نبود اعتبارات و شکل نگرفتن ادارات کل، این کار اجرایی نشد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری البرز افزود: امسال با تاکید استاندار البرز برنامه ریزی شده تا همه دستگاه ها درکنار هم با دستور العمل کشوری طرح جامع کاهش خطرپذیری در برابر حوادث طبیعی نظیر سیل را آماده کنند. موضوع سیل به آب منطقه ای، طرح جامع زلزله به حوزه راه وشهرسازی و طرح جامع خشکسالی به حوزه جهادکشاورزی محول شده و مدیریت بحران هم به آنها کمک خواهد کرد. وی گفت: امیدواریم با اجرایی شدن این طرح های جامع، بسیاری ازمشکلات و کاستی ها در زمان بحران کاهش یابد. باقری افزود: مذاکرات اولیه با این حوزه ها انجام شده که امیدواریم با اجرایی شدن این طرح دراستان درکاهش آسیب هایی مثل سیل، زلزله و خشکسالی قدم برداریم.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود