28 اردیبهشت 1395
شماره خبر: 163207

مرگ فضای سبز در باغ شهر قدیمی کشور محکوم است

سپیدار‌آنلاین: گروه سیاسی

مرگ فضای سبز در باغ شهر قدیمی کشور محکوم است


استاندار البرز در صحن علنی شورای شهر کرج پیرامون مسائل متعددی در حوزه شهری سخنرانی داشتند، مشروح خبر ایشان در این نشست را می خوانید.
سیدحمیدطهائی"در دویست و بیست و سومین صحن علنی شورای اسلامی شهر کرج که با حضور رئیس شورای شهر، شهردار کرج و جمعی از اعضای پارلمان شهری همراه بود، ضمن قدردانی از تلاش های شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و شهرداری ها و دهیاری ها به اهمیت جایگاه شوراها بعنوان بازوی دولت در تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: مسئولیتی که پذیرفتید بخشی از وظایفی است که به دوش دولت گذاشته شده بود و اکنون با واگذاری بخشی از خدمات به مردم، شوراهای اسلامی، متولی امور شهرها و روستاها بشمار می روند. وی با بیان اینکه اداره شوراها، مدیریت بخشی از جامعه است، تصریح کرد:این نهادها می توانند بعنوان نهادهای متکی به آراء مردم و منتخب مردم، بخشی از امور جامعه را مدیریت کنند.
تعامل پارلمان شهری با مردم
استاندار در ادامه نکته ای را خطاب به اعضای شورای اسلامی گوشزد کرد و آن هم تعامل با مردم بود. طهائی در این رابطه تصریح کرد: شما اعضای شورای اسلامی شهرها منتخب مردم هستید و باید تعامل تان را با موکلان خود که همان مردم هستند داشته باشید.
گسترده کار پارلمان شهری فراگیر است
طهائی با بیان اینکه اداره امور شهری تنها بخشی از وظایف خطیر شوراهاست، افزود: شهرداری بعنوان بخش اجرایی کار شورای شهر محسوب می شود ولی فراتر از آن کار شورای شهر، اداره تمامی مسائل مرتبط با امور شهری در کنار مطالبات شهری قلمداد می شود.
پارلمان شهری بار دیگر وظایف خود را مرور کند
استاندار البرز در بخش دیگری با تلنگری بر گذر زمان و نزدیک شدن به پایان دوره پنجم شوراهای اسلامی شهرها بار دیگر لزوم مرور بر وظایف اعضای شوراها را گوشزد کرد و گفت: رفته رفته به پایان این دوره از عمر شوراهای اسلامی نزدیک می شویم، ضمن اینکه همواره در هر جایگاهی که قرار داریم، باید مرور و ارزیابی بر عملکرد خود داشته باشیم، بنظر می رسد شرح وظایف و مسئولیت های خود را هم بار دیگر باید مرور کنید و نقاط ضعف را احصاء نمایید.
چه کارهایی می شد که انجام نشد؟
طهائی با اشاره به اینکه باید طوری عمل کنیم که بعد از خدمت افسوس اقدامات عمل نشده مان را نخوریم، افزود: همواره این دیدگاه وجود دارد که می گویند کارهایی که انجام داده اید را در دوران خدمت ارزیابی کنید، ولی ما می گوییم کارهایی که می توانستیم انجام دهیم و ندادیم چه بود؟ نماینده عالی دولت در حالی که در صحن علنی شورای شهر کرج ایراد سخن داشت، محور دوم کلام را به موضوع سیاست خارجی اختصاص داد. استاندار گفت:امروز در شرایط ویژه ای بسر می بریم، بعد از حصر اقتصادی طولانی و مدتی که دشمنان انقلاب اسلامی به اجماعی جهانی رسیده بودند، با تدابیر رهبر معظم انقلاب و هدایت های دولت تدبیر و امید، با تلاش تلاشگران عرصه سیاست خارجی فضای حصر شکسته شد و بنا به اظهارات رییس جمهوری محترم شش قطعنامه که علیه کشورمان بسته شده بود پس گرفته شد؛ آنچه دکتر عراقچی معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه نیز در سفر اخیر خود به استان البرز در شورای اداری مفصل آن را تشریح و تبیین کردند.
شورای شهر و شهرداری از غافله جذب سرمایه گذاری جا نماند
استاندار البرز با بیان اینکه برجام فرصت ویژه ای را برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است و به دنبال آن در استان البرز نیز استقبال برای سرمایه گذاری فراوان است خطاب به اعضای شوراهای اسلامی تأکید کرد از غافله جذب سرمایه گذاری ها عقب نماند.
سهم خود را در بازارهای جهانی می گیریم
طهائی در این رابطه سیاست جذب سرمایه گذاران خارجی را تبیین کرد و با بیان اینکه سهمی که حق ما در بازارهای جهانی است در اجرای برجام خواهیم ستاند، گفت: حفظ حقوق کشورمان توامان با انتقال دانش و فناوری های روز جهان و در عین حال گنجاندن تولیدات داخلی در سبد کالاهای جهانی راهبرد اصلی محسوب می شود.
رشد 36 برابری سرمایه گذاری خارجی در استان
استاندار البرز با اعلام رشد 36 برابری سرمایه گذاری خارجی در استان طی دو سال اخیر ادامه داد: استان البرز در این مدت گام بلندی در حوزه سرمایه گذاری خارجی برداشته است، چرا که استانی مملو از ظرفیت ها است و بر همین اساس رشد سرمایه گذاری های خود را به 36 برابر ارتقاء داده است. طهائی بار دیگر در ادامه عملکرد شهرداری ها را در جذب سرمایه گذاری خارجی مهم قلمداد کرد و گفت: طرح های سرمایه گذاری باید از لحاظ فنی و مالی توجیه اقتصادی داشته باشد این مهم را در مذاکره با طرف های خارجی هم مطرح کرده ایم، ضمن اینکه در بحث پروژه های شهری نیز می توان از سرمایه گذاری خارجی استفاده کرد.
کنار گذر شمالی البرز کانون درآمد زایی شود
استاندار البرز در بخش دیگری موضوع تکمیل طرح کنار گذرشمالی کلانشهر کرج را مورد اشاره قرار داد و گفت: تکمیل این مسیر نه تنها هزینه های احداث که درآمد زایی ثابتی را هم برای شهرداری و شورای شهر به همراه خواهد داشت بنحوی که در حاشیه این مسیر که به طول5/17 کیلومتر است می توان طرح های ویژه ای برای سرمایه گذاری اجرایی کرد. طهائی در ادامه با بیان اینکه شهرهای کرج در مسیر جاده های مهم و پرتردد کشور قرار دارد، آمار ترددهای استان را خاطر نشان کرد و ضرورت طرح تعریف اقتصادی از این حجم ترددها را خاطر نشان کرد و افزود: ترددهای میلیونی در سال از جاده های البرز صورت می گیرد که بخشی متعلق به استان و مابقی ترددهای عبوری است، آیا تعریفی با نگاه اقتصادی از این حجم ترددها از سوی پارلمان شهری صورت گرفته است؟ وی با ارائه پیشنهادی عملیاتی در این زمینه افزود: احداث ایستگاه ها در طول مسیر با تعریف اقتصاد درآمد زا که با عرضه دستاوردها و صنایع دستی استان همراه خواهد بود،تعریف عبوری بودن از مسیر البرز را تغییر داده و به توقفگاه برای مسافران مبدل خواهد ساخت.
برنامه پارلمان شهری برای اسکان گردشگران چیست؟
طهائی با بسط این پیشنهاد نقدی هم به عملکرد پارلمان شهری و لزوم همکاری آن با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پیش بینی مکانی برای گردشگران در استان داشت و با طرح این سوال که آیا مکانی برای اسکان مسافران و گردشگران و جایی برای تفرج و آشنایی توریست هایی که برای مدتی مسافر استان هستند و یا حتی سرمایه گذاران خارجی برای کسب اطلاعات بیشتر از پتانسیل های گردشگری و سایر جاذبه ها وجود دارد؟ پاسخ آن را به اقدام عملیاتی مسئولان امر سپرد.
جای شعار سال در اقدامات عملیاتی پارلمان شهری کجا قرار دارد؟
استاندار البرز در ادامه با محور قرار دادن شعار سال از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر اقدام وعمل، به تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی استان اشاره کرد و گفت: این ستاد به صورت فعال در استان تشکیل شده، یکی از محورهای آن پرداختن به مسئله تولید با رویکرد حضور در محل واحد تولید و حل و فصل مشکلات در همان واحد است، در استان در کنار آن کارگروه ها و کمیته های فرعی نیز شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه اگر پارلمان شهری هم برنامه درجهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در استان دارند ارائه دهند، افزود: در مسیر تحقق راهبردهای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری هستیم، امر ولایت مطاع امر ما قرار دارد، حال آنکه آیا پارلمان شهری نیز در مسیر نامگذاری سال تعریفی در حوزه مسئولیت های خود در چارچوب راهبردهای اقتصاد مقاومتی داشته است؟
برخورد جدی با کم کاری ها در حفاظت از فضای سبز شهری
موضوع حفظ فضای سبز دیگر تأکید استاندار در صحن شورای شهر بود که بصورت علنی برگزار می شد، طهائی با بیان اینکه کرج روزی باغ شهری سبز بود که رد پای آن را در کتاب های تاریخی می توان جستجو کرد، گفت: انتظارها بر این است که سازمان متولی این امر به همت پارلمان شهری از هیچ کوششی برای بازگشت این حس نوستالژی فضای سبز کرج به دیده ها دریغ نکنند. با گرایشی که در شورای شهر و شهرداری وجود دارد، تحقق این انتظار دور از دسترس نیست. استاندار در این رابطه موکداً در صحن علنی شورا تذکر داد با هر کم کاری در حفاظت از فضای سبز شهری به شخصه برخورد خواهد داشت. وی تأکید کرد: هرگونه اهمال کاری در این زمینه را با اعلام گزارش شخصاً مورد پیگیری قرار خواهد داد.
"ما گرایی" محور کار پارلمان شهری
استاندار البرز در محور دیگری جمع گرایی را بعنوان تکلیف اعضای پارلمان بخش خصوصی مهم خواند و گفت: " ما گرایی" باید همواره سرلوحه کار قرار گیرد و همواره در هر جایگاهی خود را خادم مردم بدانیم چرا که خدمت توفیقی برای مدیران است تا خدمتگزار جامعه باشند. وی افزود: تعامل پارلمان شهری با دستگاه ها در فضایی وحدت بخش مورد انتظار است.
زمان فرصت سوزی نیست
طهائی با بیان اینکه وقت فرصت سوزی نداریم، گفت: زمان در گذر است، سه سال از عمر شوراهای اسلامی می گذرد و به پایان این دور از خدمت می رسید،اکنون ظرف مدت باقی مانده ببینید باید چه کارهایی انجام دهید که انجام نشده است؛ اقداماتی عملیاتی که موجب خشنودی مردم و خدمت گزاری به آنان خواهد بود.
رضایت مردم برگ برنده کسب رأی در کرسی های آینده شورا
استاندار، مردم را ناظر بر عملکرد مسئولان دانست و گفت: نگاه تیز بین مردم عملکرد پارلمان شهری را نظاره گر است، اگر موفق عمل کردید برگ برنده برای راه یافتن به دور بعدی را خواهید داشت در غیر این صورت مردم با آگاهی که از عملکردهای ضعیف، افرادی جدید را وکیل خود خواهند کرد.
استدلال های تعطیلی پنجشنبه ها باید توجیه پذیر باشد
موضوع تعطیلی پنجشنبه ها نیز در بخش پایانی صحن شورای شهر مطرح شد، که استاندار نیز با بیان اینکه کارگروهی ویژه این امر تشکیل و طرح موضوع شده است، گفت: اگر استدلال ها مبنی بر اجرای طرح تعطیلی پنجشنبه ها در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور توجیه پذیر باشد این اتفاق خواهد افتاد. استاندار البرز در پایان جلسه رسمی شورای شهر کرج، در جمع خبرنگاران گفتگوهای اختصاصی با مدیران رسانه ها داشت. معاون هماهنگی امور عمرانی و مدیرکل حوزه نیز استاندار را همراهی می کردند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود