31 مرداد 1394
شماره خبر: 147678

اصلاح سبک زندگی ،اختیار یا اجبار

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

اصلاح سبک زندگی ،اختیار یا اجبار


تلاش برای زیست بهتر و سالمتر دغدغه بشر در طول ادوار گذشته بوده است.بشر همواره در تلاش و تکاپو بوده تا با استفاده حداکثری از امکانات پیرامون خود، بهتر زیست کند و سالمتر باشد , اگرچه برای نیل به این هدف، کشتارها کرده و جنگ ها به راه انداخته است، دست اندازی بی حد وحصر به منابع زیست خود کرده و نقض غرض کرده است.
ازدیگر موارد نقض غرض می توان به سبک زندگی بشر معاصراشاره کرد که در یک چرخه غلط با اتخاذ سیاستهای نادرست شیوه ای مغایر بادغدغه اصلی که زیست بهتر وسالمتربوده رابرگزیده است.
ورود انواع سموم در تولید محصولات کشاورزی،تغییر ذائقه درمصرف غذاهای سریع وآماده،فقدان یا کاهش تحرک جسمی بدلیل استفاده زیاد ازماشین،سرعت بخشیدن به چرخه زندگی و به تبع افزایش استرس و... ازجمله عواملی است که برخلاف اهداف،بشر را با معضلات جدی مواجه نموده است. کم کاری نهادهای فرهنگی درتغییر سبک زندگی و اصلاح الگوهای غلط رواج یافته موجب شده تابخشهای دیگر من جمله حوزه درمان و بهداشت فردی و اجتماعی پرکارتر شوند و جبران کاستی های بخش های فرهنگی و حتی ورزشی را در حوزه درمان بجوییم. امروزه سبک زندگی بشر او را درمسیری انداخته تا با ابتلاء به بیماریهای مختلف جان و روح و جسم خود را در معرض انواع آسیب ها قرار دهند. سبک زندگی بشر مملو از تضادهایی است که هم به جسم و هم به روح وروان بشر صدمه وارد می کند.افزایش بیماریهای قلبی، چربی خون، قند،استرس،سرطان و.... معلول همین آسیب هایی است که منجر به کاهش متوسط سن زندگی بشر شده است،مقایسه سن مرگ و میر در شهرهای بزرگ به نسبت شهرهای کوچک و شهرهای کوچک نسبت به روستاها موید این چرخه غلط است. تلاش های انجام شده در حوزه درمان اگر چه قابل تقدیر است لکن عدم توجه به زیرساخت ها و علل شیوع بیماریهای بشر و حل معضلات و آسیب های زندگی کنونی ودریک کلام اصلاح سبک زندگی موجب شده به هر میزان توسعه علوم پزشکی و خدمات آن افزایش می یابد جوابگوی نیازها نبوده و همواره با معضل دراین بخش مواجه باشیم. نقل است از گاندی برای افتتاح بیمارستان در هندوستان دعوت کردند اوگفت هروقت کاری کردید که موجب تعطیل شدن بیمارستانی شد مرا دعوت کنید من برای اختتام بیمارستان خواهم آمد اما برای افتتاح آن خیر.مفهوم دیگر این تفکر، ازدیاد و ترویج روشهای گسترش سلامتی درفرد و اجتماع است نه افزایش مراکز درمانی ،باید به فکر توسعه حوزه های ورزشی ، فرهنگی،هنری و... بود،توسعه آموزشهای سبک صحیح زندگی ،چگونگی تغذیه سالم ،توسعه ورزشهای همگانی و عام الشمول کردن آنها ،روش های کاستن از استرس ها،شرایط زیست سالم،توسعه مشاوره های فردی و گروهی،کاستن از سرعت تجمل گرائی و مدگرائی و قس علی هذا... همه و همه در قاب برنامه ای منظم و مدون و با اتخاذ تدابیر لازم و مقتضی می تواند زمینه ساز رسیدن بشر به زیست بهتر و سالمتر باشد و این ها شدنی است مشروط به اینکه:1 – برنامه عملیاتی لازم که نقش و وظیفه هردستگاه و نیز مردم مشخص شده باشد تنظیم شود. 2- زمانبندی لازم برای اهداف کلی و جزئی تعریف شده باشد. 3 – نظارتهای لازم برای حصول اهداف اعمال گردد بطوریکه با هرکاستی و کم کاری برخورد قاطع شود. اما اکنون که نظام اسلامی در تقابل با دنیای استکبار راهی جز اقتصاد مقاومتی ندارد وراه برون رفت از شرایط کنونی تکیه به اقتصاد مقاومتی با همه لوازم و شرایط آن است بهترین زمان برای اتخاذ چنین سیاستها و تدوین برنامه عملیاتی لازم می باشد. بنظر می رسد شرایط عمومی برای پذیرش این مهم در آحاد مردم فراهم است و اکنون اراده مسئولان و متولیان اجرائی است که جای خالیش مشهود و محسوس است. امیداست در پرتو هدایتهای مقام عظمای ولایت تدابیر لازم وبه هنگام اتخاذ گردد.
داود مدیرفلاح مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران استان البرز

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود