3 اردیبهشت 1392
شماره خبر: 24010

بزرگداشت روز جهانی زمین پاک

سپیدار‌آنلاین: گروه یادداشت

بزرگداشت روز جهانی زمین پاک


سپیدارآنلاین: در اوایل 1969 مک کانل روزنامه نگار و علاقه مند به نجوم پیشنهاد داد تا یک روز بهاری را به عنوان روز زمین پاک در نظر گرفته شود و در همایش یونسکو این عنوان را درباره محیط زیست مطرح کرد. دبیر کل سازمان ملل آن رزمان از این ایده استقبال کرد و این روز به یک مناسبت جهانی در سرتاسر دنیا تبدیل شد. نخستین اعلامیه روز زمین در سال 1970 توسط شهردار سانفرانسیسکو جوزف آلیوتو ارائه شد. مک کانل به این مهم معتقد است که این مناسبت همه بشریت را به شناخت زمین و احترام به توازن زیبای آن فرا می خواند. ما همه اعضای یک خانواده هستیم و سیاره زمین را با تمامی غنای آن به ارث برده ایم. دوم اردیبهشت ماه مصادف با 22 آوریل در تمام دنیا مناسبتی گرامی داشته می شود که روز جهانی زمین پاک نامگذاری شده و این به ما یاد آوری می کند که سیاره خود را نباید فراموش کنیم و در حفظ آن کوشا باشیم. این روز به سبب ایجاد آگاهی در سطح جهانی و سپاس ازمواهب زمین و منابع طبیعی آن است که در سراسر جهان برگزار می شود.
دغدغه های زیست محیطی این مناسبت:
یکی از عمده مسائل زیست محیطی دغدغه عمده عوامل محیط زیست درباره آلودگی زمین است که در این زمینه تولید زباله در سراسرجهان و دفن صحیح و بهداشتی از مهمترین بخش های این موضوع محسوب می شود. دراین جهت سازمان حفاظت از محیط زیست با اقدامات دولتی و مردمی از قبیل معرفی افراد موفق در این زمینه و اجرای برنامه های عمومی نظیر پاکسازی محیط و اماکن عمومی گام برداشته است.
اقدامات دولتی:
بازیافت: باز گردش انرژی و مواد تحول شگرفی را به ارمغان آورده است که نه تنها ظرفیت کره زمین را برای استفاده بهتر موجودات و انسانها از این کره را بالا برده است بلکه روشی خردمندانه وهمگام با طبیعت در جهت حفظ و نگهداری این محیط است. این اقدام موجب می شود تا محدودیت استفاده از منابع روی زمین را با چرخش و بازچرخش ماده و انرژی و در اصطلاح عوام (بازیافت) بدون تاثیر مخرب موجب تداوم محیط زیست شود.
فواید بازیافت:
با توجه به اینکه پسماندهای جامد نتیجه فعالیت صنایع سیاره زمین را به خطر انداخته این روش مهمترین رکن برای جلوگیری از زوال منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر محسوب می شود. این روش دارای مزیت هایی است که در ذیل به آنها اشاره خواهد شد: 1-می توان مواد آلی تجزیه شونده موجود در زباله های خانگی را به کود های آلی تبدیل کرد.2- از دور ریختن موادی که دارای ارزش اقتصادی هستند خودداری می شود.3-هزینه جمع آوری زباله های شهری و صنعتی با کاهش حجم آنها کاهش می یابد. 4- از هدر رفتن منابع جلوگیری می شود و در نهایت از محیط زیست حفاظت شده و از سوزاندن زباله های قابل بازیافت خودداری می شود.
فعالیت های مردمی:

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود