20 مهر 1391
شماره خبر: 13054

ساخت و ساز اطراف نیروگاه منتظرالقائم آلودگی را دو چندان کرده!

سپیدار‌آنلاین: گروه اقتصادی

ساخت و ساز اطراف نیروگاه منتظرالقائم آلودگی را دو چندان کرده!

سپیدار آنلاین: مدتها است که بحث ایجاد آلودگی نیروگاه منتظر القائم با عناوین مختلف و از سوی دستگاه های ذیربط مطرح می شود و گویا مسئولان محیط زیست البرزی با جدیت در پی ارائه راه حلی برای برطرف کردن آن هستند با این همه گفته می شود ساخت و سازهای اطراف این نیروگاه و محصور ماندن آن نیز از دلایل تشدید این موضوع است.
استفاده از سوخت مازوت به جای گاز و به تبع آن ایجاد آلودگیهای زیست محیطی دستگاههای ذیربط را برآن داشته تا با رایزنی، برگزاری جلسات و کارگروههای تخصصی در صدد تامین سوخت گاز این نیروگاه تا پایان سال باشند. البته طبق گفته مدیر عامل شرکت توزیع برق منتظر القائم این سوخت پاک مدت 14 سال است که با همکاری یک شرکت داخلی در روند سوخت رسانی این نیروگاه قرار گرفته است. هرچند مازوت سوختی است آلاینده ولی این نیروگاه به دلیل محدودیت در گاز رسانی در زمانهای پر مصرف و افت فشار با قطعی مواجه شده و مجبور به استفاده از مازوت است.
شهرداری نباید مجوز ساخت دهد
مدیرعامل شرکت توزیع برق منتظرالقائم بیان داشت: این نیروگاه در زمان افتتاح با منازل مسکونی بیش از 7 کیلومتر فاصله داشته است و مسئولان شهرداری با وجود این مساله نباید اجازه ساخت و ساز در محدوده و حریم نیروگاه را صادر می کردند. عبدالرضا گودرزی ادامه داد: واحد نیروگاهی منتظر القائم از ابتدا مازوت سوز بوده است ولی با همکاری یک شرکت داخلی از سال 77 تاکنون سوخت گاز نیز در جریان سوخت رسانی نیروگاه قرار گرفته است. وی اظهار داشت: استاندار اسبق البرز نامه نگاریهای فراوانی با وزارت نفت برای عدم قطع سوخت گاز این مجموعه انجام داده بود که نتایجی نیز در پی داشته است.
محدودیت در نیروگاه = خاموشی
این مسئول با اشاره به اینکه 3 درصد برق کشور از طریق نیروگاه منتظر القائم تامین می شود، گفت: اگر مصرف کننده خانگی گاز در زمان اوج مصرف با افت فشار مواجه شود اولین مجموعه ای که با قطع گاز برای تامین مصرف خانگی مواجه است نیروگاه خواهد بود و این یعنی خاموشی برق در منازل مسکونی. گودرزی بیان داشت: حدود 30 درصد از فضای نیروگاه به منظور تعدیل بخشی از آلودگی به فضای سبز اختصاص دارد و در نظر داریم هر سال این فضا را گسترش دهیم. وی ادامه داد: با برنامه ریزیهای انجام شده 5 سال است که پسابهای صنعتی را با هزینه ای بالغ بر 6 میلیارد تومان تحت کنترل درآورده ایم. مدیر عامل شرکت توزیع برق منتظر قائم افزود: ماموران مورد اعتماد سازمان محیط زیست هرماه برای بررسی گازهای خروجی از نیروگاه از این واحد بازدید می کنند و نتایج خود را به سازمان گزارش می دهند.
دودکشهای نیروگاه به سیستم پایش لحظه ای مجهز می شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز پیش از این نیز از تجهیز دودکشهای نیروگاه منتظر القائم به سیستم پایش لحظه ای خبر داده بود که با نصب این فیلترها میزان قابل توجهی از آلایندهها تحت کنترل خواهد بود. حسن پسندیده اظهار داشت: رعایت استاندارهای زیستی برای واحدهای صنعتی و کارخانه ها ضرورت دارد و نیروگاه نیز باید در همه اقدامات و فعالیتهای خود مسائل زیست محیطی را در اولویت قرار دهد. وی با اشاره به تاثیر فراوان فعالیتهای نیروگاه بر آلودگی هوا گفت: به کار گیری سوخت پاک در این واحد ضرورت دارد و مسئولان باید پیگیری جدی در عدم قطع سوخت گاز برای نیروگاه منتظر القائم داشته باشند. این مسئول ادامه داد: براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته تا پایان سال سوخت گاز مورد نیاز نیروگاه تامین و جایگزین مازوت می شود تا این نیروگاه بتواند به صورت پاک، فعالیت و برق تولید کند. به هر ترتیب مرور اخبار منتشر شده در خصوص نیروگاه توزیع برق منتظر القائم پیگیری مسئولان برای تامین سوخت پاک گاز برای این مجموعه را یادآور می شود. امید است با این پیگیریها نیروگاه منتظر القائم آخرین واحد قطع گاز و اولین واحد وصل آن باشد.




منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود