9 اردیبهشت 1394
شماره خبر: 141191

حقیقات و آمار، پایه اول معماری است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

حقیقات و آمار، پایه اول معماری است


پنجمین جشنواره روز معمار با محوریت «معماري، بستر توسعه اجتماعي و انساني»،در سالن شهید سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد البرز برگزار شد.
جعفر بشیری، عضو نظام مهندسی استان البرز در این مراسم که از سوی مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج و با حضور رئیس انجمن معماری کرج و مسئولین استانی برگزار شد، گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی برای افزایش دانش و آگاهی معماران بسیار تأثیرگذار است و امید است این گونه برنامه‌ها در سطح استان اجرا گردد. وی افزود: معماری در ساخت و ساز نقش بسیار با ارزشی دارد و یک معمار باید در فرآیند ساخت و ساز حضور موثری داشته باشد. عضو نظام مهندسی استان البرز ادامه داد: معمار طبق یک فلسفه‌ای باید معماری و طراحی کند که این طراحی با منطق نیز سازگار باشد. وی افزود: معمار باید در هر شاخه‌ای از جمله روانشناسی، جامعه‌شناسی و اقتصاد اطلاعات کافی داشته باشد؛ چراکه این دانش با قضاوت معماری یک کشور بی‌ا‌رتباط نیست. بشیری یادآور شد: معماران در تمامی زمینه‌ها می‌توانند صاحب نظر باشند و یک معمار برای ساخت مدرسه و یا بیمارستان باید همه جوانب بیمارستان و یا مدرسه بداند و براساس آن طراحی کند. وی در پایان با بیان این‌که پایه اول معماری تحقیقات و آمار است گفت: معمار باید در هر زمینه‌ای اطلاعات کسب کند و از جهات مختلف به پروژه‌هایی که قرار است طراحی کند، بنگرد.
در ادامه، حسین آبین، رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی جهاد دانشگاهی کرج نیز گفت: همان‌طور که موسیقی موجب آرامش روح انسان می‌شود معماری هر منطقه‌ای نیز می‌تواند برای انسان آرامش ایجاد کند. وی با طرح سوال این‌که آیا در جامعه امروزی معماری بستری مناسبی برای توسعه امور اجتماعی است یا نه، افزود: در گذشته معماری شهرهای شمال و غرب و جنوب با یکدیگر متفاوت بوده و با توجه به روابط اجتماعی و انسانی هر محیطی معماری آنجا شکل می‌گرفته است اما متأسفانه در حال حاضر این‌گونه نیست. آبین خاطر نشان کرد: این مرکز در نظر دارد دوره‌های تک پودمانی را ویژه‌ی معماران استان البرز برگزار نماید تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بتوانند اطلاعات و دانش خود را با در نظر گرفتن شرایط اقلیمی هر منطقه با معماری نوین نیز مطابقت بدهند. وی در پایان تصریح کرد: دبیر خانه جشنواره روز معمار در نظر دارد در طول سال فعالیت مستمری داشته باشد و نشست‌های تخصصی ویژه‌ای را برای دانشجویان معماری استان البرز برگزار نماید. رحیم هاشم‌پور عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی نیز گفت: معماری روز ایران را در چند بخش از جمله سنتی، سلطنتی و یا علمی می‌توان تعریف نمود . وی با بیان این‌که بدون ایده‌پردازی نمی‌توان چیز جدیدی خلق کرد، ادامه داد: معماری باید جدای از دنیای واقعیت باشد و ایده پردازی و تخیل در معماری بسیار مهم است و از ویژگی‌های مهم یک معمار محسوب می‌شود. هاشم‌پور گفت: واژه‌ ایده در ادبیات فارسی وجود ندارد بلکه این واژه یک کلمه‌ی فرانسوی است و در فارسی به معنای تخیل است. این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: متأسفانه ضمن استفاده از واژه‌ها و کلمات خارجی، معنای دقیق آنها را نمی‌دانیم؛ چراکه معنای تعریف شده با معنای واقعی آن متفاوت است و این کلمات هر کدام جایگاه خودشان را دارند. وی گفت: طبق گفته دکارت، « ایده موضوع اندیشه است»، درواقع ایده فقط یک واژه و تلنگر است و یک کلمه مبهم و غیروافعی است و باید درباره آن اندیشیده شود. وی در ادامه به بیان مفهم کانسپت پرداخت و گفت: کانسپت در مفهوم معماری به معنای مفهوم است و با استدلال و منطق ارتباط دارد. وی یادآور شد: واژه‌ی مفهوم و ایده را نمی‌توان جابه جا کرد، در ایده، ایده حکم‌فرماست و در کانسپت منطق و استدلال نقش ایفا می‌کند. وی با بیان‌این‌که ایده، کانسپت و معماری سه مرحله طراحی است گفت: در واقع طراحی از ایده شروع و در کانسپت معنا پیدا می‌کند و سپس به مرحله اجرایی کردن و معماری خواهد رسید و قبل از نقشه‌کشی باید فکر و اندیشه کرد. در ادامه این مراسم، پانل تخصصی با حضور مهندس خدابنده‌لو، مدیریت شهری شهرداری کرج، مهندس جهانبخشی گروسی، سازنده نمونه و دکتر رحیم هاشم‌پور و مهندس محمود نجاری سی سی برگزار شد و از اساتید و دانشجویان فعال مرکز تقدیر شد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود