27 خرداد 1394
شماره خبر: 144001

دستگاه‌های اجرایی اقدام عملی برای توقف آلودگی انجام ندادند

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

دستگاه‌های اجرایی اقدام عملی برای توقف آلودگی انجام ندادند


مهدی رنجگری، دادیار شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان فردیس در گفت و گویی درباره دلایل ورود دادستانی به موضوع نیروگاه منتظرقائم گفت: در سال 93 شهرستان کرج 43 روز پاک و215 روز سالم داشت در حالی که شهرستان فردیس که در جنوب آن واقع است و فاصله کمی قرار دارد فقط 3 روز پاک و 134روز سالم داشت.
وی با طرح این سوال که چه عاملی سبب این تفاوت شده یا چه کانون آلاینده ای در فردیس قرار دارد که در کرج وجود ندارد، افزود: با کمی دقت متوجه می شویم که تنها تفاوت بین دو شهر نیروگاه منتظر قائم در فردیس است. وی با تشریح فرآیند رسیدگی قضایی به پرونده نیروگاه منتظر قائم، اظهار داشت:برق همواره یک کالای استراتژیک است به همین علت ظرایف خاصی در رسیدگی به این نوع پرونده های مرتبط با انرژی برق وجود دارد که اگر به آن توجه نشود ممکن است سبب مشکلات امنیتی و سیاسی شود. مثلا اگر برق اماکن امنیتی یا بهداشتی یا خدماتی برای مدت چند ساعت در روز قطع باشد مردم با مشکلات زیادی روبرو می شوند.به همین دلیل در رسیدگی به این پرونده بنده به عنوان مسئول پرونده، ده‌ها ساعت از همفکری مشاوران مجرب در حوزه صنعت برق و ماشین های دوار نیروگاهی از مجموعه دانشگاه صنعتی شریف و دو شرکت دانش بنیان که در همان دانشگاه فعالیت داشتند بهره بردم. دادیار شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان فردیس درباره نتایج به دست آمده از نحوه آلایندگی این نیروگاه، تصریح کرد: طبق بررسی هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که معضل آلایندگی نیروگاه مذکور متمرکز بر مصرف سوخت مازوت است و این سوخت مختص واحدهای بخار است. وی با اشاره به اینکه برخلاف ادعاهای این نیروگاه، آن‌ها کمتر از یک درصد ظرفیت عملی برق کشور را تامین می کردند، گفت: در پیگیری‌هایی که انجام دادیم دیسپچینگ ملی گاز ایران در پاسخ استعلام شعبه اول دادیاری دادسرای فردیس، تامین سوخت جایگزین مازوت یعنی گاز طبیعی را برای این نیروگا ه تضمین کردکه در این شرایط اگر واحدهای بخار این نیروگاه فقط با سوخت گاز طبیعی فعالیت کنند حدود 120 مگاوات کاهش تولید برق پدید می آید که با عنایت به تولید برق حدود 50 هزار مگاواتی در کشور، جبران این کاستی آنقدر هم که ادعا می شد دور از دسترس و بحران آفرین نبود.بنابراین زمانی که از تمامی جهات موضوع مورد ارزیابی قرار گرفت پس از تذکر و تعیین مهلت برای رفع مشکلات، بحث پلمپ مطرح و نهایی شد.
مهدی رنجگری همچنبن با تشریح اینکه این پرونده دارای دو شاکی خصوصی بود که یکی اداره محیط زیست و دیگری دانشگاه علوم پزشکی استان البرز بودند، اظهار داشت: این دو تا آخرین لحظه پایمردی کردند و در برابر فشارها عقب ننشستند. وی ادامه داد:با وجود اینکه حدود سه ماه از مصوبه هیئت وزیران در خصوص ممنوعیت مصرف مازوت در نیروگاه مذکور می‌گذشت مجموعه استانداری البرز و فرماندار محترم شهرستان فردیس و نمایندگان محترم مردم استان البرز در مجلس شورای اسلامی نیز در حدی که برای شان مقدور بود در خصوص رفع آلایندگی نیروگاه مذکور همراهی کردند اما اقدام عملی جدی که مانع استمرار این امر خلاف قانون باشد از سوی دستگاه های اجرایی و نظارتی صورت نگرفته بود تا اینکه با جسارت، شجاعت و تدبیر توام با اقتدار آقای جعفری سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان فردیس و آقای عبدی ریاست دادگستری شهرستان فردیس به طور کلی مجموعه مدیریتی دستگاه قضا در استان البرز، لوله مازوت نیروگاه بدون کمترین تنش سیاسی و امنیتی در مورخ 19/03/94 پلمپ شد. دادیار شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان فردیس در پایان گفت: این موفقیت بزرگ را در استان البرز حاصل همدلی و همزبانی مسئولین قضایی، اجرایی و نظارتی می دانم و از همه افرادی که در تحقق پلمپ مازوت نیروگاه قدمی هرچند کوچک برداشتند کمال سپاس و تشکر را دارم.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود