29 تیر 1394
شماره خبر: 145820

منشأ گرد و خاک استان البرز خارجی است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

منشأ گرد و خاک استان البرز خارجی است


معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی البرز منشأ گرد و خاک روز گذشته در استان را خارجی دانست و گفت: منشأ گرد خاک روز گذشته استان خارجی است.
مهدی فتحی ، با اعلام این خبر که منشأ گرد و خاک روز گذشته استان خارجی است، اظهار کرد: منشاء گرد و خاک روز گذشته در استان داخلی نبوده و به محض ورود به استان به دلیل وجود عوامل تشدید کننده داخلی مانند بیابانهای شهرستان اشتهارد و نظرآباد باعث به وجود آمدن پدیده گرد و خاک و طوفان شد. فتحی در ادامه گفت: دلیل اصلی هجوم ریزگردها در طول چند روز گذشته در البرز ورود یک توده جریان هوا از سمت غرب کشور و کشورهای همسایه نظیر سوریه و عراق است که قبل از ورود به استان البرز استان های غربی و جنوب غربی نظیر همدان و خوزستان را نیز درگیر کرده بود.
معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز عوامل داخل استان را در تشدید پدیده گرد و خاک بی تاثیر ندانست و گفت: عوامل تشدید کننده پدیده گرد و خاک یعنی وجود بیابان های نظرآباد و اشتهارد نیازمند مدیریت و رسیدگی بیشتر است. فتحی یادآور شد: باید نگاه مدیریتی کشور در بخش منابع آب تغییر یابد چرا که یکی از دلایل وقوع پدیده گرد و خاک بروز پدیده خشکسالی است. این معضل در البرز باید با جدیت پیگیری شود. معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز ادامه داد: برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی عامل دیگری در بروز پدیده خشکسالی در البرز است وجود نیروگاه منتظر قائم و استفاده بیش از اندازه از منابع زیرزمینی به پدیده گرد و خاک در شهرستان فردیس دامن زده است. وی در پایان با بیان اینکه انتقال آب از یک حوزه به حوزه ای دیگر نیز موجب بروز خشکسالی در برخی مناطق استان شده است، اضافه کرد: گسترش سطح شهری و کاهش باغاتی که می توانست منبع تغذیه سفره های زیرزمینی باشد یکی دیگر از علل بروز خشکسالی در البرز جوان است.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود