28 فروردین 1395
شماره خبر: 161295

آموزش پیشگیری از بلایای طبیعی برای 400 هزار خانوار ایرانی

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

آموزش پیشگیری از بلایای طبیعی برای 400 هزار خانوار ایرانی


سرپرست واحد مدیریت و کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت گفت: 400 هزار خانوار ایرانی سال گذشته آموزش های پیشگیری از خطرات ناشی از حوادث طبیعی را فراگرفتند.
دکتر علی اردلان در همایش استانی تبیین برنامه های مدیریت و کاهش بلایا که در دانشگاه علوم پزشکی استان البرز برگزار شد، افزود:برای پیشگیری از خطرات بلایای طبیعی می بایست سازمان های مسئول ضمن پاسخگویی از آمادگی لازم برخوردار باشند لیکن درنهایت سطح آمادگی در خانواده ها هم تقویت شود. وی ادامه داد: به همین منظور وزارت بهداشت و درمان برنامه ای را تحت عنوان برنامه دارت شروع کرده که بلایای طبیعی را ارزیابی می کند و امیدواریم امسال نیز در کشور حداقل 10 درصد خانوارها را تحت پوشش آموزش ها قرار دهیم . دکتر اردلان با اشاره به نحوه آموزش ها اظهار کرد: آموزش به سه صورت است که محورآموزش های پیشگیرانه مادران هستند. وی گفت: مادران با مراجعه به مراکزآموزشی نکات لازم را در زمینه ایمنی و پیشگیری از خطر را فرا می گیرند ضمن آنکه بخشی از آموزش ها توسط رابطان بهداشت در درب منازل ارایه می شود. مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان افزود: این برنامه در کل کشور در حال اجرا است و استان هایی که آسیب پذیر هستند در اولویت آموزش قرار دارند. دکتر اردلان با بیان اینکه کشور ایران به لحاظ طبیعی بلا خیز است، اظهار کرد: در سال، سه هزار ایرانی بر اثر بلایای طبیعی فوت می کنند و حدود یک ونیم میلیون نفرنیز تحت تاثیر بلایای طبیعی قرار می گیرند.
وی ادامه داد: نظام سلامت در سال های اخیر رویکرد پیش فعال را دراین زمینه شروع کرده است. وی گفت: به همین منظور نظام سلامت معتقد است که بلایای طبیعی مشکل سلامتی است و چنانچه حادثه ای رخ دهد ، منجر به فوت ، مصدومیت و تشدید بیماریهای غیر واگیر می شود. وی افزود: برهمین اساس نظام سلامت کشور، اندازه گیری در قالب سامانه متریکس و نظام سلامت شروع کرده و برآورد هایش به این صورت است که آمادگی خانوارهای ایرانی در مقابل بلایا زیر 10 درصد است . این مسئول اظهار کرد: این آمادگی در حوزه بهداشت 29 درصد و بیمارستان ها حدود 43درصد است و نقطه قوت این است که اندازه گیری قبلی نشان می دهد که آمادگی خانوارها از 8.5درصد به 9.3درصد ارتقا یافته است و روند رو به رشدی را طی می کند. دکتر اردلان گفت: حوزه درمان وزارت بهداشت برای خدمات دهی در زمان بلایای طبیعی ، ایمن سازی ومقاوم سازی مراکز بیمارستانی را در دستور کار قرار داده است که در این بخش خلاصه سه شاخص ایمنی شامل سازه ای ، ایمنی غیر سازه ای و آمادگی عملکردی از 34درصد به 43درصد ارتقا یافته است. وی افزود: البته دراین بخش نگرانی هایی وجود دارد زیرا ساخت و ساز هایی که با مشارکت دیگر دستگاه ها انجام می شود جای این سئوال دارد که از کیفیت مطلوب برخوردار هست یا نه.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود