11 خرداد 1395
شماره خبر: 164058

احداث آبگیر در بالادست کرج نگران کننده است

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی

احداث آبگیر در بالادست کرج نگران کننده است


رئیس شورای شهر کرج به تازگی اعلام کرده است برای مدیریت سیلاب‌های شهری آبگیری در بالادست کرج احداث می شود این در حالی است که متولیان امر در خصوص احداث این آبگیر ابراز نگرانی کرده اند.
مهدی فتحی، معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز اظهار کرد: در بخش سیلاب شهری و کنترل این مهم بر روی برخی از حوزه های مرتبط نظیر دره «وسیه» در استان البرز و شهرستان کرج اقدامات خاصی صورت گرفته است. وی با بیان اینکه کنترل سیل در سایر نقاط استان را به راحتی می توان انجام داد اما باید به این نکته اشاره کرد که سیل را نمی توان مهار کرد بلکه می توان درجات آن را کاهش داد، افزود: برای کنترل سیل و سیلاب های شهری به برنامه ریزی دقیق و جامعی نیاز داریم. معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز خاطرنشان کرد: نگرانی ما در این بخش تکرار اشتباهات گذشته است و متاسفانه شاهد تدوام این اشتباهات در برخی مناطق هستیم.
عدم تغزیه دشت های پایین دست در کرج عامل بروز پدیده ریزگرد
وی با بیان اینکه کنترل سیل و سیلاب های شهری باید از شروع بارندگی و یا حتی پیش از نزول باران صورت گیرد، تصریح کرد: با پیش بینی و پیشگیری در این حوزه می توان مدیریت صحیحی نسبت به روان آب ها اعمال کرد. فتحی بیان کرد: رها کردن روان آب در بالا دست به صرف کنترل آن در پائین دست شهر کار شدنی نیست از این رو باید با برنامه ریزی دقیق در این بخش وارد شد. وی با اشاره به اینکه مطلع شدیم بنا است که حوضچه ای را در بالا دست شهر کرج به عنوان ذخایر سیلاب طراحی کنند، گفت: این مهم سبب ایجاد نگرانی شده چرا که باید مدیریت جامعی در حوزه های آبخیز صورت گیرد. معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز با تاکید بر اینکه آبی که در اثر روان آب به حوزه پائین دست شهر واریز می شود به نوعی حق آبه این مناطق محسوب می شود، افزود: یکی از عوامل مهم بروز پدیده ریزگرد در استان البرز عدم تغذیه دشت های پائین دست شهر است.
اظهار نظر رئیس شورای شهرکرج در خصوص مدیریت سیلاب های شهری
فتحی یادآور شد: با اجرایی شدن طرح مذکور به طور قطع چرخه مریضی گریبان حوزه آب البرز می گیرد و عواقب جبران ناپذیری را برای استان به همراه خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه با عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و مدیریت آبخیزداری که شامل مدیریت چرا و جنگل داری است، می توان به راحتی درجات سیل را کاهش داد، گفت: اعتبار خوبی برای بخش آخیزداری استان تصویب شده اما از مجموع ۳ میلیارد تومان اعتبار تنها ۳۰ درصد آن تخصیص پیدا کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، محمود دادگو رئیس شورای شهر کرج روز دوشنبه ۱۰ خرداد ماه سال جاری در همایش مدیریت بحران در سیلاب های شهری از احداث آبگیری در حوزه بالا دست شهر کرج به منظور ذخیره آب برای آبیاری پروژه جنگل کاری منطقه باغستان خبر داده بود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود