5 اردیبهشت 1403
شماره خبر: 303621

بناهای بیگانه با دهکده!

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



یک مدرس و پژوهشگر معماری گفت: سازندگان و طراحان ویلاها توجهی به بافت بومی و روستایی یک منطقه در ساخت و سازهای خود ندارند و به نوعی در حال تغییر دادن بافت مناطق بومی و روستایی هستند.
علی شجاعی اظهار کرد: در دو دهه اخیر به علت ویژگی‌های آب و هوایی و ایجاد ارزش افزوده اراضی توجه و تمرکز به ساخت ویلا در حومه شهر کرج و استان البرز مخصوصا نقاطی که آب و هوای بهتری دارند، رونق و رشد چشمگیری داشته است. اما موضوع مهم طراحی و معماری این ویلاهاست.وی افزود: در گذشته در معماری ویلایی و روستایی نظمی وجود داشت که برگرفته از بافت روستایی آن منطقه بود. بنابراین سازندگان به صورت سنتی سعی می‌کردند که چه در کوهپایه‌ها و چه در دشت‌ها از مصالح بومی همان منطقه استفاده کنند و از لحاظ شکل و فرم سعی می‌شد که به سنت‌های معماری روستا پایبند باشند. بنابراین خانه‌ها هم شکل و کاملا منطبق با منطقه خود بود.شجاعی در ادامه بیان کرد: ولی در حال حاضر سازندگان برای اینکه صرفا بتوانند به سلیقه مخاطبین خود پاسخ دهند هیچ توجهی به بافت اقلیمی آن منطقه و ساختمان‌های سنتی روستایی آن ندارند و یک تضاد بسیار آشکاری در این زمینه وجود دارد.این مدرس دانشگاه ادامه داد: به خاطر اولویت‌ قرار گرفتن سلایق شاهد هستیم که کارفرما ویلایی که در یک منطقه در کشور دیگری ساخته شده، از روی ژورنال‌ها انتخاب کرده و عینا آن را در منطقه‌ای که تناسب فرمی با بافت اقلیمی و فرهنگی آن منطقه روستایی ندارد، اجرا می‌کند.این مدرس دانشگاه افزود: از این جهت بافت منطقه بهم می‌خورد و تضاد شدیدی بین خانه‌های روستایی قدیمی با بناهای جدید به وجود می‌آید. در معماری بناهای مناطق روستایی شاهد هستیم که به اقلیم خیلی توجه نمی‌شود و در کوهپایه‌ها که نیاز به سقف‌های شیبدار است، سقف‌های صاف و نماهای بزرگ شیشه‌ای داریم.
با توسعه امکانات ویلاها زیرساخت‌های منطقه جوابگوی پیک مصرف نیست
شجاعی در ادامه گفت: طراحی و معماری‌هایی از این دست نشان می‌دهد که سازندگان و طراحان ما خیلی توجهی به زمینه و بافت یک منطقه در ساخت و ساز نداشته اند و به نوعی در حال تغییر دادن بافت مناطق بومی هستند. درست است که به دنبال این ساخت و سازها زیرساخت‌های برق و آسفالت و... برای منطقه ایجاد می‌شود اما به جهت ایده‌های توسعه‌ای که مالکان و کابران این ویلاها دارند، مشکلاتی هم به وجود می‌آید.وی ادامه داد: مثلاً ویلایی که در طرح اولیه استخر نداشته است و اما بنا به خواست مالک بعدا به آن استخر سرد و گرم اضافه می‌شود، قطعا به سوخت بیشتری احتیاج دارد اما زیرساختی که در طرح تهیه شده محدود بوده است که با افزایش ظرفیت مصرف به ویژه در ایام تعطیلات و سکونت مالکان امکان قطعی برق و آب در زمان پیک مصرف به وجود می‌آید.این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: در این شرایط ساکنین دائمی منطقه مخصوصاً در تعطیلات که جمعیت به این ویلاها وارد می‌شود، به شدت از این نظر دچار مشکل خواهند شد. این از معضلاتی است که در حال حاضر می‌بینیم و باید در مورد آن راهکارهایی مثل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ویا توسعه زیرساختی اندیشیده شود.وی ادامه داد: ‌همچنین دفع زباله‌ و فاضلاب از مواردی است که متاسفانه در ویلاسازی در روستاهای استان البرز خیلی به آن توجه نمی‌شود و در آینده‌ای نه چندان دور تمامی این موارد گریبانگیر بافت‌های روستایی و مخصوصا کسانی که آنجا ساکن هستند، خواهد شد.وی گفت: هرچند در مناطق روستایی که جاذبه گردشگری داشته و شامل طرح هادی هستند به حفظ بافت سنتی عمل شده است، اما توجه معماران و سازندگان هم در این مورد تأثیرگذار بوده و اهمیت دارد.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود