5 اردیبهشت 1403
شماره خبر: 303626

معرفی دو پارک بزرگ فردیس به عنوان پارک های بدون دخانیات

سپیدار‌آنلاین: گروه اجتماعی



“همایش زمین پاک” و پویش ملی “نه به ته سیگار” به مناسبت روز جهانی زمین پاک، به همت شهرداری فردیس با مشارکت اداره محیط زیست شهرستان و انجمن های محیط زیست و با حضور جمعی از مسوولان استان و شهرستان، مدیران شهری و دوستداران محیط زیست ظهر امروز در سالن ایثاربرگزار و آموزش هایی در خصوص حفاظت محیط زیست توسط اساتید این حوزه ارائه شد.
اصغر نصیری معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری فردیس با اشاره به وجود صنایع آلاینده محیط زیست در فردیس، اظهار کرد: وجود نیروگاه منتظر قائم، شبکه های گازی، انبار نفت، ترافیک، تراکم جمعیتی در گستره کوچک شهر فردیس، محیط زیست را تهدید می کند و لازم است همه مسوولان برای حفظ محیط زیست دست به دست هم بدهند.وی با تاکید بر لزوم مهارت آموزی در حوزه محیط زیست، افزود: در فردیس روزانه ۲۵۰ تن زباله تولید می شود و این میزان در سال به بیش از۹۰ هزار تن می رسد. شهرداری فردیس برای خدمات مدیریت پسماند سالیانه بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند که در صورت کاهش تولید زباله، هزینه این بخش صرف تامین رفاه و آسایش شهروندان می شود.معاون شهردار فردیس با بیان اینکه روزانه ۶۵۰ گرم زباله توسط هر فرد تولید می شود؛ اضافه کرد: ۵۰۵ نفر نیروی پاکبان برای جمع‌آوری و رفت و روب زباله در شهر و خدمت به شهروندان تلاش می‌کنند. مشارکت مردم در جهت کاهش تولید زباله و حفظ محیط زیست یک ضرورت است که می تواند با همراهی با مسوولان در کاهش آلودگی ها موثر باشد.وی با اشاره به آلودگی های زیست محیطی فیلتر سیگار، گفت: فیلتر سیگاراز عوامل تهدید کننده محیط زیست و آلودگی خاک و آب است. بنابراین رها کردن فیلتر سیگار در طبیعت، یک تهدید جدی برای محیط زیست محسوب می شود.نصیری از استقرار دو محفظه جمع‌آوری فیلتر سیگار در دو پارک بهشت و تندرستی خبر داد و افزود: این دو پارک به عنوان پارک بدون دخانیات معرفی می شوند و از شهروندان تقاضا داریم حداقل در این دو پارک به مصرف سیگار اقدام نکنند. همچنین در این پارک ها باید از عرضه قلیان جلوگیری شود و دکه ها هم به عدم فروش سیگار ترغیب شوند.
ضرورت مشارکت مردم در اجرای قانون محدودیت مصرف پلاستیک
در ادامه لشکری معاون اداره کل محیط زیست استان البرز با گرامیداشت روز زمین پاک، گفت: علیرغم شعارها متاسفانه در خصوص پاک نگه داشتن زمین موفق عمل نکرده ایم. در کشور ما روزانه ۵۶ تن پلاستیک به پسماند تبدیل می شود که از این میزان ۲۰ درصد کیسه های پلاستیکی است و روز به روز مصرف آن بیشتر می شود.وی افزود: در بسیاری از کشورها از سال ۲۰۰۰ برای مصرف پلاستیک ممنوعیت هایی قرارداده شده که موفق هم بوده است. پس از اینکه حدود ۱۱۰ کشور ممنوعیت مصرف مصوب کرده اند ما هم به این پویش پیوستیم اما هیچ گام اجرایی در این خصوص انجام نشده است.لشکری مشارکت مردم در کاهش مصرف پلاستیک را ضروری دانست و گفت: باید افراد را به منع مصرف کیسه های پلاستیکی ترغیب کنیم و خودمان هم در این خصوص اهتمام داشته باشیم. اگرچه ارائه رایگان کیسه های پلاستیکی در همه مغازه ها، اصناف و فروشگاه ها از مهرماه سال گذشته باید ممنوع می شد و دستورالعمل آن در سال گذشته تهیه شده است اما هنوز قدمی برای اجرای آن برنداشته ایم. این طرح نیاز به مشارکت مردم دارد و امیدواریم مردم در تحقق این هدف کمک کنند.
لزوم تشکیل انجمن های مردمی زیست محیطی در فردیس
در بخش دیگری از این مراسم سعید سپهوند رئیس اداره محیط زیست شهرستان فردیس با اشاره به شعار جهانی زمین پاک در خصوص نه به پلاستیک، اظهار کرد: قانون محدودیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه های زنجیره ای از هفته زمین پاک آغاز شد که این امر می تواند خبر خوبی برای کاهش مصرف پلاستیک و حفاظت از محیط زیست باشد.وی بر لزوم فرهنگسازی در خصوص کاهش مصرف پلاستیک تاکید کرد و افزود: وجود انجمن های مردمی در فرهنگسازی مسائل اجتماعی نقش موثری دارد. در حالیکه جمعیت یک میلیوتی فردیس هنوز یک تشکل زیست محیطی ندارد. تشکل های مردمی زیست محیطی باید در فردیس ایجاد و زمینه برای فرهنگسازی در مسائل زیست محیطی فراهم شود.سپهوند همچنین ضمن تقدیر از شهرداری فردیس در خصوص برگزاری برنامه های مختلف در هفته زمین پاک، بر لزوم توجه همه دستگاه ها به مسائل زیست محیطی تاکید کرد و از اداره جهاد کشاورزیخواست تا در خصوص عدم رها کردن پلاستیک در طبیعت توسط باغداران و کشاورزان به آنها تذکر دهد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود