25 آبان 1393
شماره خبر: 131805

کتاب همواره محور تمدن ساز بشری بوده است

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

کتاب همواره محور تمدن ساز بشری بوده است


رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کرج در سخنان پیش از خطبه نماز عبادی سیاسی جمعه کرج با اشاره به فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی به وضعیت کتابخوانی در استان پرداخت.
مهندس ذکریاپور رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کرج در سخنان پیش از خطبه نماز عبادی سیاسی جمعه این شهر با اشاره به فرا رسیدن هفته کتاب و کتابخوانی و تقارن این ایام با عزای سرور و سالار شهیدان کربلا به وضعیت کتابخوانی در استان پرداخت. مهندس حسین ذکریاپور در سخنان خود در خصوص محرم چنین گفت: سِرّ محرم را عاشقان و محبان حسین (ع) می دانند، آنانکه به همراه کاروان حسینی از مکه به کربلا سفر کرده اند همچون علی اکبر ، که در مسیر راه به همه ی جوانان پیام داد :آنگاه که در راه حق باشیم ، ما را از مرگ باکی نیست. و حسین (ع) این چنین اعلام کرد : مرگ را جز سعادت نمی بینم و زندگی با ستمکاران را جزخواری نمی دانم.
قرآن کتاب الهی؛
رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کرج در ادامه با اشاره به اهمیت کتاب در ادیان الهی انساز ساز گفت: اگر موسی کلیم الله به عنوان شکافنده نیل و اگر عیسی روح الله به عنوان زنده کننده مردگان شناخته می‌شوند؛ پیامبر عظیم الشان اسلام را به عنوان صاحب کتاب می‌شناسند. معجزه پیامبر ما کتاب است و ما مسلمانان و خانواده‌های ایرانی از دوران خردسالی با قفسه کتاب اتاقمان آشنا بوده و قران مجید این کتاب آسمانی مان را مطالعه کرده‌ایم. وی ادامه داد : جالب آن است که ارتباط ما مسلمانان با ادیان آسمانی دیگر و با پیروان مکاتب توحیدی، با کلمه کتاب شکل می‌گیرد. ما آنها را اهل کتاب می‌دانیم و کلمه اهل کتاب ارتباط ویژه ما مسلمانان با همه ادیان است که به نزول کتاب آسمانی معتقدند. اولین کلمه و دستور اسلام اقراء می باشد که 3 بار دستور داده شد بخوان ، بخوان و بخوان ، پس اقراء رمز تکامل بشریت شد در تمامی هستی ، انسان سازی که چون دوره تاریک جهالت را به دوره ای روشن تبدیل نمود. مهندس ذکریا پور در ادامه گفت: امر نشده است که نگاه کن، امر نشده است تفکر کن، بلکه دستورداده شده بخوان... ، بدین ترتیب نقطه آغاز و رسالت و دعوت اسلامی بر مبنای خواندن و مطالعه شکل گرفت و اعجاز اسلام ، قرآن و راه رسیدن به تعالی بشیرت در مطالعه و تدبیر در آن بود.
تاریخ هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نبوده است
وی افزود: تاریخ هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نبوده، همه فرهنگها با کتاب آغاز می شوندو با کتاب رشد می کنند، در این میان آیین مقدس اسلام بیشترین بهره را از کتاب برده است.بررسی محتوایی کلام الله مجید نشان می دهد که واژه کتاب به اشکال مختلف 255 بار ، واژه قلم2 بار و واژه اقرا 3 بار در قرآن تکرار شده است. که این خود نشان دهنده اهمیت فراوان مطالعه می باشد. رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان کرج با اشاره به پایین بودن موضوع مطالعه در کشور چنین گفت: البته استان عزیزمان البرز و شهر کرج به سبب مسائلی چون مهاجرت بی رویه ، حاشیه ظشینی ، وجود چهار زندان در اطراف شهر کرج و خاصه اجتماع قومیت های مختلف با فرهنگهای مختلف جزو یکی از استانهای خاص از نظر مدیریت مهندسی فرهنگی است. وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع مطالعه در کشور با درایت و تیز هوشی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور در سال 1382 تاسیس شد. و مسئولیت کتابخانه های عمومی به صورت تخصصی در اختیار این نهاد عمومی قرار گرفت. آمارهای متفاوتی از سرانه مطالعه در کشور وجود دارد که طبق مطالعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور آخرین آمارسرانه مطالعه در کشور 76 دقیقه و در استان البرز 79 دقیقه مطالعه مفید که 3 دقیقه بیشتر از میانگین کل کشوری می باشد. با شکل گیری و تاسیس استان البرز اداره کل کتابخانه های عمومی استان نیز با 70 کتابخانه و 100 هزار نفر عضو کتابخانه ای تاسیس شد.
تاسیس اداره کتابخانه ها نقطه عطفی در فعالیت های کتابخانه ای!
مهندس ذکریا پور با بیان این مطلب که یکی دیگر از اتفاقات خرسند کننده تاسیس اداره کتابخانه های عمومی در شهرستان کرج در بهار سال 92 بوده ؛ گفت: تاسیس اداره کتابخانه ها نقطه عطفی در فعالیت های کتابخانه ای شهرستان محسوب می شود . در حال شامل 39 باب کتابخانه نهادی و مشارکتی در شهرهای کرج، آسارا، محمدشهر ، کمالشهر، گرمدره و ماهدشت است. وی با اشاره به وضعیت کتابخوانی در شهرستان کرج چنین عنوان کرد: در حال حاضر در شهرستان کرج 39 کتابخانه نهادی و مشارکتی وجود دارد که مقدار فضای مناسب باید به ازاء هر صدنفر 8 متر مربع باشد و لی در حال حاضر 1 متر مربع می باشد. در همین راستا با همت و اراده خیرین محترم استان البرز انجمن خیرین کتابخانه ساز استان با هدف افزایش سرانه زیر بنایی کتابخانه های عمومی تاسیس شد .
تنها 4.5 درصد جمعیت کرج عضو کتابخانه هستند!
وی افزود: تعداد اعضاء فعال کتابخانه در حال حاضر 67 هزار نفر می باشد که نسبت به سال قبل 30 درصد رشد داشته ولی نسبت به شاخص و چشم انداز توسعه 1404 که باید 35 درصد جمعیت، عضو کتابخانه های عمومی باشند تنها 4.5 درصد جمعیت کرج عضو کتابخانه ها هستند. ایشان تعداد منابع و کتابهای موجود در کتابخانه های شهرستان کرج را 58 هزار نسخه اعلام کردند و افزودند که این تعداد نسبت به سال 92 رشد 35 درصدی داشته است ، اما طبق سند چشم انداز باید به ازای هر 100 نفر 400 عنوان کتاب موجود باشد که تنها 40 عنوان کتاب به ازای 100 نفر موجود است.
برنامه های هفته کتاب در کتابخانه های کرج !
وی برنامه های این اداره را در هفته کتاب و کتابخوانی امسال چنین اعلام نمودند: ایجاد 18 ایستگاه فعال مطالعه در نقاط پر تردد شهرستان کرج ( ترمینالها، بیمارستانها ، دادسراهای عمومی، ایستگاه مترو و استانداری که مورد استقبال بسیار خوب مردم شریف شهرستان قرار گرفت و در خواستهای زیادی جهت ساخت و راه اندازی این سازه ها ارسال شده است. عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی: در هفته کتاب و کتابخوانی مردم شریف استان می توانند با مراجعه به نزدیکترین کتابخانه عمومی محل زندگی خود عضو کتابخانه شوند و از خدمات کتابخانه ای بهره ببرند. ایجاد و غنی سازی بخش کودک: در پیروی از منویات حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی در سخنرانی هفته کتاب سال92 با موضوع اهمیت دادن به قشر کودک و تاثیر پذیری این گروه در بحث مطالعه در تمامی کتابخانه های عمومی استان، بخش ویژه کودک با امکاناتی نظیر کتابهای تخصصی وبرنامه های به روز نرم افزاری مجهز شد که در حال حاضر 6000 کودک عضو این کتابخانه ها می باشند . راه اندازی سایت مجازی شبکه کتابخوانان حرفه ای کشور ، تنها شبکه مجازی کتاب محور در کشور که در حال حاضر 20 هزار نفر از هم استانی های عزیز عضو این شبکه می باشند. و از خدماتی نظیر مشاوره کتاب، نقد کتاب، دریافت کتابهای الکترونیکی و شرکت در مسابقات فرهنگی استفاده می کنند. برگزاری نمایشگاه کتاب از منابع موجود و تازه های کتاب در کتابخانه ها: به مناسبتهای مختلف مذهبی از بین منابع کتابخانه و کتابهای ارسالی و تازه چاپ شده ، نمایشگاهی کوچک در کتابخانه ایجاد می شود که با استقبال بسیار خوب اعضاء مواجه شده است .
ایجاد و حمایت از گروههای مطالعاتی تخصصی در کتابخانه های عمومی
تشکیل و حمایت از کانون شعر بانوان استان البرز در کتابخانه امیر کبیر
برگزاری نقد کتاب مولفین و ناشرین و نویسندگان بومی در سطح استان وشهرستان
ایجاد قفسه مجزا برای کتابهای چاپ شده توسط نویسندگان و مولفان و ناشران بومی در تمامی کتابخانه های عمومی به جهت حمایت معنوی .
برگزاری مسابقات فرهنگی متنوع کتابخوانی برای قشرهای مختلف به صورت هدفمند.
ایجاد و غنی سازی تنها کتابخانه تخصصی بخش نابینایان استان البرز در کتابخانه امیر کبیر.
برگزاری کارگاههای نویسندگی ، روش های صحیح مطالعه ، شاهنامه خوانی و مهارت های زندگی
برگزاری مسابقه نقاشی ویژه کودکان با موضوع کتاب و کتابخانه در سطح استان و شهرستان.
امضاء بیش از 20 تفاهم نامه همکاری کتابخانه ها با ارگانهای مختلف مانند شهرداری ها، آموزش و پرورش ونیروهای مصلح
به روز کردن تجهیزات الکترونی کتابخانه ها و اجرای طرح پایلوت نرم افزار سامان در استان البرز
ایجاد طرح یکپارچه سازی عضویت استانی و کشوری( با این طرح هر عضوی تواند با داشتن کارت عضویت از هر کتابخانه ای در سطح استان و کشور کتاب به امانت بگیرد)
ایجاد بانکی با 1.5 میلیون عنوان مقاله و نشریات علمی به روز و ارائه آن به صورت رایگان به اعضاء کتابخانه .
ایجاد بخش نوسوادان در کلیه کتابخانه های عمومی.
ایجاد اتاق و بخش مجزاء پژوهشی و اینترنتی در کتابخانه ها.
تجدید میثاق کتابداران با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران درهفته کتاب
وی در پایان از نماینده ولی فقیه در استان حجت السلام والمسلمین حسینی همدانی و جناب آقای دکتر ایرانی فرماندار ورئیس انجمن کتابخانه های عمومی کرج و جناب آقای ترکاشوند شهردار کلانشهر کرج و جناب آقای شفیعی سرپرست اداره کل کتابخانه های استان در حمایت از کتابخانه های عمومی و از جناب آقای حسینی کاشانی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب استانی تشکر و قدردانی نمودند.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود