6 بهمن 1393
شماره خبر: 136380

قرآن باید در باورهای زندگی افراد نفوذ کند

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

قرآن باید در باورهای زندگی افراد نفوذ کند


مراسم تودیع و معارفه معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با حضور برخی از مسوولان فرهنگی استان و فعالان قرآنی در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد.
سید موسی حسینی کاشانی در این مراسم با تاکید بر این‌که باید بیشتر از گذشته به قرآن بپردازیم، گفت: خوشبختانه ظرفیت های بسیاری در کشور و استان البرز در خصوص قرآن و عترت وجود دارد که باید این ظرفیت ها در کنار هم قرار بگیرند تا قرآن در باورهای زندگی افراد نفوذ کند. مهندس حسینی کاشانی در ابتدای مراسم لزوم خدمت در عرصه ی قرآن را مهم دانست و افزود: قبول مسوولیت و خدمت در حوزه قرآن افتخاری است که می توان آن را جزء افتخارات کاری انسان دانست، امیدوارم هر شخص در زمان سی سال خدمتش بتواند فرصت خدمت به قرآن را به دست آورد. اعتقاد دارم هنگامی که کتاب آسمانی به این شیوایی و رسایی در اختیار داریم، هیچ‌گاه نباید به بن‌بست برسیم، اما این اتفاق در زندگی بسیاری از افراد پیش می آید و این به دلیل توجه نکردن کافی به قرآن و بهره جستن از آن است.
رسانه‌های غرب دیوار اعتقادات را آجر به آجر فرو می‌ریزند
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به ضد و نقیض بودن افکار رسانه های بیگانه اشاره کرد و گفت: رسانه های بیگانه سخنان بسیار آزاردهنده ای به زبان می آورند که بسیار تاسف‌بار است. به طور مثال می گویند: قرآن از سوی خدا نازل نشده است و این کتاب آسمانی نوشته حضرت محمد (ص) است و این حضرت به دلیل نزدیک کردن قبایل مختلف با یکدیگر، دست به نوشتن کتاب قرآن زده است. متاسفانه رسانه های غربی دیوار اعتقادات را قدم به قدم و آجر به آجر می ریزند. در مقابل با افرادی محقق و معلم مواجه هستیم که هنگامی که تحقیق علمی انجام می دهند، متوجه می شوند، نتیجه ای که براساس تحقیقات به دست آورده اند، 1400 سال پیش در قرآن ذکر شده است.
قرآن باید در باورهای زندگی افراد نفوذ کند
این مسوول در ادامه سخنانش اظهار داشت: خوشبختانه ظرفیت های بسیاری در کشور و استان البرز در خصوص قرآن و عترت وجود دارد که باید این ظرفیت ها در کنار هم قرار بگیرند تا قرآن در باورهای زندگی افراد نفوذ کند. بهره‌بردن از ظرفیت های مختلف و جلوگیری از موازی‌کاری می تواند در این راه موثر باشد. در بسیاری موارد باید به جز تکیه بر بخش های مختلف قرآنی، به مفاهیم قرآنی نیز توجه کنیم.
در انیمیشن قرآنی ضعیف هستیم
وی با بیان این‌که بیشتر اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در فضاهای مجازی سپری می شود، تصریح کرد: دنیای بازی و سرگرمی کودکان با گذشته بسیار تفاوت کرده است. در گذشته کودک بیشتر در فضاهای واقعی جهت بازی، عبادت و ... قرار می گرفت. امروزه و با وجود بازی های رایانه ای و تلفن همراه، بیشتر کودکان اوقات فراغتِ خود را با استفاده از این‌گونه وسایل می گذرانند، اما متاسفانه هیچ‌گونه بازی و یا انیمیشن قرآنی برای آن ها وجود ندارد. هیچ‌گاه نمی توان کودکان را برای استفاده از این‌دست وسایل منع کرد بلکه باید با داشتن طرح و ایده ای جدید و قرآنی، بر روی آن ها تاثیر گذاشت. متاسفانه در عرصه های مجازی، انیمیشن و فعالیت های هنری- قرآنی ضعیف هستیم و امیدوارم با بهبود این شرایط بتوانیم زمینه ی آشتی کودکان و نوجوانان را با قرآن فراهم آوریم.
تغییر و تحولات در جهت تقویت برنامه های قرآنی باشد
حسینی کاشانی به زحمات یک ساله محمد خوب پور اشاره کرد و افزود: پس از انتخاب ایشان به عنوان معاونت آموزشی دانشگاه علمی کاربری فرهنگ و هنر البرز، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، برای تغییر در سِمت معاونت قرآن و عترت این اداره موافقت و حجت الاسلام محمود دهقاندار را به عنوان معاون این حوزه معرفی کرد. ایشان به علت سابقه‌ی قرآنی، فعالیت قرآنی و پیگیر بودنشان بهترین انتخاب برای این سمت بودند. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز در پایان اظهار کرد: بسیاری از فعالان قرآنی استان، جزء موسسات قرآنی نیستند، بلکه به صورت مستقل فعالیت می کنند. باید با شناخت ظرفیت های موجود بتوانیم فضای مساعدی را برای فعالیت تشکل های مختلف فراهم آوریم. یکی دیگر از برنامه هایی که باید به طور جد دنبال کنیم، تدوین اطلس قرآنی استان است. با تهیه این اطلس می توانیم ظرفیت های مختلف قرآنی را شناسایی و اطلاعات و آمار بیشتری از فعالان این عرصه در استان در اختیار داشته باشیم.
معاونت قرآن و عترت باید محور باشد
جان محمد خوب پور، معاون سابق قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز گفت: در مدت یک سال گذشته که توفیق خدمت در عرصه قرآن را داشتم، توانستیم کارها و پیگیری های بسیاری انجام دهیم. از جمله این کارها می توان تسریع در ثبت مجوز های قرآنی را ذکر کرد. در گذشته برای اخذ موافقت‌نامه اصولی بیشتر از یک سال زمان صرف می شد، اما امروزه اخذ این مجوز کمتر از سه ماه انجام می شود. دبیرخانه توسعه فرهنگ قرآنی نیز در استان البرز تشکیل شده است و وجود اتحادیه تشکل های قرآنی می تواند کمک‌کار بسیار خوبی برای آقای دهقان‌دار باشد. معاونت قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید محور باشد و موسسات قرآنی حول این محور حرکت کنند تا بتوان به تعالی فرهنگ قرآنی کمک شود. طرح اطلس قرآنی در معاونت قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده و تنها دفاعیه طرح باقی مانده است که امیدوارم با پیگیری های آقای دهقان‌دار به مرحله اجرا برسد. در پایان مراسم، با اهدای لوح سپاس از زحمات یک‌ساله محمد خوب پور تقدیر شد و سِمت معاونت قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز با حکمی از سوی حسینی کاشانی به حجت الاسلام محمود دهقان‌دار اعطا شد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود