29 دی 1397
شماره خبر: 209161

برگزاری دوره های آموزشی تلفیقی ـ فراگیر در نواحی 4 گانه کرج

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

برگزاری دوره های آموزشی تلفیقی ـ فراگیر در نواحی 4 گانه کرج

معاونت آموزش ابتدایی با اشاره به مصوبه آموزش تلفیقی و فراگیر کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه در شورای عالی آموزش و پرورش، اعلام کرد: در این راستا دوره های آموزشی مخصوص جامعه هدف در مدارس استان در حال برگزاری است.
جاویدنسب مسئول کارگروه تلفیقی-فراگیر استان، از هماهنگی بین اداره آموزش و پرورش استثنایی استان و معاونت آموزش ابتدایی، در راستای اهداف کارگروه تلفیقی فراگیر خبر داد. وی ادامه داد: در همین زمینه از شروع سال تحصیلی، برنامه ریزی برای فعالیت کارگروه انجام گرفته و هفت نفر از کارشناسان حوزه تلفیقی فراگیر به عنوان اعضا، فعالیت خود را شروع کردند. تهیه بروشور برای اولیا، معلمان و مدیران مدارس، برگزاری کارگاه، نشست های پرسش و پاسخ، جلسات هم اندیشی و مطالعات تطبیقی از جمله برنامه های اجرا شده در طی چهار ماه از سال تحصیلی است که با استقبال همکاران در مدارس مجری همراه بوده است.جاویدنسب ضمن بیان وظایف هشت گانه کارگروه، برای بهبود و غنی تر کردن برنامه ها، از همکاران توانمندی که دارای تخصص در زمینه کودکان با نیازهای ویژه، روانشناسی و مشاوره، اختلالات یادگیری و گروه های هشتگانه تلفیقی فراگیر هستند دعوت به همکاری کرده است.1- نیازسنجی و پیشنهاد دوره­های آموزش ضمن خدمت و پی گیری برگزاری دوره­های یا کارگاه­های آموزشی به منظور توسعه­ی توانمندی معلمان2- فراهم نمودن شرایط لازم و مناسب برای تعامل و تبادل تجربه در بین آموزگاران تلفیقی – فراگیر از طریق گروه­های آموزشی مناطق ویا نشست­های قطبی با حضور صاحب­نظران ومتخصصین دانشگاهی
3- بازدید از مدارس و کلاس­های دارای دانش­آموزان دیرآموز و مشکلات ویژه یادگیری ونظارت بر کلاس­های جبرانی و ارائه رهنمودهای لازم4- مسأله­یابی در برنامه آموزش تلفیقی – فراگیر (آموزش دانش­آموزان دیرآموز و مشکلات ویژه یادگیری) 5- جمع­آوری ایده­های خلاق آموزگاران تلفیقی در بهبود روش­های یاددهی ویادگیری 6- برنامه­ ریزی جهت ترغیب معلمان دارای دانش­آموزان با نیازهای ویژه در استفاده بیشتر از فناوری نوین آموزشی و فضاهای مجازی7- تهیه و توزیع بسته های آموزشی مناسب برای معلمان دارای دانش ­آموزان با نیازها­ی ویژه با همکاری اداره آموزش وپرورش استثنایی استان8- ارایه خدمات مشاوره­ای معلمان از طریق ارتباط تلفنی، حضوری، رایانه­ای
از آنجا که در این طرح، دانش آموزان با نیازهای ویژه در کلاسهای آموزش و پرورش عادی در کنار سایر دانش آموزان با بهره گیری از برنامه‌های مشترک و فضای آموزشی مناسب مشغول به تحصیل می‌شوند و در صورت نیاز از خدمات معلمان رابط به عنوان تسهیل گر استفاده می‌کنند، ضرورت توجه به آموزش همکاران و اولیاء دانش آموزان گروه هدف، خیلی مهم می باشد. که برای اجرایی شدن این موضوع در سطح استان از مشارکت و همکاری کارگروه تلفیقی استان استفاده می شود که لازم است از زحمات همکاران مذکور تقدیر و تشکر گردد.
نکاتی قابل توجه در خصوص اجرای طرح فوق:

الف) فواید آموزش فراگیر: ایجاد فرصت برای کودکان دارای نیازهای ویژه است که با بچه‌های همسال خود آموزش ببیند تا الگوهای رفتاریشان بهبود یابد. افزایش توانایی رشد روابط بین فردی با همسالان عادی دانش آموزان مذکور، به گونه ای که از حضور دانش آموزان عادی به عنوان الگوهای مناسب رفتاری استفاده کنند.عزت نفس و تقویت حس مثبت در آنها از طریق دریافت تأییدات فردی از همسالان افزایش می یابد.ب) دلایل مشارکت خانواده در نظام آموزشی فوق:والدین به احتمال زیاد تنها افرادی هستند که در تمامی سالهای مدرسه با آموزش و پرورش فرزندشان درگیر هستند.والدین از رشد فرزندشان و عوامل ایجاد کننده نیازهای آموزشی ویژه وی آگاه هستند. آنها عموما می توانند بگویند که چه چیزی فرزندشان را برمی انگیزد و چه راهبردهای آموزشی و مدیریتی بیشترین اثربخشی را دارند.والدین به معلمان کمک می کنند تا درک بیشتری نسبت به برخی ابعاد رفتار فرزندشان به دست آورد.کار کردن با والدین احتمال ثبات اهداف رفتاری را در خانه و مدرسه و فرصتها را برای تقویت رفتارهای مناسب افزایش دهد.
والدین با دخالت نزدیک, درک بیشتری نسبت به تحصیلات کودک خود و بینش و اهداف مدرسه به دست می آورند.ارتباط منظم با والدین حس مسئولیت پذیری معلمان را بالا می برد.اگر کودکان ببینند که والدین و معلمان آنها با یکدیگر کار می کنند, پیامهای مثبتی درباره اهمیت آموزش خود دریافت می کنند

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود