4 شهریور 1392
شماره خبر: 65902

نشست مجمع خانه مطبوعات البرز از رسمیت افتاد

سپیدار‌آنلاین: گروه فرهنگی

نشست مجمع خانه مطبوعات البرز از رسمیت افتاد


مجمع خانه مطبوعات استان البرز و تصویب اساسنامه جدید با عدم استقبال اهالی رسانه به مجمع دوم کشیده شد؛ اما تنی چند از فعالان رسانه ای در این محفل به بیان دیدگاه های خود درباره مشکلات موجود پرداختند.
مجمع خانه مطبوعات استان البرز در حالی در سالن استاد سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت که تعداد خبرنگاران استان به تعداد انگشت شمار ، صندلی های این سالن را پر کردند و با به حد نصاب نرسیدن اعضا تشکیل آن به جلسه دیگری موکول شد. حسین زودبین سرپرست معاونت فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در جمع خبرنگارانِ حاضر در این نشست اظهار داشت: این اساسنامه ابلاغیه وزارت ارشاد به استانها است و هیچ راهی هم جز تصویب آن نداریم. وی خطاب به خبرنگاران ادامه داد: اگر می خواهید خانه ای داشته باشید و از حمایت های وزارت ارشاد هم برخوردار شوید خواه ناخواه این ضرورت انکارناپذیر باید به تجمیع آراء برسد. زودبین تصریح کرد: در صورت عدم شکل گیری مجمع و تصویب اساسنامه جدید خانه مطبوعات تمامی ضررها به سوی خبرنگاران و اصحاب رسانه خواهد بود.
چراغ خانه مطبوعات البرز خیلی وقت است که شکسته
در ادامه این نشست دو نفر از خبرنگاران استان داوطلب شدند تا برای مسیری که تا اداره کل ارشاد طی کردند و زمانی که گذاشتند حداقل کمی از واگویه هایشان بگویند. نخستین نماینده یکی از رسانه های استان گفت: اتفاقات خانه مطبوعات البرز مدام در حال تکرار و البته قابل پیش بینی است، هر بار برای انتخابات گرد هم جمع می شویم تا چراغ این خانه را روشن کنیم در صورتی که لامپ شکسته خانه مطبوعات البرز خیلی وقت است که سوخته و روشن نمی شود تا از کورسوی آن وضعیت فعلی کمی تغییر کند.
سرای روزنامه نگاران البرز هدیه ای تحمیلی از وزارت ارشاد
نماینده یکی از رسانه ها نیز به فعالیت سرای روزنامه نگاران استان اشاره و عنوان کرد: در حالی که هیئت مدیره خانه مطبوعات رو به انحلال می رفت سرای روزنامه نگاران را به البرز به عنوان هدیه ای تحمیل کردند، همانند مادری که بچه اول خود را تر و خشک نکرده به فکر بچه ای دیگر است. وی ادامه داد: به زعم من سرای روزنامه نگاران هدیه دولت فرموده برای این شهر بود تا به صورت موازی و در پرده فعالیت های خانه را تحت شعاع قرار دهد.
تا برنامه جدید دولت اساسنامه را به تصویب نگذاریم/ خانه مطبوعات البرز به دست دولت جدید کلید دار شود
نماینده یکی از رسانه ها پیشنهاد داد تا آغاز رسمی کار دولت جدید که قطعاً برنامه ویژه ای نیز برای سینماگران، بازیگران، اهالی فرهنگ و هنر و..دارد اساسنامه به امضا نرسد؛ همانند روند فعالیت خانه سینما که به دست دولت جدید بازگشایی می شود خانه مطبوعات البرز هم به دست دولت جدید بازگشایی شود. وی ادامه روند فعالیت شکل گیری خانه مطبوعات البرز را تابعی از تغییرات مدیران کل فرهنگی استان و نمایندگان عالی دولت در استان نیز دانست. حسین زودبین در اثنای انتقادهای نمایندگان رسانه ها وارد صحبت شد و گفت: شما نباید اداره کل ارشاد را متهم بدانید، به واقع مطالبه شما مشخص نیست، اساسنامه خانه مطبوعات ابلاغیه ای از وزارت کشور است که به ادارات کل ارسال شده و هیچ باید و امری هم در آن نیست، شما اهالی رسانه خود مختار هستید که در مجمع آتی شرکت کنید یا نکنید، اساسنامه جدید خانه مطبوعات را امضاء کنید یا نکنید، اداره کل ارشاد هیچ دخل و تصرفی ندارد و ما تنها وظیفه اداری خود را انجام می دهیم.
وی تصریح کرد: دولت جدید که قانون جدید با خود نمی آورد، قانون قانون است و در همه جا یکسان اجرا می شود. نقش تکمیل کننده خانه مطبوعات و سرای روزنامه نگاران نیز از دیگر موضوعاتی بود که زودبین به تبیین آن پرداخت. در ادامه برخی هئیت مدیره ای که از 9 اعضای اصلی آن تنها چهار عضو ثابت حضور دارند و عدم پایبندی به تعهدات پیشین را به نوعی ملغی شدن قانون جدید دانستند.
ابراهیم کردلو، سرپرست اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی استانداری که به نمایندگی از این دستگاه عالی استان در این مجمع حضور داشت نیز بر ضرورت حضور حداکثری اصحاب رسانه در مجمع دوم و تصویب اساسنامه جدید خانه مطبوعات به منظور تحقق مطالبات تلاشگران عرصه رسانه تأکید کرد.
ماهیت تشکل صنفی با تدوین قوانین دولتی در منافات است
یکی از نویسندگان و طنزپردازان استان که در چندین روزنامه سراسری دستی بر قلم دارد نیز در بخش دیگری با اشاره به رویکرد قبلی دولت گفت: با روی کار آمدن دولت نهم و دهم بسیاری تشکل های صنفی برچیده شد و تشکل هایی هم که باقی ماند باید با قوانینی که دولت تدوین می کرد ادامه فعالیت می داد و این رویکرد با ماهیت وجودی تشکل صنفی در منافات است. وی واگذاری امور صنفی از بخش دولتی به غیر دولتی را تنها راه مفر از وضعیت فعلی دانست. اختلافات دیدگاه ها و سطح تفکرات اعضای خانه مطبوعات البرز با یکدیگر نیز از دیگرخلاء هایی بود که بر آن اشاره شد.
ضرورت شناسنامه دار شدن اصحاب

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود