6 دی 1393
شماره خبر: 134239

عملکرد شهردار کرج جهادی است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

عملکرد شهردار کرج جهادی است


معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با بیان اینکه رویکرد مدیریت شهری کرج مبتنی بر تعامل و رفع مشکلات شهروندان در حوزه های مختلف شهری است، از ترکاشوند به عنوان مدیری با عملکرد جهادی یاد کرد.
دکتر هیربد معصومی که دارای مدرک دکترای آمایش شهری از کشور فرانسه است، قبل از حضور در معاونت امور هماهنگی استانداری البرز، عهده دار سمت مشاور عالی شهردار تهران بوده است و با کوله باری از تجربه و سابقه مدیریتی، امروز عزم خود را برای ارایه خدمتی ماندگار به مردمانِ یکی از محروم ترین استان های کشور در بیخ گوش پایتخت جزم کرده است. دکتر هیربد معصومی در گفتگویی خبری با بیان اینکه سهم استان از اعتبارات عمرانی کشور تنها یکصد و سی میلیارد تومان در سال جاری است، این میزان را به نسبت نیازهای مبرم استان تازه تاسیس البرز بسیار ناچیز خواند و اظهار داشت: حقیقت این است که دیگر زمان اتکا به بودجه های نفتی به سر رسیده و با ایجاد رویکرد مردمی در اقتصاد، باید جای بخش خصوصی و پول نفت و گاز را در سفره اقتصادی میهن اسلامی عوض کنیم. وی، با تاکید بر اینکه استان همچون محرومیت در بسیاری حوزه ها، به لحاظ رسانه ای نیز خطه ای فقیر محسوب می شود، گفت: رسانه ها در انعکاس مشکلات و مطالبات مردم و همچنین انتقال دستاوردها و پیام مسئولان به ملت نقش بسزایی ایفا می کنند و باید بستر فعالیت آنها به گونه ای باشد که بدون وابستگی مالی به بخش دولتی، به معنی واقعه کلمه در جایگاه نظارتی قرار گیرند و به بیان واقعیت ها بپردازند. این مقام ارشد استانداری البرز با ابراز رضایت از فضای آرامش کنونی، گفت که در فضای التهاب و دوگانگی توسعه و پیشرفتی محقق نمی شود و تنها شاهد تشدید مشکلات و ایجاد فشار مضاعف بر مردم خواهیم بود. مدير كل اسبق دفتر فني و برنامه ريزي عمراني وزارت كشور همچنین از مدرک گرایی به عنوان یکی از آفت های بزرگ جامعه کنونی یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه با افزایش مراکز دانشگاهی و جذب گسترده دانشجویان دختر و پسر در رشته های مختلف بدون توجه به نیازهای واقعی جامعه در دام «مدرک گرایی» گرفتار شده ایم و اکنون با خیل عظیمی از جمعیت جویای کار با مدارج بالای دانشگاهی مواجه هستیم که چالشی برای دولت تبدیل شده است. مشاور عالی سابق شهردار تهران در ادامه از ترافیک درون و برون شهری به عنوان بزرگ ترین چالش کنونی استان نام برد و خاطر نشان کرد: متاسفانه بخش اعظم سفرهای درون شهری (حدود 90 درصد) از طریق خودروهای شخصی و تاکسی ها انجام می شود که علاوه بر تشدید ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی، آسیب های آشکار و پنهان اجتماعی و امنیتی را نیز در پی دارد که شاید در زیرِ پوست استان گُم بمانند اما در هر حال، تهدیدهایی در کمین شهروندان هستند که مسئولان قادر به کوتاه آمدن در برابر آنها نیستند. وی با بیان اینکه بیش از یک دهه از آغاز عملیات عمرانی متروی کرج و حومه می گذرد و مردم و حتی مسئولان برای اطلاع از چگونگی انجام کار و میزان پیشرفت فیزیکی پروژه کنجکاو شده اند، اهتمام شخص استاندار را بر تسریع در گشایش ایستگاه های مترو دانست و افزود: در همین ارتباط، طی جلسات کارشناسی با شخص مدیرعامل و دیگر اعضای هیات مدیره سازمان قطار شهری کرج، طرفین به بیان انتظارات خویش پرداختند که در نهایت مشخص شد برای افتتاح حداقل 3 ایستگاه به اعتباری افزون بر 5 هزار میلیارد ریال نیاز داریم که این رقم 3 برابر کل بودجه عمرانی استان در سال جاری است.
افزایش 3 برابری اوراق مشارکت متروی کرج
دکتر معصومی ادامه داد: در قدم نخست و با پیگیری های ویژه استانداری البرز، معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری با افزایش 3 برابری اوراق مشارکت متروی کرج از یکصد میلیارد کنونی به سیصد میلیارد تومان موافقت کرد که این اوراق در 3 مرحله (هر مرحله یکصد میلیارد تومان) از سوی بانک عامل (انصار) منتشر و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. متاسفانه بخش اعظم سفرهای درون شهری (حدود 90 درصد) از طریق خودروهای شخصی و تاکسی ها انجام می شود که علاوه بر تشدید ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات زیست محیطی، آسیب های آشکار و پنهان اجتماعی و امنیتی را نیز در پی دارد... به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز، همچنین شهرداری کرج با معرفی ملکی در محدوده بلوار جمهوری، خواستار موافقت با تغییر کاربری آن به مسکونی و تجاری در کمیسیون ماده پنج استان شد تا با ایجاد ارزش افزوده و رقم حاصل از فروشِ ملک، اعتبار کلانی به شرکت سابیر (پیمانکار قطار شهری) تزریق شود که خوشبختانه مقدمات کار انجام شده و بزودی شاهد تحقق این مهم خواهیم بود. مدیرکل اسبق امور شهری و روستایی استانداری تهران در ادامه به انجام توافق با شرکت بین المللی چینی (سیتیک) جهت دریافت 50 میلیون یورو فاینانس برای تکمیل پروژه مترو اشاره کرد و گفت: باور دارم در شرایط کنونی و با استفاده از بودجه های فوق الذکر می توان به قرار گرفتن تدریجی خط 2 متروی کرج و حومه روی ریل بهره برداری امیدوار بود و از این رو، فعلا تصمیمی مبنی بر استفاده از فاینانس یا همان وام از بانک های خارجی اتخاذ نشده است. این مقام بلندپایه استانداری البرز با بیان اینکه متاسفانه به دلیل کوتاهی مسئولان شهری دو رام قطار خریداری شده از سوی سازمان قطار شهری کرج در متروی تهران مورد استفاده قرار می گیرد و این مساله به صورت ویژه تحت پیگیری است، بیان کرد: علاوه بر این، شرکت متروی تهران در زمان تابعیت کرج از پایتخت، نسبت به تصاحب بخشی از اراضی سازمان قطار شهری این کلانشهر اقدام کرده است و اکنون این دغدغه ذهن را می آزارد که به چه دلیل مسئولان وقت شهری نسبت به پیگیری حقوقی اینکه چرا سند مالیکت اراضی متعلق به این شهر باید به نام شرکت متروی تهران صادر شود، اقدامی نکرده و سکوت اختیار کرده اند؟! بیش از یک دهه از آغاز عملیات عمرانی متروی کرج و حومه می گذرد و مردم و حتی مسئولان برای اطلاع از چگونگی انجام کار و میزان پیشرفت فیزیکی پروژه کنجکاو شده اند... دکتر هیربد معصومی همچنین از تلاش برای توافق با بخش خصوصی جهت احداث مجتمع های ایستگاهی مترو در اراضی متعلق به سازمان قطار شهری کرج و آزادسازی حداقل یکهزار میلیارد تومان از این طریق خبر داد.
راه اندازی خط BRT؛ گزینه روی میز دولت و مدیریت شهری
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز با تاکید بر تهیه و تدوین طرح جامع حمل و نقل و ترافیک برای مرکز استان، از راه اندازی خط BRT برای اتصال شرقی ترین نقطه کرج به غربی ترین نقطه این کلانشهر به عنوان یکی دیگر از گزینه های روی میز دولت و مدیریت شهری یاد و تصریح کرد: در تهران بزرگ نیز هنگام طرح شدن موضوع راه اندازی خط BRT از مخالفت شدید کسبه و بازاریان صحبت به میان آمد اما در نهایت این رویداد رقم خورد و مردم از مواهب آن بهره مند شدند و در کلانشهر کرج نیز برغم مخالفت ها و محدودیت های موجود این اقدام جهادی جامه عمل به تن می کند و با غلبه بر مشکلات، ترافیک، این معضل عدیده را مهار خواهیم کرد. به باور دانش آموخته مقطع دکترای آمایش شهری از کشور فرانسه، بیش از 80 درصد از شبکه درون شهری متعلق به ناوگان حمل و نقل عمومی اعم مترو، بی آر تی، اتوبوس و تاکسی است و چنانچه شهروندی با وجود چنین امکاناتی خواستار تردد با وسلیه نقلیه شخصی (و آسیب رساندن به پاکیزگی هوا و محیط زیست) است، باید 5 ساعت نیز برای رسیدن به مقصد پُشت ترافیک بماند و حق اعتراض هم ندارد. همچنین هیچ دولتی در جهان شعار تسهیل در آمد و شد وسایل نقلیه شخصی را سر نداده که ما دومین نفر باشیم. وی در ادامه با اشاره به محدودیت اعتبارات دولتی بویژه در شرایط تحریم های اقتصادی کنونی، استفاده از توانمندی های مالی و اجرایی بخش خصوصی را تنها راهکار اعتلای بخش حمل و نقل عمومی دانست و بر ایجاد بستر قانونی مناسب جهت ورود جدی تر سرمایه گذاران به این حوزه تاکید کرد.
استان حتی یک کمربندی درون شهری ندارد!
دکتر معصومی در فصل بعدی سخنانش ترافیک برون شهری را مورد بحث قرار داد و با بیان اینکه برغم تردد مسافرین بیش از 10 استان کشور از اتوبان تهران – کرج، این کلانشهر حتی یک کمربندی درون شهری برای عبور مسافرینی که تنها قصد گذر از البرز برای رسیدن به مقصدهای مورد نظر را دارند، ندارد، خواستار چاره اندیشی اساسی برای این دغدغه آزار دهنده شد. این مسئول ادامه داد: در بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از پروژه احداث ادامه اتوبان همت تا کرج، وقتی از نظر وزارتخانه برای اتصال باند شمالی – جنوبی اتوبان شهید همت به میدان امام حسین (ع) مطلع شدم، با عِلم به اینکه شاهد ایجاد یک غده سرطانی به مراتب وخیم تر از پل فردیس خواهیم بود، مخالفت مجموعه استان را اعلام کردم و خواستار تعطیلی کارگاه های پروژه مذکور شدم. بنده به معاون وزیر گفتم که ما چنین چیزی نمی خواهیم و بر اساس چه تدبیری به این جمع بندی رسیده اید که همت به اینجا (محدوده ساسانی) برسد؟ دکتر معصومی گفت: با برگزاری چند دور مذاکرات فشرده، به این جمع بندی رسیدیم که باند شمالی – جنوبی اتوبان شهید همت با اتصال به کلاک و گذر از روی پل خلج آباد به چهارباغ منتهی شود که این بخش از مسیر توسط استانداری البرز و شهرداری کرج تامین اعتبار و احداث خواهد شد. معاون اسبق شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه عمده اراضی مسیر پیشنهادی برای احداث ادامه اتوبان همت تا چهارباغ و همچنین احداث کمربندی جنوبی کرج از اراضی دولتی عبور می کند و شهرداری مرکز استان البرز نیز تملک اراضی و املاک خصوصی واقع در محدوده اجرای طرح را تقبل کرده است، اظهار امیدواری کرد؛ با ایجاد کمربندی درون شهری شاهد کاهش ترافیک در مدخل های ورودی و خروجی استان باشیم و بتوانیم رضایت مردم را جلب کنیم.
احداث بیمارستان فوق خصوصی در اراضی حسن آباد
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت اراضی حسن آباد، از موافقت برای واگذاری حدود 2 هکتار زمین به گروه پزشکی محب برای احداث بیمارستان فوق تخصصی در اراضی مذکور خبر داد و اعلام کرد؛ بزودی کلیه اراضی مازاد ادارات دولتی از آنها بازپس گیری می شود و در اختیار بخش خصوصی قرار میگیرد؛ چرا که در شرایط کنونی به دلیل محدودیت بودجه های دولتی باید به دنبال بهترین استفاده و بالاترین بهره وری از امکانات و سرمایه های موجود باشیم و اینکه هر نهاد دولتی متراژ بالایی زمین برای خود فریز کرده باشد، اصلا مورد قبول نیست. معاون استاندار البرز در پایان همچنین از انعقاد تفاهم نامه و تحویل 2 هکتار زمین برای احداث ساختمان استانداری البرز به منظور خروج این نهاد از ساختمان فرمانداری کرج و همچنین تحویل 8 هکتار زمین برای احداث سایت اداری استان در حوالی گوهردشت خبر داد.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود