23 شهریور 1398
شماره خبر: 220836

کمبود فضای آموزشی در البرز نیازمند توجه مسؤولان ملی است

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

کمبود فضای آموزشی در البرز نیازمند توجه مسؤولان ملی است


تراکم جمعیتی که به واسطه مهاجرت در طی سال های اخیر اتفاق افتاده، نه تنها مدارس شهرک وحدت، بلکه آحاد فضاهای جغرافیایی استان البرز را دچار مشکل کرده که این موضوع نیازمند توجه مسؤولان ملی است.
بیش از 30 سال از احداث شهرک وحدت کرج می گذرد و جمعیت زیادی در این منطقه سکونت دارند اما خانواده ها همچنان برای تحصیل فرزندان خود با مشکلاتی از قبیل کمبود کلاس درس و وضعیت فیزیکی و بهداشتی نامناسب مدارس مواجه هستند.خبرنگار فارس البرز برای پیگیری این موضوع به اداره آموزش و پرورش ناحیه دو کرج و شهرستان فردیس مراجعه کرده و با مدیریت این ناحیه گفت و گویی را در این زمینه ترتیب داده که در ادامه می خوانید:
خبرگزاری: در ابتدا خودتان را معرفی کنید.
احمدی: ولی الله احمدی، مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو کرج و شهرستان فردیس هستم و مدت کوتاهی است که این مسؤولیت بر عهده من گذاشته شده است.
فارس: مشکلاتی از سوی ساکنان شهرک وحدت، در رابطه با اوضاع مدارس این منطقه مطرح شده که موجبات نارضایتی اهالی را فراهم کرده است. تصور شما در مورد ریشه این مشکلات چیست؟
احمدی: تراکم جمعیتی که به واسطه مهاجرت در طی سال های اخیر اتفاق افتاده، نه تنها مدارس شهرک وحدت، بلکه آحاد فضاهای جغرافیایی استان البرز را دچار مشکل کرده است.این شهرک در ابتدا ویلایی نشین با ساختمان هایی با متراژ بالا بوده و نیازسنجی ها در این شهرک براساس مهندسی های اولیه مرتبط با منازل ویلایی صورت گرفته است اما تمام مقاطع از پیش دبستان تا دبیرستان و هنرستان دخترانه و پسرانه برای آن پیش بینی شده است.همزمان با آغاز به کار در این ناحیه درخواست کردم تا جمعیت دانش آموزان، تعداد کلاس ها و مدارس و سپس نرخ رشد جمعیت دانش آموزی را در طول سه سال در اختیار من قرار دهند که براساس گزارشات دریافتی متوجه شدم در طول یک سال حدود 5/13 درصد رشد جمعیت دانش آموزی داشته ایم.افزایش تراکم جمعیت در این مناطق، مشکل عمده استان البرز است. اگر در طول دو سال حدود 10 هزار نفر به جمعیت دانش آموزی اداره آموزش و پرورش ناحیه دو کرج اضافه شود و در صورتی که این عدد را بر 40 تقسیم کنیم یعنی برای این تعداد دانش آموز، 250 کلاس درس نیاز است. اگر این کلاس ها را تقسیم بر 10 کنیم به فرض اینکه هر مدرسه 10 کلاس داشته باشد یعنی برای حفظ تراکم قبلی باید 25 مدرسه 10 کلاسه دیگر ساخته شود.
خبرگزاری: طبق آخرین آمار، تعداد مدارس موجود و تراکم جمعیت دانش آموزی در این منطقه چه اندازه است و از نظر شما ریشه این تراکم چیست؟
احمدی: در مجموع 18 آموزشگاه که 13 باب از آن ها دولتی و پنج باب به صورت غیردولتی فعالیت می کنند، در 172 کلاس ساماندهی شده اند و در حال حاضر در این شهرک، سه مرکز پیش دبستانی (دو باب دولتی و یک باب غیر دولتی) و هفت باب مدرسه که دو باب از آن ها غیر دولتی و بقیه به صورت دولتی هستند، به فعالیت می پردازند.همچنین دو باب مدرسه دولتی متوسطه اول و دو باب مدرسه دولتی متوسطه دوم و دو هنرستان دخترانه و پسرانه دولتی و دو هنرستان غیردولتی نیز در حال فعالیت هستند. در حال حاضر تراکم دانش آموزی در این منطقه به 30 می رسد که این موضوع مشکل ساز شده اما هنوز تبدیل به بحران نشده است.در سال تحصیلی 97-96 چهار هزار و 388 دانش آموز در این مدارس مشغول به تحصیل بودند اما در سال تحصیلی 98-97 این رقم به پنج هزار و 115 نفر رسیده است و جمعیت دانش آموزی این منطقه به نسبت سال گذشته 56/16 درصد رشد داشته است که این رشد به دلایلی از قبیل شرایط اقلیمی، جغرافیایی و جامعه شناختی و موارد دیگر اتفاق افتاده است.از سوی دیگر افزایش فرصت ها و ساختمان هایی که در بخش جنوبی شهرک وحدت به ویژه نگارستان ساخته شده اند عملا موجب تقویت این چالش در این منطقه می شود. از یک سو روند ساختمان سازی در قالب مجتمع و از سوی دیگر مهاجرت هایی که به کلانشهر کرج و به خصوص این گونه مناطق رخ می دهد تراکم غیرمتعارف و دور از استاندارد را رقم می زند.
خبرگزاری: با وجود افزایش سالانه جمعیت دانش آموزی در این منطقه، کمبود نیروی انسانی را چگونه جبران می کنید؟
احمدی: با اشاره به کمبود 11 هزار نیروی انسانی برای برگزاری کلاس های درس در این ناحیه پیش بینی های لازم جهت بهره گیری از ظرفیت نیروهای بازنشسته و همکاران شاغل صورت گرفته است.با توجه به ظرفیت های موجود، مجموعه آموزش و پرورش ناحیه دو کرج و شهرستان فردیس، تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا برای آغاز سال تحصیلی جدید هیچ دانش آموز بدون معلم و کلاسی وجود نداشته باشد.
خبرگزاری: چه اقداماتی برای جبران کمبود فضای آموزشی این منطقه صورت گرفته است؟
احمدی: با عنایت به توسعه شهرک ها، آپارتمان سازی و انبوه سازی هایی که اتفاق افتاده است مشاهده می شود که لکه های آموزشی مورد توجه قرار نگرفته و نیازهای واقعی به خوبی سنجیده نشده و همچنین اختصاص زمین به مقدار کافی صورت نگرفته است.یک واحد آموزشی در زمینی به مساحت یک هزار و 300 مترمربع در شهرک نگارستان در حال ساخت است و تا کنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و متولی آن اداره کل تجهیزات و نوسازی مدارس استان البرز است و در صورتی که اعتبارات لازم طبق پیش بینی ها تأمین شود مهرماه آینده به چرخه افزوده می شود.همچنین بر اساس دستور مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز، قریب به یک هزار کلاس در سطح استان در حال ساخت بوده که بخشی از آن نیز سهم مجموعه مدیریت آموزش و پرورش ناحیه دو کرج است و تلاش ما نیز بر آن است تا بتوانیم تراکم دانش آموزان را در شهرک وحدت، پیک و اهری و مناطقی که پرتراکم هستند به یک وضعیت متعارف و قابل قبول برسانیم.در حال حاضر هفت پروژه خیرساز و با در نظر گرفتن اعتبارات دولتی در نقاط مختلف مجموعه آموزش و پرورش ناحیه دو کرج در حال انجام بوده که یکی از آن ها در شهرک وحدت است که جا دارد در این راستا از زحمات خیرین نهایت قدردانی را داشته باشیم.از سوی دیگر در راستای تحقیقات صورت گرفته و بازدیدهای میدانی انجام شده از مناطقی که از تراکم بالایی برخوردار هستند، فضاهای اداری مدرسه مانند دفتر مدیر آموزشگاه و ... را به کلاس درس تبدیل کردیم تا از این طریق بر ظرفیت کلاس ها افزوده شود.
خبرگزاری: برای ترمیم و تجهیز مدارس این منطقه چه اقدامات و بودجه ای در نظر گرفته شده است؟
احمدی: هزینه ای قریب به 900 میلیون تومان از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان به مرمت این مدارس اختصاص یافته که در این راستا در 14 مدرسه به صورت ویژه تعمیر و مرمت سرویس های بهداشتی و آبخوری ها در حال انجام است.پروژه مهر نماد برنامه در آموزش و پرورش است. بر اساس اعتباراتی که در اختیار مدیران نواحی قرار می گیرد، بخش عمده ای از نوسازی، بهسازی، تعمیر، تجهیز و ساماندهی تمام مدارس مناطق و نواحی آموزش و پرورش در پروژه مهر انجام می شود اما تعمیر و تجهیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
خبرگزاری: آیا به دلیل مشکلات مالی موجود در آموزش و پرورش باز هم از ظرفیت مشارکت های مردمی استفاده می شود؟
احمدی: برابر دستور وزیر آموزش و پرورش، جذب مشارکت های مردمی در طول تابستان ممنوع است و مدیران نواحی با تمام تنگناها و چالش های موجود، به دستور وزیر و مدیرکل و درخواست بنده تا حد زیادی این موضوع را رعایت می کنند اما هنوز در برخی مدارس جذب مشارکت های مردمی صورت می گیرد. ما نیز با جذب مشارکت های مردمی مخالفتی نداریم اما این امر نباید رنگ و بوی اجبار به خود بگیرد و می تواند در قالب مشارکت باشد.
خبرگزاری: از همراهی شما سپاسگزاریم و برای شما و همکارانتان در این مجموعه آرزوی موفقیت می کنیم.
احمدی: من هم از شما کمال تشکر را دارم که دغدغه وضعیت تحصیل دانش آموزان را دارید. کوشش، تلاش، اندیشه و رویکرد ما ابتدا حفظ وضعیت موجود و سپس هدف گذاری با یک اندیشه، کارشناسی و بهره گیری از ظرفیت ها برای بهبود وضعیت موجود است و تلاش می کنیم هر چه بیشتر درصدد رفع مشکلات مردم برآییم. وقتی مسؤولیتی را قبول کردیم و پشت میز هستیم باید تا انتها به تلاش خود ادامه دهیم.
مدتی پیش شهروندان ساکن در شهرک وحدت کرج با ثبت سوژه ای با عنوان «فرزندان شهرک وحدت مدرسه ندارند!» در سامانه «فارس من» خبرگزاری فارس البرز خواستار پیگیری وضعیت مدارس شهرک وحدت شده بودند.

منبع فارس

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود