15 فروردین 1400
شماره خبر: 251950

فوتبال و اقتصاد

سپیدار‌آنلاین: گروه گفتگو

فوتبال و اقتصاد

یک مدرس اقتصاد گفت: فوتبال و اقتصاد را می‌توان دو مبحثی دانست که با یکدیگر پیوند خورده‌اند. فوتبال با رشد سریعی که در کشورهای جهان پیدا کرده است، روی اقتصاد جوامع مختلف تاثیر می‌گذارد
به عنوان مثال این ورزش روی رشد سالیانه اقتصاد فرانسه، سه درصد تاثیر مثبت داشته است.دکتر کاظم کریمی‌حسین‌آبادی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت فوتبال در هر کشوری امکان به وجود آوردن فرصت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فراوانی را میسر می‌کند، گفت: بیش از ۱۵۰ سال از تولد فوتبال در جهان می‌گذرد. پدیده‌ای که در این مدت تمامی مرزها را درنوردیده و بالاتر از هر ورزش و مفهوم قدرتمند دیگری همچون؛ هنر، فرهنگ، اقتصاد و حتی سیاست، کشورهای جهان را در این سال‌ها تحت تأثیر قرار داده است. فوتبال تفریحی زنده است و در مقیاسی اجرا می‌شود که هیچ چیز با آن برابری نمی‌کند. این ورزش در جهان به عنوان یک صنعت پولساز مانند صنایع دیگر نظیر سینما و کشاورزی پذیرفته شده است.وی که سابقه بازی در رده‌های پایه استان تهران و تیم فوتبال فجر شهید سپاسی شیراز را در کارنامه خود دارد، افزود: فوتبال و اقتصاد را می‌توان دو مبحثی دانست که با یکدیگر پیوند خورده‌اند. فوتبال با رشد سریعی که در کشورهای جهان پیدا کرده است، روی اقتصاد جوامع مختلف تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال این ورزش روی رشد سالیانه اقتصاد فرانسه، سه درصد تاثیر مثبت داشته است. اگرچه فوتبال در ایران همانند برخی از کشورها پیشرفت زیادی نداشته اما از جنبه‌های مختلف مانند اشتغال زایی، تاثیرگذار بوده است. معمولاً باشگاه‌های ورزشی برای بقا و توسعه خود، راه‌هایی را برای کسب درآمد انتخاب می‌کنند و این مجراهای درآمدی، در قالب یک قانون، مشخص شده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم با این راه‌ها بیشتر آشنا شویم.این مدرس دانشگاه آزاد شهر قدس، در ادامه افزود: با افزایش ارتباطات و تکنولوژی‌های جدید، هر روز تغییرات گسترده‌ای در دنیا شاهد هستیم که فوتبال هم از این قاعده مستثنی نیست. عمده‌ترین این تغییرات عبارتند از حضور باشگاه‌ها در بازار بورس، حضور تلویزیون‌های ماهواره‌ای برای ضبط و پخش بازی‌ها، افزایش درآمدهای حاصل از فروش محصولات باشگاه‌های حرفه‌ای، جهانی شدن بازار نقل و انتقالات بازیکنان، پیدایش آژانس‌های فروش بلیت برای پیش‌فروش بلیت مسابقات و ظهور نوع جدیدی از مدیریت باشگاه‌ها.کریمی‌حسین‌آبادی با بیان اینکه به صورت کلی باشگاه‌های فوتبال در جهان سه راه درآمدزایی دارند، گفت: درآمد روز مسابقه شامل فروش بلیط و لوازم با لوگوی باشگاه از قبیل کلاه، پیراهن و کیت ورزشی و محصولات فرهنگی مثل فیلم می‌شود. از عوامل موثر بر این نوع درآمدزایی، می‌توان به ظرفیت ورزشگاه، تعداد تماشاگران، تعداد میزبانی‌ها و تبلیغات محیطی، اشاره کرد.وی ادامه داد: حق پخش رسانه‌ای، درآمد حاصل از فروش حق پخش رسانه‌ای مانند تلویزیون، ماهواره و اینترنت در تمامی مسابقات داخلی و خارجی است. در بسیاری از لیگ‌های معتبر اروپایی به خصوص لیگ انگلیس که بهترین در دنیا محسوب می‌شود، بیشترین میزان درآمد تیم‌ها از حق پخش تلویزیونی است.کریمی‌حسین‌آبادی خاطرنشان کرد: درآمد از بخش تجارت، مهمترین عامل موفقیت در تجارت، داشتن نام تجاری یا برند قدرتمند است. هر چه این نام تجاری از اثرگذاری بیشتری برخوردار باشد، آن باشگاه می‌تواند از امتیازات بیشتری مثل؛ بستن قرارداد با اسپانسرها، خرید و فروش بازیکن و سوددهی فروشگاه‌های هواداری، استفاده کند. به علاوه، فوتبال با کمک اسپانسرهای موجود، حامی کالاهای خصوصی و دولتی است. به گونه‌ای که قادر است به واسطه محبوبیتی که این رشته بین جوامع دارد، بازار کالایی را در اذهان عمومی مردم به عنوان یک نمونه تایید شده، رونق ببخشد.وی در پایان گفت: اصلی‌ترین عنصر در فوتبال، تماشاگران هستند. می‌توان گفت با افزایش تماشاگران یا هواداران، درآمد تیم‌ها افزایش می‌یابد. شناخت عوامل موثر بر حضور تماشاگران و تقویت وفاداری آن‌ها، باعث افزایش تقاضا در فروش خدمات و محصولات باشگاه‌ها می‌شود. این موضوع به نوبه‌ خود افزایش درآمد را نیز به دنبال دارد. در ایران اغلب باشگاه‌ها با مدیریت دولتی اداره می‌شوند که این موضوع و عدم برنامه‌ریزی درست، باعث شده که اقتصاد فوتبال و به طور کلی مدیریت باشگاه‌ها در کشور، گرفتار مشکلات متعددی از قبیل مالی و ساختاری، شود.گفتنی است کاظم کریمی حسین‌آبادی متولد دکتری تخصصی خود را در رشته‌ اقتصاد کشاورزی در گرایش سیاست و توسعه اقتصادی دریافت نمود و بیش از سه سال سابقه تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس را دارد.از سوابق ورزشی وی می‌توان به بازی کردن در تمام رده‌های پایه استان تهران و لیگ برتر با فجر شهید سپاسی شیراز اشاره نمود. دکتر کریمی حسین آبادی همچنین دارای مدرک بین المللی مربیگری فوتبال درجه D و C آسیا است.

منبع ایسنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود