16 آذر 1392
شماره خبر: 111573

کشمکش ناتمام بانک ها و کارگروه اشتغال البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

کشمکش ناتمام بانک ها و کارگروه اشتغال البرز


براساس اعلام بانک مرکزی و شورای عالی اشتغال، استان البرز پس از استان خوزستان رتبه سی و یکم کشور در نسبت مانده تسهیلات به سپرده ها را پس از کسر قانونی دارد. این آمار در حالی اعلام می شود که نقد عملکرد بانک های عامل در ارائه تسهیلات خوداشتغالی و مشاغل خانگی پای ثابت کارگروه های اشتغال استان است.
کارگروه های تخصصی اشتغال در استان البرز در حالی برگزار می شود که تقریبا در تمام جلسات، عملکرد بانکها در ارائه تسهیلات اشتغال به متقاضیان نقد می شود. یکی از محورهای تمام نشستهای این کارگروه به بررسی عملکرد بانک های عامل در ارائه تسهیلات خوداشتغالی، خرد و مشاغل خانگی اختصاص دارد. موضوعی که در تمام جلسات کارگروه اشتغال البرز اگر نه حتی دقایقی طولانی ولی به طور قطع به آن پرداخته می شود. تقریبا جلسه ای از کارگروه اشتغال نبوده که برگزار شده باشد اما از عملکرد بانکها دست کم برخی بانکها، در نحوه پرداخت تسهیلات خوداشتغالی و مشاغل خانگی انتقاد نشده باشد. سرگردانی برخی متقاضیان تسهیلات و عدم تعهد بانکها به پرداخت مبالغ تخصیصی به ویژه در بخش مشاغل خرد و خوداشتغالی و مشاغل خانگی از مهمترین موضوعاتی است که پیکان انتقادات را به طرف بانکها نشانه رفته است. از طرفی در ششمین کارگروه اشتغال استان اعلام شد که براساس آمار بانک مرکزی و شورای عالی اشتغال، استان البرز پس از استان خوزستان رتبه سی و یکم کشور در نسبت مانده تسهیلات به سپرده ها را پس از کسر قانونی دارد. این به این معنی است که میزان ارائه تسهیلات در این استان پایین است و به روشنی وجود نقص در این بخش را هوار می کشد.
سوددهی بالای بانکهای خصوصی و سپرده گذاری کم مشتریان در بانکهای دولتی
اما بانکها نیز در دفاع از خود بیکار ننشسته اند و دلایلی را مطرح می کنند. علی شیزری مدیر شعب بانک صادرات استان در این خصوص اظهار داشت: غالب مشتریان بانکی سرمایه خود را به علت سوددهی بیشتر در بانکهای خصوصی سپرده گذاری می کنند و این موضوع ما را در پرداخت و ارائه تسهیلات قرض الحسنه دچار مشکل کرده است. صالحی معاون بانک ملت البرز که بانک متبوعش با تحقق 158 درصدی تعهدش عملکرد قابل دفاعی در این بخش داشته، اما تاثیرگذارترین عامل در جذب اعتبارات را پیگیری خود دستگاهها می داند و می گوید: میزان پرداختی بانکها به متقاضیان تا حد زیادی به پیگیریهایی برمی گردد که دستگاههای اجرایی از خود نشان می دهند یا در مواردی که متقاضی به هر دلیل وام را دریافت نکرد، جایگزین وی را معرفی می کنند.
وظیفه کارگروه اشتغال ایجاد رابطه بین سرمایه گذاری و اشتغال است
علی ایمانی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز اما درباره این وضعیت یادآور شد: باتوجه به اینکه سرفصل هر بانک در مورد مشاغل خانگی و خرد و دیگر انواع وام به بانکها ابلاغ می شود انتظار داریم در کنار پیگیریهای ما، بانکها نیز پیگیر باشند. وی ادامه داد: ما باید در پایان سال گزارش عملکرد ارائه دهیم. خواهش من این است که بانکها مواردی از این دست را در زمان ابلاغ تسهیلات و سرفصل ها با بانک مرکزی یا بانک متبوع خود مطرح کنند تا کمتر با مشکلات پرداختی مواجه شویم. ایمانی یکی از مشکلات در این بخش را عدم پرداخت مانده تسهیلات سال قبل از سوی بانک ها دانست و گفت: برخی بانکها در ارائه مانده تسهیلات سال قبل به متقاضیان تمایلی از خود نشان نمی دهند. در حالی که تسهیلات تخصیص یافته باید پرداخته شود. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز اظهار داشت: هم اکنون شور و شعفی برای کارآفرینان در دولت یازدهم ایجاد شده که با جبران کمبود نقدینگی می توان این شور را در راه اندازی کسب و کار سوق داد.
وی بر ورود بانکها در این بخش تاکید کرد و در عین حال گفت: گرچه بانک ها نیز متاثر از عوامل مختلف یا بروکراسی اداری گزیده شده اند اما اگر بانکها چراغ سبز نشان دهند می توانیم شاهد رونق و شکوفایی اقتصادی باشیم. به استناد گزارش ایمانی در خصوص عملکرد بانک های عامل در استان البرز تاکنون بانک مسکن 20 درصد، رفاه 47.5 درصد، سپه 58.5 درصد، ملی 88.8 درصد، صادرات 72.9 درصد، تجارت 65.3 درصد، ملت 158 درصد، کشاورزی 15.9 درصد و شاخص عملکرد پست بانک نیز صفر اعلام شد. معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار البرز نیز در این باره، کارگروه اشتغال را از کارگروههای مهم خواند و اظهار داشت: وظیفه این کارگروه ایجاد رابطه بین سرمایه گذاری و اشتغال است بنابراین مباحثی که در این کارگروه مطرح می شود از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
مهرداد مظفری با اشاره به نقش بانک های عامل در ارائه تسهیلات بانکی گفت: بانکهای عامل باید پرونده ها را با سرعت بیشتری بررسی کنند و نسبت به وام های خوداشتغالی و مشاغل خانگی و وام های قرض الحسنه به تعهدات خود به دستگاها پایبند باشند.
اولتیماتوم افزایش 20 درصدی تسهیلات خوداشتغالی تا جلسه آینده کارگروه

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود