22 شهریور 1393
شماره خبر: 129157

نگاه روشن دولت به آسمان فرودگاه پیام

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

نگاه روشن دولت به آسمان فرودگاه پیام


فرودگاه مهرآباد به عنوان مرکزی ترین کانون و شاهراه هوایی کشور، در آینده نزدیک فرودگاه پیام را معین خود خواهد دید؛ این رویکردی است که معاونان و وزرای دولت یازدهم به پیام دارند، موضوعی که این روزها بیش از هرزمانی این فرودگاه را در کانون نگاه ها قرار داده است؛ فرصت ویژه ای که با درایت مسئولان امر، می تواند آینده ای روشن را در سپهر فرودگاه پیام ترسیم سازد.
تیم نمایندگان دولت در استان البرز در رأس مهندس سیدحمیدطهایی استاندار البرز یک روز کاری را در فهرست برنامه های روزانه به بازدیدی از مرکز پیام اختصاص دادند. مقصد فرودگاه پیام بود و هدف، آشنایی با فضای فرودگاه و منطقه ویژه جهت آغاز رایزنی هایی برای توسعه استان. معاونان و مشاوران عالی و اقتصادی استاندار نیز در این بازدید حضوری پر رنگ داشتند و استاندار را همراهی می کردند. تیم تشریفات به سمت مسیری در ضلع جنوب غربی شهر کرج و انتهای بلوار ارم در مهرشهر هدایت و پس از استقبال،نشست مشترکی در منطقه ویژه اقتصادی که در مساحتی بالغ بر 3 هزار و 600 هکتار در اراضی 10 هزار هکتاری فرودگاه بین المللی پیام قرار دارد و عهده دار حمل و نقل بارهوایی و پستی، انبار و صادرات و واردات کالاها است، تشکیل شد. محمدعلی مختاری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام، کاوه حدادپور عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام ، محمود حیدری معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی، محمدصادق قبله گاهی معاون هوانوردي و امور فرودگاهي، علیرضا نوروزی فرد سرپرست معاونت منطقه ویژه و شهر ICT و...از جمله معاونان و مسئولانی بودند که در این نشست به تشریح ساختار کلی فعالیت های این مرکز پرداختند. 3 معاونت خدمات هوانوردی و فرودگاه، منطقه ویژه، توسعه و پشتیبانی در این مرکز فعال است که به تأکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تکلیف ساخت شهرک ICT، معاونت چهارم نیز به زودی تحت عنوان معاونت ICT به مجموعه ساختار و تشکیلات فرودگاهی پیام می پیوندد. کاوه حدادپور عضو هیئت مدیره و قائم مقام مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام، می گوید: این مرکز توسط 7 وزیر در وزارتخانه های مختلف،نظارت و هدایتگری می شود که معاونت راهبردی ریاست جمهوری، وزارت اقتصاد و دارایی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه و شهرسازی، مخابرات، پست و.. بخشی از آنها به شمار می رود.
مجهزترین باند فرودگاهی کشور در پیام واقع است
وی عنوان می کند: باند فرودگاهی پیام به عنوان یکی از بهترین باندهای کشور ، در مساحتی بالغ بر 4 هزار و 200 متر، آماده هر نوع پرواز هواپیمایی است. رمپ پروازی آن در 10 هکتار نیز آمادگی پذیرش و پارک هر نوع هواپیمایی را دارد. اخیراً با راه اندازی تجهیزات لیفتیگ فرودگاه، امکان پرواز در شب نیز مهیا شده است. وجود 3 باب آشیانه فرودگاهی، 2 تاکسی وی، سالن هاب به مساحت 6 هزار متر مربع و.. موقعیتی ویژه را برای این فرودگاه فراهم آورده است.
پیام ستاره دار در افق البرز ،"همجواری با پایتخت و 5 استان اقتصادی کشور"
حداد پور قرارگیری فرودگاه پیام در داخل استان البرز، همجواری آن در 40 کیلومتری جنوب تهران و نزدیکی به استانهای قزوین، همدان و زنجان و.. به عنوان قطب های صنعتی و کشاورزی کشور را مزیت هایی می داند که پیام را در افق البرز، ستاره دار کرده است. وی همچنین مجاورت با راه آهن سراسری،مترو تهران و شاهراههای ارتباطی کشور را از دیگر مزیت های این منطقه ذکر می کند.
مهیا بودن زمینه صادرات و واردات کالاها
اوج گیری فعالیت های فرودگاه پیام به همین ظرفیت ها محدود نمی شود. در این منطقه امکان صادرات و واردات کالا نیز به کشورهای همجواری همچون عمارات،افغانستان و... وجود دارد.طبق آمار اعلام شده حجم واردات در منطقه ویژه اقتصادی پیام 89 میلیون دلار بوده است و عمده واردات نیز به کشورهای ترکیه، کره، چین و.. می باشد. صادرات کالا های خارجی نیز از طی سالهای 82 تا 92، بالغ بر 197 هزار و 323 کیلوگرم بوده است. رقمی که می تواند فراتر از این آمار باشد و سهم مهمی را در توسعه این استان تازه تأسیس ایفا نماید.
استقرار 11 مرکز خدمات آموزش هواپیمایی کشور در پیام
حدادپور در ادامه از استقرار 11 مرکز خدمات آموزش هواپیمایی کشور در این فرودگاه پیام نیز خبر می دهد و می گوید: بخش عمده ای از آموزش های هوایی کشور همچون ، علوم و فنون، ماهان، هما و... در این منطقه انجام می شود.
پیام ظرفیتی منحصربه فرد برای سرمایه گذاری
برخورداری از گمرک،ترانزیت و مرکز صدور گذرنامه اختصاصی، نزدیکی به مراکز عمده تولید ومصرف کالاها و خدمات، امکان سرمایه گذاری برای اتباع ایرانی و خارجی به هر میزان مشارکت، تضمین سرمایه گذاری خارجی بر طبق قانون جلب و حمایت سرمایه های خارجی و آزادی نقل و انتقال سرمایه و سود حاصل از آن، نبودن قوانین دست و پا گیر اداری، امکان ورود و خروج کالا ازمنطقه به خارج از کشور بدون تشریفات گمر کی، امکان ترانزیت و صدور مجدد کحالا بدون محدودیت، ورود آزاد و بدون حقوق گمرکی و سود بازرگانی کالاها، مجاز بودن ورود کالاهای تولید شده در منطقه به داخل کشور به میزان درصد ارزش افزوده بدون محدودیت و عدم نیاز به ثبت سفارش و گشایش اعتبار از دیگر مزایای منطقه آزاد اقتصادی فرودگاه پیام است که سرمایه گذاری اقتصادی در این منطقه را با جهش و شتابی فزاینده همراه می سازد؛ علاوه بر این در حال حاضر 60 بنگاه اقتصادی در این مرکز امکان فعالیت و توسعه امور اقتصادی را دارند که در حال حاضر تنها 18 بنگاه از این تعداد فعال شده است. کلیه این امکانات و پتانسیل ها در شرایطی در اراضی جنوبی البرز واقع شده است که بنا به اظهارات استاندار البرز مهندس سیدحمیدطهایی گویی گوهری نایاب در این منطقه است و نگاه ویژه دولت را در معرفی بیش از پیش قابلیت های این مرکز جهت ورود سرمایه گذاران در این زمینه می طلبد. توانایی های پیام تنها به ظرفیت های ترانزیتی کالای آن محدود نمی شود، همزمان با نخستین سفر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان البرز، موضوع راه اندازی خط مسافری این فرودگاه جدی تر شد.
فعال شدن بخش مسافربری پیام نیازمند ایجاد زیرساخت ها/ سرمایه، مهمترین مانع فرا رو
محمود واعظی 7 آذر ماه 92 ، در جریان سفر به استان البرز در حاشیه تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام کرج درباره برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه این فرودگاه در بخش مسافربری گفت: وزارتخانه بنای تصدی گری و راه اندازی هواپیمایی ندارد. این مجموعه با اهداف پستی و ایجاد هاب پستی و پست لجستیک طراحی و راه اندازی شده و انجام عملیات گسترده پستی بخشی از اهداف وزارتخانه است. وی در عین حال یادآور شد: اعلام می کنیم که در صورت مراجعه بخش خصوصی، امکانات مجموعه پیام را برای راه اندازی خط مسافربری در اختیارش قرار می دهیم. واعظی تاکید کرد: این مجموعه می تواند به عنوان مسافربری استفاده شود اما خودمان این کار را نمی کنیم و کمک می کنیم که بخش خصوصی بتواند در این بخش ورود کند. امروز بعد از گذشت 9 ماه ، مهندس طهایی استاندار البرز در دیدار با مدیرعامل شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام، اجرای این طرح وزیر ارتباطات را که نقش محوری در توسعه خدمات هوایی کشور در این استان دارد، پیگیر شد.
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام،در این رابطه می گوید: بخشی از زیرساخت و الزامات باید برای فعال شدن بخش مسافری فرودگاه پیام فراهم شود، که مناسب سازی بخش ترمینال مسافری در این زمینه یکی از اقدامات ضروری است. مختاری افزود: سطوح دسترسی به باندها، روکش سازی باندها، ایجاد زیرساخت های مخابراتی، برج مراقبت، حفظ حریم، ارتقاء آتش نشانی، تجهیزات رمپ های پروازی و.. باید دیده شود که همگی نیازمند اعتبار و سرمایه است. وی می گوید: بخشی از مشکلات این منطقه، رفع معارضان و پیمانکاران در دوره های قبل بوده است و اعتباراتی هم که با رایزنی های فراوان اخذ شده، صرف پرداخت بدهی های پیشین شده است. در حال حاضر مهمترین اولویت محصور سازی این منطقه از الزامات فرودگاهی بشمار می رود.
فرودگاه پیام بدون حمایت دولت به باند پروازی مسافران نمی رسد
مختاری بیان کرد: در آخرین بازدیدی که معاون اول رئیس جمهور در این مرکز داشتند از تلاش های انجام شده جهت فعال سازی بخش مسافربری پیام خبر دادند، اما در مجموع به جهت هزینه بر بودن این امر تا کنون این روند به تعویق افتاده است و در این رابطه دولت در رأس امور باید حمایتهای مالی را داشته باشد.
طرح جامع خدمات مسافربری پیام در انتظار تصمیم سازمان هواپیمایی کشور
وی تصریح کرد: البته طرح جامع خدمات مسافربری فرودگاه پیام، تصویب و به سازمان هواپیمایی کشور جهت تصمیم نهایی ارائه شده است و در مرحله بعد نیز نیازمند نگاه ویژه دولت در این زمینه هستیم.
خصوصی سازی،تنها شاهراه اوج گیری باند فرودگاه پیام
سیدحمیدطهایی استاندار البرز نیز در این رابطه با اشاره به دیدگاه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ورود بخش خصوصی را تنها مسیر اوج گیری خدمات مسافری فرودگاه پیام برشمرد و تأکید کرد: باید از ظرفیت های موجود در این منطقه نهایت بهره برداری را داشت، در این راستا سرمایه گذار بخش خصوصی می تواند دولت را در تحقق اهداف توسعه کشور یاری دهد. وی فراهم سازی بسترهای لازم را جهت بخش خصوصی و سرمایه گذار، به عنوان یکی از اولویت ها، مهم خواند و خواستار پیگیری آن شد. اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد ویژه اقتصادی کشور نیز که در اردیبهشت ماه سالجاری بازدیدی از فرودگاه پیام داشت؛ در این رابطه اعلام کرد: با راه اندازی بخش مسافربری پیام، این فرودگاه ، در کنار فرودگاه مهر آباد نقش بزرگی را در جابجایی مسافران کشور ایفا می‌کند. محور بعدی این مذاکرات به احداث شهرک ICT اختصاص داشت.
عملیات ساخت شهرک ICT در فرودگاه پیام طی 4 سال آتی / دولت در مرحله اخذ مشاور خارجی است
استاندار البرز با طرح این سؤال که آیا شهرک ICT الزاماً می بایست در فرودگاه پیام احداث شود؟ آخرین برنامه های فرودگاه پیام را در احداث شهرک ICT جویا شد. مختاری در این رابطه نیز با بیان اینکه ساخت این شهرک جزء اساسنامه سازمانی به شمار می رود؛ از مذاکرات متعدد هیئت دولت و وزار در این رابطه خبر داد و گفت: فرایند احداث این شهرک در مرحله انتخاب مشاور قرار دارد به جهت آنکه در داخل کشور مشاور ساخت این شهرک وجود ندارد؛ در فرایند اخذ مشاور خارجی در این زمینه هستیم. وی افزود: ایجاد مراکز متعدد علمی،تحقیقاتی و دانشگاهی، صنایع الکترونیک و... در قالب پارک علم و فناوری، چشم انداز شهرک ICT در فرودگاه پیام را طی 4 سال آتی ترسیم خواهد کرد.
ضرورت راه اندازی پنجره واحد اداری در فرودگاه پیام
مختاری در ادامه این نشست مشترک، راه اندازی پنجره واحد اداری در فرودگاه پیام را جهت صدور برخی مجوزهای ترخیص کالا و ترانزیت ضروری دانست و گفت: در حال حاضر تعدادی از ادارات در این مرکز مستقر هستند که به آنها نیز جهت صدور مجوز تفویض اختیار نشده است و همین امر سرعت بخشی به امور را با کندی مواجه ساخته است. وی سازمان غذا و دارو،جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تنظیم مقررات رادیویی و.. را از جمله دستگاه هایی خواند که باید یا نسبت به استقرار دفتر نمایندگی در بخش گمرک فرودگاه پیام اقدام کنند و یا نسبت به تفویض اختیارات از سازمان های مربوطه مجوز بگیرند. بازدیداستاندار البرز و تیم همراه با باند پروازی فرودگاه پیام، هاب پستی و.. از دیگر محورهای این سفر کاری نیم روزه به شمار می رفت.
پیام، در آینده نزدیک معین فرودگاه مهرآباد می شود
بی گمان در شرایطی که فرودگاه مهرآباد، به عنوان مرکزی ترین کانون و شاهراه خطوط هوایی کشور سهم ویژه ای را در حمل و نقل مسافران عهده دار است؛در آینده نزدیک توان و ظرفیت این حجم تردد مسافر ،پاسخگوی نیازهای پایتخت نخواهد بود، این موقعیت، شرایطی استثنایی را با قابلیت هایی که فرودگاه پیام در مجاورت 40 کیلومتری با تهران دسترسی به راه های مواصلاتی کشور و خط راه آهن سراسری دارد قرار می دهد. امروز فرودگاه پیام در کانون نگاه های وزرا و مشاوران اقتصادی کشور قرار دارد، بازدیدهای دوره ای وزار و معاونان و مشاوران اقتصادی رئیس جمهوری محترم، حاکی از نگاه روشن دولت در این زمینه است. بی گمان در این راه حمایت های هیئت دولت و بستر سازی برای حضور سرمایه گذاران،راهگشای شتاب گیری مسیر توسعه و تجربه افقی مشترک در سپهر این استان جوان خواهد بود.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود