1 مهر 1393
شماره خبر: 129816

بلاتکلیفی مدرسه خیرساز 2 میلیاردی در آستانه سال تحصیلی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

بلاتکلیفی مدرسه خیرساز 2 میلیاردی در آستانه سال تحصیلی


بی مهری مسئولان آموزش و پرورش نظرآباد و عدم پایبندی به تعهداتشان موجب شده است مدرسه خیرسازی که با 2 میلیارد تومان سرمایه در یکی از روستاهای بخش نظرآباد احداث شده، روز اول ماه مهر، رنگ دانش آموزان را به خود نبیند.
همیشه شنیده ایم اقتدار واقعی یک کشور در سایه علم و دانش محقق می شود، در این راستا در چند سال گذشته شاهد ساخت بیش از 1 هزار مدرسه در سراسر کشور به دست توانمند خیرین مدرسه ساز بودیم. این در حالی است که در این زمینه گاهی کوتاهی برخی مسئولان باعث دلسردی افرادی می شود که در کار ساخت و ساز مدارس سرمایه گذاری می کنند. مدرسه 20 کلاسه روستای نوکَند نظر آباد، از مدرسه های خیر سازی است که با بی مهری مسئولان رو به رو شده است. این هنرستان فنی و حرفه ای که با هزینه ای بالغ بر 2 میلیارد تومان توسط یک خیر مدرسه ساز احداث شده به علت عدم پایبندی اداره آموزش و پرورش نظرآباد به تعهداتش در اولین روز مهر رنگ دانش آموز به خود ندید و گویا بوی ماه مهر قرار نیست در کوچه های این روستا بپیچد.
ساخت مدرسه 20 کلاسه در 8 هزار متر مربع و با 3 هزار زیربنا
حمیدرضا برادارن خیر مدرسه سازی که برای ساخت این مدرسه سرمایه گذاری کرده با بیان اینکه افراد می توانند آثار و برکات معنوی کارهای خیر را در زندگانی احساس کنند، اظهار می دارد: به وصیت پدر مرحومم ثلث مالش را برای ساختن یک مدرسه در نظر گرفتیم و پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیدیم در روستای 260 خانواری نوکَند از توابع شهرستان نظرآباد که بیش از 1 هزار جمعیت دارد مدرسه ای بسازیم. برادران در ادامه می گوید: ابتدا قرار بر این بود که در زمینی به مساحت 600 متر و با سرمایه یک میلیارد مدرسه 6 کلاسه ای ساخته شود. ولی به لطف خدا توانستیم در زمینی به مساحت 8 هزار متر با 3 هزار متر زیربنا هنرستان فنی و حرفه ای با 20 کلاس در 4 طبقه با 5 سالن آزمایشگاه بسازیم. برادران خاطرنشان می کند: در همان روزهای نخست با آموزش و پرورش شهرستان نظرآباد قراردادی مبنی بر اینکه مدرسه را ما بسازیم و حیاط سازی شامل ساخت سرویس بهداشتی، آسفالت کف حیاط و اتاق سرایداری را اداره آموزش و پرورش نظرآباد بسازد، منعقد شد.
عدم تعهد اداره آموزش و پرورش نظرآباد وضعیت این مدرسه را در شرایط بلاتکلیفی قرار داده است
این خیر مدرسه ساز در ادامه با اشاره به اینکه اداره آموزش و پرورش نظرآباد مدرسه ساخته شده را تحویل نمی گیرد، تصریح می کند: با گذشت یک سال آموزش و پرورش نظرآباد با بیان اینکه محوطه سازی مدرسه انجام نشده است مدرسه را تحویل نمی گیرد و وقتی با قرارداد رسمی که در آن متعهد به ساخت محوطه سازی شده است مواجه می شود به بهانه عدم وجود اعتبار از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند. وی یادآور می شود: مدیرکل نوسازی مدارس استان البرز اعتبار محوطه سازی این مدرسه را 200 میلیون تومان تخمین زده و این اداره کل با تقبل بخشی از هزینه ها سعی در برطرف کردن مشکل دارد. برادارن اضافه می کند: در 10 روز گذشته در جلسه ای موضوع را با مدیر کل اداره کل آموزش و پرورش استان البرز در میان نهادم، وی با تقبل بخشی از هزینه نیز تلاش دارد که مشکل این مدرسه حل و به بهره برداری برسد. این خیر مدرسه ساز می گوید: با شروع فصل زمستان اهالی روستا مجبورند فرزندان خود را به شهرهای مجاور بفرستند تا از نعمت تحصیل بهره مند شوند و این در صورتی است که اگر این اداره به تعهداتش عمل می کرد دانش آموزان می توانستند در روستای خود از چنین نعمتی برخوردار شوند. در ادامه جهانگیر دهقان یکی از معتمدان روستای نوکَند به خبرنگار مهر می گوید: عدم تعهد اداره آموزش و پرورش نظرآباد وضعیت این هنرستان فنی و حرفه ای را در شرایط بلاتکلیفی قرار داده است. دهقان می افزاید: طبق قرارداد رسمی که میان اداره آموزش و پرورش نظرآباد و این خیر مدرسه ساز منعقد شده است قرار بر این بوده که اداره آموزش و پرورش محوطه سازی این مدرسه را انجام دهد ولی با گذشت مدتها به تعهدش عمل نکرده و اهالی همچنان محروم از داشتن فضاهای آموزشی مناسب هستند.
در سال جدید تحصیلی مدارس البرز پذیرای 407 هزار و 357 دانش آموز است
معتمد روستای نوکُند در پایان یادآور می شود: روزی که جلسه مجمع خیرین و اداره آموزش و پرورش نظرآباد برای ساخت این هنرستان برگزار شد معتمدین روستا نیز شرکت داشتند و از نزدیک در جریان تعهدات هستیم ولی متاسفانه با گذشت یک سال این مدرسه به بهره برداری نرسیده است. علی رغم پیگیری های مستمر خبرنگار مهر برای برقراری ارتباط با اداره آموزش و پرورش نظرآباد نتیجه ای حاصل نشد. به همین منظور این خبرگزاری آماده انتشار نقطه نظرات اداره آموزش و پرورش شهرستان نظرآباد در این رابطه است.
به گفته مدیرکل اداره کل آموزش و پرورش البرز، مدارس البرز در سال جدید تحصیلی میزبان 407 هزار و 357 دانش آموز هستند که با در نظر گرفتن بزرگسالان و فراگیران آموزش از راه دور این آمار به 427 هزار و 657 نفر خواهد رسد. گفتنی است؛ کمیته های با عنوان کمیته های ساماندهی نیروی انسانی، نشاط مدارس، بررسی صلاحیت ها، توجیه و تبلیغ و ارزیابی مراکز آموزشی در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند و قطعا محور این فعالیت ها ارائه امکانات مناسب و مطلوب به شهروندان است. این در صورتی است که شاخص ترین برنامه های سال تحصیلی جدید بر مبنای 5 سیاست وزارت آموزش و پرورش از جمله بودجه ریزی عملیاتی، مدرسه محوری و کاهش تمرکز و توسعه مشارکتهای همه جانبه است و با توجه به سند تحول بنیادین، 40 راهکار در قالب 99 برنامه در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد که ارتقای شاخص های اصلی در دوره های ابتدایی و راهنمایی از آن جمله است. در پایان باید گفت؛ با توجه به نوپا بودن استان و کمبود فضاهای آموزشی با نَشماردن دندان اسب پیش کِشی برای توسعه آموزش که به واقع توسعه همه جانبه را در بر می گیرد گام های استواری برداریم چرا که دانش آموزان قرار است آینده را بسازند و ساختن آینده در گِرو داشتن مدرسه است.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود