29 آذر 1393
شماره خبر: 134025

جولان غیرمجازها درفروش نهاده های کشاورزی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

جولان غیرمجازها درفروش نهاده های کشاورزی


مشکلات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز پس از ۱۴ سال برای نخستین بار در نشستی مشترک با نمایندگان مردم کرج در مجلس بررسی شد.
شاید دور از انتظار و عجیب به نظر برسد اما نخستین نشست هم اندیشی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز با نمایندگان استان پس از گذشت چهار سال از تشکیل این سازمان در استان با حضور محمدجواد کولیوند و عزیز اکبریان نمیاینده های مردم کرج، اشتهارد، فردیس و آسارا در محل استیجاری این سازمان در گوشه ای از موسسه علوم دامی کشور مستقر در کرج برگزار شد. در این نشست نصرالله شمس آذر رئیس این سازمان در البرز گفت که ۱۴ سال پیش سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و چهار سال پیش در البرز تاسیس شد اما این نخستین روزی است که در این سازمان به روی نمایندگان مردم گشوده شده است. وی یادآور شد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در سال ۱۳۸۰ پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به تایید شورای نگهبان رسید و فعالیت خود را آغاز کرد. این سازمان طرح های فراوانی برای شکوفایی بخش کشاورزی و کاهش انتظارات از بخش دولتی در برنامه دارد و تاسیس آن از مصادیق بارز اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در روند خصوصی سازی است.
۵۰ درصد اعضای نظام مهندسی کشاورزی البرز جویای کار هستند
شمس آذر تلاش برای ساماندهی اشتغال دانشجویان مهندسی کشاورزی و رشته های مرتبط را از اهداف این سازمان برشمرد و افزود: هم اکنون در کشور ۲۷۰ هزار دانش آموخته کشاورزی و در استان البرز چهار هزار دانش آموخته عضو این سازمان هستند. وی گفت: به رغم اینکه ظرفیت این سازمان بیش از این است اما توان و امکانات لازم برای جذب شمار ببیشتری از ظرفیت های مراکز علمی تحقیقاتی و دانشگاهی استان و شناسایی و عملیاتی سازی آن را در اختیار نداشته ایم. رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی البرز اشتغال را از دغدغه های عمده این سازمان برشمرد و گفت: با توجه به اینکه ۴۵ تا ۵۰ درصد اعضای این سازمان جوانای جویای کار هستند، تلاش خود را بر استفاده از توان بخش خصوصی که بار عمده اشتغال را به دوش می کشد، متمرکز کرده ایم. به گفته شمس آذر واژه استخدام در این سازمان جایی ندارد و به جای آن ایجاد فضای اشتغال مورد تاکید است. وی ورود این سازمان به برنامه هاهی اجرایی را از سال ۸۶ از طریق امضای تفاهم نامه با سازمان جهاد کشاورزی، اداره حفظ نباتات و فنی و مهندسی اعلام و تاکید کرد: در بحث اشتغال نگاه ما به این حوزه فنی و مهندسی است و استفاده از همین ظرفیتها می تواند ما را به اهداف برساند.
در راه اندازی کلینیک های کشاورزی ناموفق عمل کردیم
شمس آذر عملکرد این سازمان در صدور مجوز راه اندازی کلینیک های کشاورزی را ناموفق ارزیابی و تصریح کرد: سم به عنوان یک نهاده تخصصی باید از طریق این کلینک ها عرضه شود اما هم اکنون واحدهای صنفی مختلف بی آنکه مجوزی داشته باشند اقدام به عرضه این نهاده می کنند. وی با اشاره به صدور مجوز فعالیت هشت کلینیک، ادامه داد: در البرز برای حدود سه هزار واحد گیاه پزشکی مجوز صادر کرده ایم ولی سه برابر آن واحدهایی در حال فعالیت در این حوزه هستند که به هیچ عنوان به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ورود نکرده اند. شمس آذر تصریح کرد: هم اکنون اتحادیه های صنفی غیرمجازی مانند لوازم یدکی خودرو و یراق آلات به این حوزه ورود کرده و برای این سازمان تعیین تکلیف می کنند که هیچ ربطی به کشاورزی ندارند.
ایجاد ۹۰ فرصت شغلی پایدار
به اعلام رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در سه ماهه اخیر، ۹۰ فرصت شغلی پایدار و ۲۴۰ فرصت شغلی ارجاع مهندسی فراهم شده است. وی همکاری نامطلوب بانکها با طرح های مهندسان کشاورزی و اعمال تغییرات در رشته های دانشگاهی توسط وزارت جهاد کشاورزی بدون هماهنگی با وزارت علوم را از دیگر مشکلات این مجموعه برشمرد و همچنین خواستار تلاش نمایندگان مبنی بر اجرایی شدن مفاد مندرج در قانون افزایش بهره وری شد. شمس آذر تاکید کرد: برای تامین امنیت غذایی مردم باید مهندسان کشاورزی به حوزه های کشاورزی ورود کنند و ورود عوامل غیرمتخصص در زمینه نهاده های تخصصی کشاورزی به حداقل کاهش یابد. به گفته این مسئول در شهرستان کرج تنها چهار واحد مجاز عرضه نهاده های تخصصی کشاورزی فعالیت می کنند و ۴۱ مرکز به صورت غیرمجاز اقدام به عرضه این نهاده ها می کنند. در ادامه این نشست عزیر اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس با اشاره به فروش سموم به شیوه سنتی در واحدهای غیرمرتبط با کشاورزی اظهار داشت: حذف این شیوه رویکرد مثبتی است اما ممکن است با مقاومت هایی از سوی این واحدها مواجه شوید که لازم است با صبوری و با همکاری استانداری و ارگان های مربوطه تغییرات اعمال شود. وی افزود: با توجه به اهمیت امنیت غذایی مردم، باید در استفاده از سموم دقت بیشتری به عمل آورد. وی با اشاره به بحران خشکسالی در کشور بر لزوم کاشت درختان و گیاهان مقاوم به خشکی تاکید کرد و گفت: کم آبی در البرز به بحران تبدیل نشده است اما باید با صرفه جویی مانع رسیدن به وضعیت بحران شویم. اکبریان افزود: چمن کار ی به زیبایی شهر کمک می کند اما بعضی نقاط به چمن کاری نیازی ندارد و بادی این موضوع مورد توجه قرار گیرد. محمد جواد کولیوند نماینده مردم کرج در مجلس در این نشست درباره عدم همکاری بانکها با طرح های تهیه شده توسط مهندسان کشاورزی گفت: ارجاع این طرح ها توسط بانک به شرکت های زیرمجموعه بانکها موضوع مهمی است که به مکاتبه با رئیس بانک مرکزی نیاز دارد. وی تصریح کرد:بانکها با این اقدام، منابع خود را به سمت شرکت های زیرمجموعه خود سوق می دهند و باید بررسی کرد آیا بانکها مجاز به این اقدام هستند یا خیر؟ در این ارتباط قرار شد سازمان نظام مهندسی استان گزارشی تخصصی تهیه تا توسط نمایندگان مردم به سیف ارائه شود. در این نشست به پیشنهاد کولیوند، مقرر شد در جلسه ای مشترک موضوع ساماندهی اتحادیه های غیرضروری با حضور نمایندگانی از سازمان صنعت، معدن و کشاورزی، جهاد کشاورزی، اتحادیه امور صنفی، نمایندگان مجلس و نماینده استانداری البرز بررسی شود.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود