10 تیر 1394
شماره خبر: 144836

البرز تنها تولید کننده موتور تک سیلندر داخلی در کشور

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

 البرز تنها تولید کننده موتور تک سیلندر داخلی در کشور


خط تولید موتور تک سیلندر داخلی در یکی از واحدهای تولیدی - صنعتی شهرستان ساوجبلاغ فعال است که سبب شده تا استان البرز به عنوان تنها تولیدکننده این موتور در کشور باشد.
نخستین خط تولید موتور تک سیلندر بومی شده کشور در سال 91 با هدف تامین نیاز کشور به این موتور در بخش کشاورزی و صنعتی از سوی یک کارآفرین ساوجبلاغی در ایران راه اندازی شد.
راه اندازی این خط تولید در یکی از واحدهای تولیدی - صنعتی فعال در شهرستان ساوجبلاغ توانست کشور را در تامین این محصول خودکفا کند و دیگر نیازی به واردکردن موتور تک سیلندر از خارج کشور نداشته باشیم. این موتورها با قدرت بالا قابلیت نصب بر روی ژنراتور، پمپ های آب کشاورزی، ماشین آلات صنعتی و درو گرهای کشاورزی را دارند. فرماندار ساوجبلاغ روز چهار شنبه در گفت و گو با ایرنا در این باره، گفت: در این شهرستان بیش از 500 واحد تولیدی و صنعتی بزرگ و ممتاز کشور استقرار دارد که هر کدام در تامین بخش عمده ای از نیاز داخل کشور و صادر کردن مازاد محصولات تولیدی و صنعتی نقش دارند.ابوالقاسم پالیز گیر اظهار کرد: کارخانه تولید دستگاه های صنعتی و کشاورزی در این شهرستان که با همت بخش خصوصی راه اندازی شده یکی از همین واحدهای فعال در دو بخش تولیدی و تحقیقاتی است. وی در ادامه به تولید 50 هزار موتور تک سیلندر در این واحد تولیدی - صنعتی اشاره کرد و افزود : با تلاش و همت مدیر این واحد تولیدی و صنعتی فعال در ساوجبلاغ ، کشور در بخش تامین موتور تک سیلندر از خارج کشور بی نیاز شد و این کارآفرینی یک افتخار بزرگ را برای استان البرز رقم زد. پالیزگیر از شهرستان ساوجبلاغ به عنوان قطب کشاورزی و صنعتی استان البرز یاد کرد و خاطرنشان کرد : از سرمایه گذاران اقتصادی کارآفرینی در این منطقه حمایت ویژه با هدف اشتغالزایی و رونق اقتصادی می شود. وی تاکید کرد: ساوجبلاغ در بخش های مختلف برای سرمایه گذاری توانمندیها و زیر ساخت های بالقوه ای به خصوص در صنعت گردشگری ، کشاورزی و صنعتی دارد . مدیر کارخانه تولید کننده دستگاههی صنعتی و کشاورزی مستقر در شهرستان ساوجبلاغ نیز گفت: مراحل بومی سازی و ساخت قطعات این موتور توسط بنده در این واحد تولیدی طراحی و ساخته شده است. احمد زارعی اظهار کرد: برای راه اندازی این خط که سالانه ظرفیت 50 هزار دستگاه موتور تک سیلندر را دارد بیش از 50 میلیارد ریال با هدف بی نیاز شدن کشور از وارد کردن این محصول و اشتغال جوانان جویای کار که دارای مدرک دانشگاهی و فنی حرفه ای می باشند هزینه شده است. وی به قدرت بالای این موتور نسبت به موتورهای مشابه تولید شده خارجی اشاره کرد و گفت: هزینه ساخت این موتور نیز نسبت با نمونه مشابه وارداتی یک و نیم برابر ارزان تر است.
وی مصرف کم سوخت را نسبت به نمونه مشابه خارجی را از دیگر مزایای این موتور ساخت داخل کشور بیان کرد و یادآورشد: این موتور دیزلی در هر 8 ساعت کار مداوم فقط 4 لیتر گازوئیل مصرف می کند. زارعی کاهش آلایندگی هوا را یکی از شاخص های مهم این موتور داخلی برشمرد و افزود: این موتور به رغم مصرف گازوئیل میزان آلایندگی آن نسبت به موتورهای بنزینی وارداتی کمتر است.
مدیر جهاد کشاورزی ساوجبلاغ نیز گفت : در طول سه سالی که موتور تک سیلندر داخلی بر روی دستگاههای کشاورزی نصب شده است ، رضایت کشاورزان و کارشناسان نسبت به موتور خارجی را به همراه داشته است. محرمعلی اسدزاده افزود: شهرستان ساوجبلاغ حدود 30 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد که برداشت محصولات زراعی آن با دستگاههای کشاورزی انجام می شود. وی ساخت و تولید تجهیزات مورد نیاز در بخش کشاورزی را از سوی بخش خصوصی گامی مهم در خودکفایی کشور دانست و افزود: صنعت کشاورزی نیاز به توجه و سرمایه گذاری دارد تا بتوان شاهد توسعه پایدار در این بخش شد. در شهرستان ساوجبلاغ حدود 12 هزار واحد تولیدی ، صنعتی و کارگاهی با بیش از 80 هزار نفر کارگر فعالیت دارد. شهرستان ساوجبلاغ با 250 هزار نفر در غرب کرج مرکز استان البرز قرار دارد.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود