15 تیر 1394
شماره خبر: 145144

ساده اندیشی درشنا به مرگ ختم می‌شود

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

ساده اندیشی درشنا به مرگ ختم می‌شود


با شروع فصل گرما ورزش شنا طرفداران بشیتری پیدا می کند ولی متاسفانه ساده اندیشی در شنا بزرگترین خطری است که افراد را تهدید می کند و متاسفانه هر ساله بسیاری از مردم را به کام مرگ می کشد.
با فرارسیدن فصل گرما و اوقات فراغت نوجوانان و جوانان حجم مراجعان به مراکز آبی و استخرها و حوزه های آبگیر برای شنا کردن بیشتر می شود اما در کنار این شور و نشاط و هیجان ورزش های آبی متاسفانه حوادث ناگواری نیز اتفاق می افتد و هر ساله تعدادی از هموطنان ما را به کام مرگ می کشد. در این میان آشنا بودن با فنون شنا و آگاهی از نحوه چگونگی نجات انسان ها در مواقع اضطرار می تواند تا حد بسیاری مخاطرات موجود در این بخش را کاهش دهد و از تعداد تلفات آن بکاهد. خبرنگار مهر در خصوص میزان حوادث مرتبط با ورزش های آبی، نوع فعالیت استخرها و کیفیت کار ناجیان غریق گفتگویی با حسین زارع رییس هیئت نجات غریق و غواصی استان البرز انجام داده است که در ادامه می خوانید.
* البرز از حیث حوزه های آبگیر و مراکز ورزش های آبی در کشور چه جایگاهی دارد؟
البرز دو حوزه آب گیر مهم در منطقه جاده چالوس و طالقان دارد در کنار آن مراکز آبی متعددی در این استان فعالیت دارند. در مجموع مقایسه این استان با سایر مناطق کشور البرز در جمع استان های متوسط کشور جای دارد.
* با توجه به این حجم مراکز ورزش های آبی و آبگیرها میزان حوادث در البرز در چه سطحی است؟
خوشبختانه در این خصوص با تلاش ها و پیگیری هایی که ارگان های مسئول داشته اند و جدیتی که در هیئت استان در بحث تربیت ناجیان غریق و بازرسی ها وجود دارد میزان حوادث بسیار کم است به نحوی که در سال گذشته و بر اساس آمارهای رسمی تنها سه غریق داشته ایم در سال ۹۴ و تا نیمه تیرماه خوشبختانه حادثه ای که منجر به فوت شده باشد نداشته ایم.
* در بخش ناجیان غریق و تعداد آنها وضعیت استان چگونه است ؟
البرز از جمله استان هایی است که در خصوص میزان ناجی غریق مشکلی ندارد و به اندازه کافی ناجی آموزش دیده و مجرب وجود دارد. البته بر اساس دیدگاه فدراسیون نجات غریق ما هر تعداد ناجی تربیت کنیم کم است چرا که معتقدیم آحاد مردم علاوه بر دانستن فن شنا باید خود یک ناجی غریق باشند تا در هر مکان و زمانی اگر نیاز به کمک آنها شد بتوانند به یاری دیگران شتافته و فرد گرفتار در آب را نجات دهند.
* خیلی از مردم شنا کردن در حوزه های آبگیر و حاشیه سدها را تهدید نمی دانند و معتقدند چون فن شنا را بلدند خطری آنها را تهدید نمی کند، در این خصوص دیدگاه شما چیست؟
شنا کردن همراه با خطر است این ورزش همیشه و همه جا آبستن حادثه ای است و افراد مختلف با هر مهارتی باید تمامی جوانب امر را بسنجند تا مشکلی برایشان پیش نیاید. بیشتر مردم فکر می کنند چون عرض و طول استخر کوچک شهر و محله شان را به راحتی شنا می کنند می توانند در فضای بیرون و دریاچه ها و دریاها نیز بدون مشکل شنا کنند در حالی که در بسیاری از اوقات خستگی ناشی از طی مسیر رفت موجب می شود فرد توان ادامه مسیر را در برگشت نداشته باشد و غرق شود.
* از فراگیر شدن مهارت نجات غریقی در میان اقشار مختلف مردم گفتید؛ در این ارتباط چه تلاش هایی شده است؟
هر ساله تعداد بسیاری کلاس آموزش و تربیت ناجی غریق برگزار می شود خیلی از جوانان در دو بخش آقایان و بانوان در آن حضور دارند. بخش اندکی از این تعداد جذب استخرها می شوند و بسیاری از آنها با هدف آموزش این فنون و کمک رسانن در مواقع اضطرار پای در این کلاس ها می گذارند در عین حال ما در مدرسه نجات غریق نونهالان و نوجوانان زیر ۱۸ سال را آموزش می دهیم پس از رسیدن به سن قانونی مدرک نجات غریقی آنها صادر می شود.
تمام تلاش ما افزایش کسانی است که به فن نجات غریقی و کمک به دیگران مسلط باشند و در حوادث به یاری مردم بشتابند.
* به سراغ استخرها برویم، خیلی از مردم از کمبود ناجی و کمرنگ بودنشان در استخرها گله مندند، در این مورد نظارت ها چگونه است؟
مدیران استخرها در به کارگیری ناجی غریق با توجه به وسعت استخر دارای دستورالعمل قانونی هستند و موظفند بر اساس ابعاد استخر از ۳ تا ۶ ناجی بهره بگیرند ناجیان نیز باید در هنگام ساعت کاری موظفی خود در محل استخر و در کنار آب مستقر باشند و با دقت افراد داخل آب را رصد کنند. بر اساس قانون، بیمه مسئولیت و حوادث استخرها زمانی به تعهد خود عمل می کنند که مدیران استخرها به آیین نامه اجرایی مصوب عمل کرده باشند و استانداردهای موجود را رعایت کنند.
* توصیه شما به مردم برای حضور در استخرها و استفاده از آن چیست؟
رعایت بهداشت فردی، شوخی نکردن در درون آب و فضای پیرامونی استخر و توجه به هشدارهای ناجیان غریق اهمیت بسیاری دارد. خیلی از حوادث ناشی از آب به خاطر بی مبالاتی و سهل انگاری های ساده ای است که افراد در محیط استخرها دارند و متاسفانه حوادث جبران ناپذیری را به دنبال داشته است.
* مشکلات بهداشتی استخرها گاهی برای مردم مشکل ساز می شد، در این خصوص چه اقدامی صورت می دهید؟
بحث بهداشت آب و کیفیت آن بر عهده اداره بهداشت و بازرسان هیئت شنا است و ما در این خصوص تنها به تذکر و انتقال مشکل به مسئول ذیربط اکتفا می کنیم.در پاره ای از اوقات ناجی به ما اعلام می کند کیفیت پایین آب و کدر بودن آن مانع از دید درست او برای رصد شناگران می شود که در این خصوص در ابتدا تذکر لازم را می دهیم و در صورت عمل نشدن از ادامه کار ناجی جلوگیری می کنیم که این امر موجب تعطیل شدن استخر در آن ساعت و تا زمان رفع ایراد می شود.
* با توجه به حجم بالای فعالیت، بازرسی ها چگونه و در چه بازه زمانی صورت می گیرد؟
متاسفانه در این بخش توان محدودی داریم و در مجموع چهار آقا و دو خانم وظیفه سرکشی و نظارت بر کار ناجیان غریق و مسائل ایمنی استخرها را برعهده دارند که تعداد کمی است و نیاز است در این خصوص با حمایت اداره کل ورزش استان بر کادر نظارتی ما افزوده شود. تمام تلاش ما این است که حداقل هفته ای یک نوبت به مراکز آبی سرکشی کنیم و اگر ایراد و مشکلی وجود دارد تذکر داده و آن را مرتفع کنیم.
* و صحبت پایانی شما؟
موضوع شنا و حوادث ناشی از آن نباید تحت هیچ شرایط ساده گرفته شود و به راحتی از کنار آن گذشت همه مردم برای آنکه بتوانند از این نعمت خدادادی استفاده کنند و لحظاتی شاد رقم بزنند می بایست هوشیار باشند و با رعایت نکات ایمنی به آب بزنند.

منبع مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود