8 بهمن 1390
شماره خبر: 4441

شیرجه شنای البرز در استخر مشکلات/سلامت شهروندان در معرض خطر است

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

شیرجه شنای البرز در استخر مشکلات/سلامت شهروندان در معرض خطر است

استخرهای شنای استان البرز از مشکلات عدیده ای به ویژه در زمینه رعایت نکات بهداشتی رنج می برند و نداشتن استخر قهرمانی و همچنین کمبودهای 43 استخر را باید از دیگر مشکلات شنای این استان تازه تاسیس عنوان کرد.
استخرهای شنای استان البرز همانند حمام های زمان قدیم شده است، تنها تفاوت آن این است که در حمام های قدیم امکان پشتک زدن نبود ولی در استخرهای کنونی و یا همان حمام های مد جدید استان امکان پذیر شده است. عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی شهروندان و متولیان استخرها سبب شده که استخرها از لحاظ بهداشتی وضعیت چندان مناسبی نداشته باشند از همین رو گاهی اوقات کلر آب استخرهای شنای استان البرز به حدی زیاد می شود که سبب سرفه های مکرر، قرمزی چشم، حساسیت، خارش پوست و بیماری های پوستی می شود. فقدان نظارت بهداشتی به صورت مداوم در استخرهای استان امکان شیوع بیماری های مختلف از جمله وبا را افزایش می دهد.
استان البرز با کمبود 43 استخر شنا مواجه است
رئیس هئیت شنای استان البرز با اشاره به اینکه استان البرز دارای 43 استخر شنا است، اظهار داشت: با توجه به جمعیت استان البرز دو برابر این تعداد استان نیازمند استخر شنا است. حمید چگینی ابراز داشت: از این تعداد چهار استخر متعلق به اداره کل تربیت بدنی استان البرز است و متولی ما بقی استخرها دستگاه های دولتی و یا بخش خصوصی است.
امکانات استخرهای استان البرز ضعیف است
وی گفت: در حال حاضر امکانات موجود استخرهای شنای استان بسیار ضعیف بوده و وضعیت کنونی استخرهای موجود نیازمند توجه بیشتر است.
استان البرز فاقد استخر شنای قهرمانی است
وی با اشاره به اینکه 10 استخر مسافت کوتاه با ابعاد 25 در12.5 در استان البرز وجود دارد، اضافه کرد: اداره تربیت بدنی تنها یک نوبت از استخر آزادگان را برای جوانان شناگر استان که در مسابقات سطح کشور شرکت می کنند اجاره کرده است. وی گفت: در پنج سال گذشته شنای استان البرز در میان 30 استان کشور در جایگاه هجدهم قرار داشت که طی چهار سال اخیر در تمام رده های سنی به طور میانگین در جایگاه چهارم کشوری قرار دارد. رئیس هئیت شنا استان البرز با اشاره به اینکه جوانان استان البرز دارای ظرفیت بسیار زیادی در رشته شنا هستند، افزود: باید با برنامه ریزی صحیح و مدون به نحو احسن از این پتانسیل ها به خوبی استفاده شود. چگینی با انتقاد از اینکه هیچ یک از استخرهای استان تیم داری نمی کنند، اظهار داشت: اکثر متولیان استخر شنای استان به دنبال درآمد زایی هستند و تیم داری را ضرر می دانند.
سه نفر از شهروندان استان البرز در استخرهای شنا جان سپردند
رئیس هئیت شنا استان البرز ابراز داشت: طی دو سال گذشته سه شهروند استان البرز در استخرهای شنا جان خود را از دست دادند. بروز چنین حوادثی در استخرهای شنا دارای دلایل مختلف از جمله نبود غریق نجات مجرب و یا بالا بودن جمعیت استخر است که غریق نجات را در عکس العمل مناسب و به موقع فلج می کند. مسئولان و متولیان استخرها باید برای جان شهروندان این استان ارزش قائل باشند و برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی تدابیر مناسب بیاندیشند تا اینگونه شاهد حوادث تلخ و ناگوار نباشیم. رئیس هئیت شنا استان البرز در خصوص رعایت بهداشت در استخر‌ها افزود: بهداشت استخر‌ها توسط هئیت شنا و نجات غریق و اداره بهداشت البرز بصورت مرتب تحت کنترل قرار می‌گیرد.
استخر اختصاصی بانوان در استان البرز وجود ندارد
یکی از شهروندان البرزی اظهار داشت: متاسفانه استخر اختصاصی بانوان در استان البرز وجود ندارد و اگر هم باشد در قسمت مرفه نشین استان است که امکان استفاده آن برای عام وجود ندارد.
صدیقه رضایی گفت: رعایت نکات بهداشتی در نوبت بانوان به هیچ وجه از سوی متصدیان و بانوان رعایت نمی شود و ارائه امکانات و خدمات بسیار ضعیف است.
بلیت ورودی استخرها بسیار گران است
وی با انتقاد از بالا بودن قیمت بلیت ورودی استخرهای استان اضافه کرد: به طور کلی قیمت بلیط استخرها از چهار هزار تومان تا 12 هزار تومان است. این شهروند البرزی با ابراز تاسف از رخ داد برخی حوادث ناگور در استخرها، ادامه داد: چند وقت گذشته یک کودک خردسال در استخر دانشگاه تربیت معلم استان البرز غرق و جان خود را از دست داد که در پی آن سه روز استخر تعطیل شد. رضایی گفت: در حال حاضر استخر تربیت معلم بزرگترین استخر استان است ولی دسترسی و رفت و آمد به این استخر بسیار دشوار است و استخر دانش نیز بسیار شلوغ است.
استخرهای شنای استان البرز شلوغ است
وی در خصوص وضعیت ارائه خدمات و رعایت بهداشت در استخرهای البرز، اظهار داشت: مسئولان و متولیان استخرهای شنای البرز بر شلوغی این مکان‌ها کنترل داشته باشند و ظرفیت مجاز حضور شناگر در هر سانس را رعایت کنند. رضایی ابراز داشت: متولیان استخرهای استان البرز برای سود و منافع بیشتر ، کیفیت ارائه خدمات در استخرهای شنای استان را فدای کمیت نکنند و مانع از شلوغی بیش از حد این اماکن ورزشی شوند. این شهروند ادامه داد: زمانی که استخرها شنا بیش از ظرفیت پذیرش کنند این امر سبب کاهش ارائه خدمات به شهروندان و ناتوانی در کنترل و نظارت صحیح بهداشت استخر‌ها می‌شود.
آب استخرهای شنای استان البرز دارای کلر بسیار زیاد است
رضایی با بیان اینکه کلر موجود در آب استخرهای استان البرز بسیار زیاد است، اضافه کرد: کلر آب باید تا حد مجاز و استاندارد باشد اما متأسفانه این امر در برخی از استخرهای قم رعایت نمی‌شود.
استخرهای شنا یکی از کانون‌های انتقال بیماری هستند
یکی دیگر از شهروندان استان البرز با بیان اینکه یکی از کانون‌های خطر انتقال بیماری بویژه وبا، استخرهای شنا هستند، اظهار داشت: ‌ مرکز بهداشت استان باید روزانه کلیه استخرهای شنای سطح استان را کنترل، نمونه برداری و کلرسنجی ‌کنند.
حمید اکبری با تاکید بر اینکه متصدیان استخر‌ها باید آموزش رعایت نکات بهداشتی را ببینند، ابراز داشت: ‌شهروندان البرزی نیز باید نکات بهداشتی را در استخرهای شنا رعایت کنند و درصورت داشتن هرگونه بیماری عفونی از رفتن به استخر خودداری کنند. رئیس هئیت شنا استان البرز افزود: ظرفیت یک استخر استاندارد با توجه به ابعاد آن است که استخر‌ها به طور کلی به سه دسته ۲۵ در ۱۲ متر با ظرفیت ۱۵۰ نفر، استخر ۳۳ در ۱۶ متر با ظرفیت ۳۰۰ نفر و همچنین ۲۵ در ۵۰ متر نیز برای آمادگی ورزشکاران برای مسابقات قهرمانی است.
چگینی ادامه داد: هم اکنون تنها یک استخر استاندارد با ابعاد 50 متر طول و 25 متر عرض در استان البرز وجود دارد که آن هم متعلق به دانشگاه تربیت معلم حصارک است.



منبع: خبرگزاری مهر

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود