5 آبان 1394
شماره خبر: 151628

البرز در حصار متکدیان چند ملیتی

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

البرز در حصار متکدیان چند ملیتی


تنوع قومی،کثرت و سیر صعودی جمعیت در استان البرز با اینکه جاذبه های خاص فرهنگی و اجتماعی با خود به همراه دارد اما در پس برخی بی توجهی ها معضلات و آسیب هایی همچون تکدی گری آن هم با روش های مختلف هر روز در آن ریشه می دواند.
گرچه نشانه ها و اسناد، تکدی گری را امروزی یا متعلق به یک قوم و سرزمین خاص نمی دانند اما با وجود پیش بینی های خاص قانونی و حمایتی، سیر صعودی این معضل تا حدود زیادی دور از انتظار است. امروز به گواهی آثار و آمار،تکدی گری در استان کم وسعت اما پرجمعیت البرز از حاشیه تا متن و از کوچه ها و روستاها تا هسته مرکزی استان به معضلی پیچیده و دردناک تبدیل شده تا جاییکه نه تنها متکدیان ایرانی بلکه خارجی ها هم کیسه دوخته اند. کرج، مرکز استان البرز با جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر از میادین تا خیابان هایش، در حصر بی چون و چرای متکدیان جوراجور قرار دارد، معضلی که از کودکان خردسال تا زنان و مردان سالمند را به شکار احساسات فرستاده است. در کمتر میدانی کودکانی دیده می شوند که کیف و کتاب مدرسه به دوش دست به دامان سرنشینان خودروها نشوند و نگاه های ملتمسانه را روانه عمق وجود رهگذران نکنند. برخی اسپند دود می کنند،برخی غبار را از شیشه خودروها می زدایند و برخی دعاگویان از رانندگان التماس کمک دارند. در میان این کودکان، اتباع پاکستانی و افغانی کم نیستند،برخی با التماس زیاد، مردم را ناچار به پرداخت کمک می کنند. کمی آن طرف تر از میادین زنان و مردان ژنده پوش خارجی از لابه لای خودروهای گرفتار درترافیک به این سو و آن سو می روند تا از این فرصت برای جمع آوری پول استفاده کنند. به هرحال این خوان پرنعمت جمعیت بستری فراهم آورده تا برخی متکدیان به پول خرد قانع نشوندو مردم را به پرداخت مبالغ بالای یکهزارتومان تشویق کنند. گسترش این معضل که با آسیب های اجتماعی فراوانی همراه است سبب شده تا مردم از وضعیت سیمای شهری در پس دیگر مشکلات رضایت نداشته باشند. آنطور که شهروندان می گویند، پدیده تکدی گری در کلانشهر کرج ریشه دوانده و سیمای نا زیبایی از این شهر به وجود آورده است. تکدی گری از خیابان های شلوغ کرج تا آزاد راه و بزرگراه تهران - کرج - قزوین هم بساط پهن کرده است و تعداد متکدیان بیمار و معتاد در البرز کم نیستند. بسیاری هم از پس بی توجهی ها و نبود نظارت ها، حسابی کاسب شده و پول های هنگفت به جیب می زنند. اگرچه جمع آوری و ساماندهی متکدیان از وظایف شهرداری هاست اما نه تنها به این مسئولیت توجهی نمی شود بلکه دیگر دستگاه های حمایتی هم دست روی دست گذاشته اند.اصغر نصیری قائم مقام معاونت خدمات شهر شهرداری کرج در این زمینه می گوید: ما متکدیان را جمع آوری می کنیم لیکن مکانی برای نگهداری آنان نداریم. وی به مردم توصیه کرد از کمک به متکدیان خودداری کنند زیرا این رویه سبب کاهش جمعیت گدایان می شود. نصیری گفت : مردم فریب درخواست های متکدیان نخورند و کمک های خود را به صندوق های صدقات واریز کنند. هرچند قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری کرج توضیح بیشتری در این زمینه نداد اما انتظار مردم از مسئولان شهری و دستگاه های حمایتی و انتظامی بیش از موضوع جمع آوری متکدیان است. مردم می گویند، مسئولان ضمن جمع آوری متکدیان به ساماندهی آنان بپردارند.
شهروندان کرج بخشی از گسترش معضل تکدی گری را به بی توجهی مسئولان شهری و دستگاه های حمایتی نظیر کمیته امداد ، بهزیستی ، استانداری و نیروی انتظامی نسبت می دهند و خواستار زدودن سیمای کرج از این معضل هستند. مدیرکل اجتماعی استانداری البرز در خصوص این معضل اجتماعی می گوید: مردم کشور ما مردمی دست به خیر و نیکوکار با احساساتی رقیق و قلبی رئوف هستند که این ویژگی ها قابل ستایش است ولی بعضا افرادی سودجو از این احساسات پاک و زلال ایرانیان سوء استفاده می کنند. ˈحمیدرضا عسگری افزود: خیلی از این به ظاهر متکدیان افرادی سودجو و شیاد هستند و بستر سودجویی آنها همین احساسات رقیق مردم ایرانی است. وی همچنین با اشاره به نوع تکدی گری بعضی از این افراد که اقدام به روضه خوانی و مرثیه سرایی می کنند بیان کرد: از مردم انتظار می رود تا در صورتی که تمایل به کمک و مساعدت به نیازمندان دارند کمک های نقدی خود را به موسسات و مراکز رسمی و قانونمند اهدا کنند تا به صورتی صحیح و سالم در اختیار نیازمندان واقعی قرار گیرد. این مسئول با اشاره به اینکه استانداری در بحث ساماندهی و جمع آوری متکدیان نقش اجرایی ندارد و فقط وظیفه سیاستگذاری را دارد گفت: دو ارگان اصلی که در این میان نقش اساسی دارند شهرداری و نیروی انتظامی هستند و مقرر است از چند هفته آینده به صورت جدی این بحث پیگیری شود. وی یکی از معضلات و مشکلات اصلی در این زمینه را نبود آمار دقیق متکدیان دانست و بیان کرد: اولین اقدام جمع آوری آمار دقیقی از این افراد و تخمین گروه سنی آنها است چرا که جمع آوری آنها مستلزم داشتن آماری دقیق است. عسگری یکی از برنامه های اصلی و پیش بینی شده برای موضوع متکدیان را ایجاد تعامل و انعقاد تفاهم نامه ای با شهرداری در خصوص راه اندازی مکانی برای نگهداری متکدیان برای مدتی محدود است. وی گفت :قرآن یکی از علل و عوامل تکدی گری را فقر و نیازمندی انسان ها همراه با نوعی نگاه به شخصیت های انسانی تحلیل و تبین می کند، به این معنا که ریشه تکدی گری هرچند که به ظاهر فقر و بینوایی و نیاز به برآوردن آن است، ولی ریشه روانی و شخصیتی نیز دارد. افراد و اشخاصی که به تکدی گری روی می آورند که از نظر شخصیت انسان های متعادل و سالم اجتماعی نیستند، زیرا انسان های سالم و با شخصیت اجتماعی هرچند که در فقر و فاقه به سر برند، به سوی پدیده تکدی گری روی نمی آورند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود