20 آبان 1394
شماره خبر: 152664

گلایه های رانندگان سرویس مدارس البرز

سپیدار‌آنلاین: گروه گزارش

گلایه های رانندگان سرویس مدارس البرز


تعدادی از رانندگان سرویس های مدارس استان البرز روز چهارشنبه با حضور در شورای اسلامی شهر کرج خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند.
آنان می گویند، حدود 40 هزار راننده سرویس مدارس در البرز فعال است که در سال تحصیلی جاری قرار بود 20 درصد به درآمد آنان اضافه شود،نه تنها این امر محقق نشد بلکه 20 درصد از حقوق دریافتی این رانندگان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. به گفته این رانندگان، از سهم درآمدی رانندگان سرویس مدارس مالیات، بیمه مدرسه، هزینه های آموزش و پرورش ، پلیس راهور و همیاری شهرداری هاپرداخت می شود. حکیمه حسینی یکی از رانندگان سرویس مدارس کلانشهر کرج در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه بابت مواردی که ذکر شد یک چهارم حقوق دریافتی رانندگان کسر می شود که این روند سبب شده تا مشکلاتی برای رانندگان سرویس مدارس به وجود بیاید. وی ادامه داد: حقوق دریافتی من300 هزار تومان در ماه است که با این اوصاف هزینه های اضافی هم متحمل شده ایم.
این راننده سرویس مدارس اظهارکرد: از والدین دانش آموزان ابتدایی 9 ماه هزینه سرویس توسط مسئولان مربوطه دریافت می شود. وی افزود: به رغم اینکه هزینه فروردین ماه بطور کامل دریافت می شود اما مسئولان تنها هزینه 13 روزآن را به رانندگان پرداخت می کنند و مابقی به حساب آموزش و پرورش می رود. به گفته وی نیز حتی هزینه سرویس پنج شنبه و جمعه نیز دریافت می کنند اما ریالی از این پول در اختیار ما رانندگان قرار نمی گیرد . عباس یاری یکی دیگر از رانندگان سرویس مدارس در کرج گفت: بیمه سرویس دانش آموزان را نیز ما پرداخت می کنیم که البته این بیمه می بایست از کار فرما کسر شود اما کار فرما آن را هم بر عهده رانندگان سرویس مدارس گذاشته است. یاری خاطر نشان کرد: تنها بیمه ای که می بایست ما پرداخت کنیم بیمه شخص ثالث است که ما به وظیفه خودمان عمل می کنیم اما این بار اضافی هزینه ها را نمی توانیم تحمل کنیم. سهیلا آذری یکی دیگر از رانندگان سرویس مدارس با اشاره به اینکه اغلب رانندگان زن سرویس مدارس سرپرست خانوار هستند، گفت: ما که ناامید شده ایم و نمی دانیم برای احقاق حقمان به کجا مراجعه کنیم. وی ادامه داد: به استانداری وفرماندای و سایر ارگان های ذیربط نامه نگاری و مراجعه کرده ایم اما تا کنون هیچ نتیجه ای نداشته است .وی خاطر نشان کرد: در بخشنامه ای که در شروع سال تحصیلی جاری به مدارس اعلام شد در مواردی در مدارس ابتدایی اجازه داده شد تا پنج نفر دانش آموز را در خودرو سوار کنیم اما پلیس راهور بدون توجه به این بخشنامه هر وقت که خودرویی را می بیند پنج دانش آموز را سوار کرده حداقل 15هزار تومان جریمه می کند که این خلاف آن بخشنامه است که در ابتدای سال صادر شده است . یکی دیگر از رانندگان که از ذکر نامش خودداری کرد در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: می بایست از بین رانندگان یک اتحادیه تشکیل شود که مسائل مربوط به آنان را حل و فصل کند. وی ادامه داد:از ما رانندگان بابت هر مدرسه بین 2میلیون و500 تا سه میلیون تومان سفته دریافت می کنند و در صورت قطع همکاری آن را به اجرا می گذارند. سرهنگ همایون شریفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان البرز در این زمینه گفت: اگر هنوز بخشنامه ای دال بر سوار کردن بیش از چهار دانش آموز در سرویس ایاب و ذهاب مدارس دریافت نکرده ایم. وی ادامه داد: قانون برای هر خودرو ظرفیت خاص خود را تعیین کرده است و در کارت خودرو به آن اشاره شده است و بی توجهی به این موضوع تخلف محسوب می شود. این مسئول اظهار کرد: وظیفه پلیس برخورد با تخلف است و برای ما فرق نمی کند راننده چه کسی باشد.
شریفی گفت: هیچ کس نمی تواند بخشنامه ای که ناقض قانون باشد ، صادر کند و اگر بخشنامه ای هم باشد وجهه قانونی ندارد. رضا پیری رئیس انجمن اولیاء و مربیان استان البرز گفت: قرداردای که ما بین رانندگان سرویس مدارس و مدرسه و پیمانکار منعقد شده است براساس بخشنامه وزارت آموزش و پرورش است و یکی از کسورات قانونی که در قرارداد وزارتخانه لحاظ شده کسر بیمه و مالیات است .
وی بیان داشت: کسورات حقوق رانندگان براساس قانون است که در ابتدای سال رانندگان این موارد قانونی را در قرارداد ملاحظه می کنند. پیری گفت: رانندگان در مدت بازگشایی مدارس تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرند و در تابستان نیز می توانند برای جلوگیری از قطع نشدن این بیمه اقدام به پرداخت حق بیمه کنند تا مستمر تحت پوشش بیمه قرار گیرند. این مسئول افزود: سال گذشته سهم مدارس از محل درآمدهای سرویس ایاب و ذهاب پنج درصد بود که امسال به 2.2 درصد کاهش یافته است.وی ادامه داد: مبالغی که به مدارس تعلق می گیرد مستقیم به مدیر و کارکنان نمی رسد بلکه از طریق قانونی و به حساب دولتی مدارس واریز می شود. پیری در خصوص کاهش درآمد رانندگان سرویس مدارس اظهار کرد: افزایش نرخ سرویس مدارس طبق بخشنامه ای که از طریق استانداری و فرمانداری است 20 درصد اعلام شد که برای انواع خودرو ها از 10 تا 13درصد و برخی نیز افزایش نسبت به نرخ پارسال اعمال شده است. وی در رابطه با تعداد سرنشینان خودرو که از سوی رانندگان پنج نفر برای مقطع ابتدایی اعلام شده بود، گفت: هیچ راننده ای نمی تواند بیش از تعدادی که در کارت خودرو وجود دارد افزایش سرنشین داشته باشد. وی گفت: تعداد دانش آموزانی که رانندگان سرویس مدارس سوار می کنند طبق قانون پلیس راهور تعیین می کند و سوار کردن پنج مسافر منطقی نیست. وی افزود: در تعطیلات نوروزی هیچ مدرسه ای حق دریافت هزینه اضافی از والدین دانش آموزان ندارد و اگر گزارشی در این زمینه دریافت کنیم با خاطیان برخورد قانونی می شود. این مسئول از اولیاء و مربیان خواست در صورت بروز هرگونه مشکل یا تخلف موضوع را از طریق شماره تلفن 02632506224 اطلاع رسانی کنند.

منبع ایرنا

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود